نشست رهبران ۳۰ کشور جهان درباره لبنان به میزبانی فرانسه

سران کشورها می‌گویند کمک‌های مالی‌شان را فقط به دست مردم لبنان می‌رسانند

امانوئل مکرون در کرنفرانس ویدئوی با رهبران ۳۰ کشور جهان-Christophe Simon/Pool via REUTERS

در آخرین ساعات امروز، یکشنبه ۱۹ مردادماه، رهبران ۳۰ کشور جهان در نشستی برای حمایت از لبنان که به میزبانی امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، حاضر شدند.

این کشورها در این نشست متعهد شدند که ضمن کمک به بازسازی شهر و بندر بیروت ازمیزان بدهی‌های بین‌المللی دولت این کشور کم کنند.

در آغاز این نشست که با حمایت سازمان ملل متحد برگزارمی‌شود، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، گفت: «هدف کنفرانس اتحاد ما برای تامین منابع مورد نیاز مردم بیروت طی روزها و هفته‌های پیش‌روست.»

در جریان این نشست، اتحادیه اروپا متعهد شد تا ۳۰ میلیون یورو کمک اضطراری به لبنان اختصاص دهد. کمیسیون اروپا تاکید کرده است که این کمک مالی با «نظارتی شدید از طریق سازمان ملل متحد و سازمان‌های غیردولتی فعال در امور بشردوستانه» توزیع خواهد شد و «در اختیار دولت این کشور قرار نمی‌گیرد.»

کشور آلمان هم در این اعلام کرده است که افزون بر ۱.۵ میلیون یورو کالای ضروری که پیش‌تر برای ارسال به این کشور در نظر گرفته است، ۱۰ میلیون یورو نیز برای کمک به بازسازی مناطق ویران شده بیروت تخصیص می‌دهد.

بریتانیا هم ۲۰ میلیون پوند برای تامین مواد غذایی و کمک به اقشار آسیب‌پذیر لبنان اختصاص داده است. این مبلغ علاوه بر ۵ میلیون پوندی است که بریتانیا قبلا به بازسازی بیروت اختصاص داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوئیس هم اعلام کرده است که ۳.۵ میلیون یورو کمک مالی در اختیار لبنان قرار خواهد داد. اسپانیا نیز از ارسال کمک‌های دارویی و بیمارستان‌های سیار به لبنان خبر داده است. 

در جریان این نشست، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، نیز از حمایت کامل و همراهی ایالات متحده با اتحادیه اروپا برای کمک به بازسازی لبنان سخن گفت.

به گفته ترامپ، آمریکا آماده است تا درباره افزایش سطح کمک‌ها با اتحادیه اروپا هم‌گام باشد.

انفجار مهیب چند روز پیش در بندر بیروت جان حدود ۱۶۰ نفر را گرفت و ضربه سنگینی بر اقتصاد مصیبت‌زده این کشور وارد کرد.

برگزاری کنفرانس کمک مالی به لبنان در حالی برگزار شده است که امروز بیروت برای دومین روز متوالی شاهد اعتراضات گسترده مردمی بود که در آن بیش از ۲۵۰ نفر مصدوم شدند و خبرها حکایت از مرگ یک پلیس لبنانی در جریان اعتراضات دارد. 

بیشتر از جهان