ادعا درباره آزاد شدن «منابع مالی مسدود شده ایران»

رئیس دفتر حسن روحانی می‌گوید منابع مالی ایران در چند کشور آزاد شده است

دیدار فرستاده ویژه رییس جمهور ونزوئلا با محمود واعظی - عکس از خبرگزاری ایرنا

در حالی که امروز  رسانه‌های کره‌جنوبی از احضار  سفیر جمهوری اسلامی در این کشور به دلیل تهدید رسمی جمهوری اسلامی به شکایت از کره جنوبی به جهت مسدود کردن پول‌های ایران، خبر دادند ، رییس دفتر حسن روحانی به خبرگزاری ایرنا گفته است که «بخشی از منابع مالی مسدود شده ما در چند روز گذشته در چند کشور آزاد شده است».

محمود واعظی البته نگفته است که این چند کشور ، کدام کشورها هستند.

رئیس دفتر حسن روحانی مدعی شده است که این سرمایه‌های آزاد شده «اکنون در بخش حواله‌ای بانک مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا نگرانی و مشکلات واردکنندگان که در این دوران کوتاه در صف بودند مرتفع ‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند روز پیش بود که عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفته بود در صورت ادامه بلوکه شدن دارایی‌های ایران در کره جنوبی ضمن احضار سفیر این کشور، مطالبات قانونی ایران را از طریق مراجع بین‌المللی پیگیری خواهیم کرد.

صحبت‌هایی که امروز باعث احضار سفیر ایران در کره جنوبی شد.

رسانه‌های کره جنوبی گزارش دادند که امروز سه‌شنبه، سعید بادامچیان شبستری سفیر تهران در سئول به وزارت خارجه کره جنوبی احضار شد.

وزارت خارجه کره جنوبی گفته است که سفیر ایران به این وزارتخانه گفته است اظهارات موسوی «بازتاب‌دهنده موضع دولت ایران نیست».

در همین حال، روابط عمومی وزارت امور خارجه ایران هم با انتشار اطلاعیه‌ای به انتشار این خبر واکنش نشان داده و اعلام کرده است که «سفیر جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی به وزارت خارجه محل احضار نشده، بلکه دعوت شده است.»

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه خود با اشاره به خبرگزاری منتشر کننده این خبر نوشته «متاسفانه خبرگزاری یونهاپ در اقدامی غیر حرفه‌ای، خبری بی اساس را منتشر کرده است.»

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد پول های بلوکه شده ایران توسط کره جنوبی گفته بود: «اخطارهای لازم را به این کشور داده‌ایم که پول ایران را بازگرداند».

سخنگوی وزیر امور خارجه مدعی شده بود که تحریم ظالمانه ایران توسط یک «کشور یاغی» باعث شده تا به این بهانه کره جنوبی پول‌های ایران را بلوکه کند.

براساس برخی گزارش‌ها هفت میلیارد دلار پول نفت ایران در کره جنوبی مسدود شده است.

چند روز قبل خبرگزاری میزان در گزارشی درباره پول‌های بلوکه شده ایران در کشور کره‌جنوبی از قول سخنگوی دولت رقم این پول را هشت میلیارد دلار اعلام کرد. 

علی ربیعی با گفتن اینکه میزان بدهی نفتی کره‌جنوبی به ایران را ۸ میلیارد دلار است  به خبرنگار میزان گفته بود که « رفتار دولت کره جنوبی در این شرایط غیرقابل درک است، دولت کره جنوبی در حالی پاسخ لازم را ارائه‌ نمی‌دهد که به لحاظ حقوقی و قانونی، منعی برای این کشور برای بازگرداندن پول به مردم ایران وجود ندارد»

ماه گذشته بود که حسین تنهایی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی، گفته بود که «روابط تجاری دو کشور با تشدید تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده در یک سال گذشته بسیار کاهش یافته و به صفر نزدیک شده است».

حسین تنهایی خبرگزاری برنا گفته بود که «دست‌کم یک سال و نیم است که این پول‌ها مسدود شده‌اند».

به گفته حسین تنهایی میزان دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی بین شش و نیم تا ۹ میلیارد دلار است.

بیشتر از