مکرون،‌ میزبان کنفرانس کمک به لبنان با حضور عده‌ای از سران کشورها

ایران، به رغم عدم حضور در کنفرانس، روز شنبه موضوع گفت‌وگوی مکرون با ترامپ در ارتباط با لبنان بوده است

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه،‌ نخستین رهبری بود که تنها دو روز پس از حادثه مرگبار بندر بیروت به این شهر سفر کرد - AFP / DALATI AND NOHRA

رئیس جمهور فرانسه یک‌شنبه ظهر کنفرانس بین‌المللی کمک به لبنان را با حضور عده‌ای از سران دولت‌ها از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برگزار می‌کند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه،‌ نخستین رهبری بود که تنها دو روز پس از حادثه مرگبار بندر بیروت به این شهر سفر کرد و وعده داد که جهان لبنان را تنها رها نخواهد کرد.

دو روز پیشتر یعنی روز سه‌شنبه هفته گذشته بندر بیروت به محل یکی از مهیب‌ترین انفجارهای عصر مدرن بدل شد، محل انفجار ۲۷۵۰ تن ماده نیترات آمونیوم که سال‌ها بود در سوله‌ای در این بندر نگهداری می‌شد.

انفجار بیش از ۱۵۰ کشته و بیش از پنج هزار زخمی و مجروح بر جای گذاشت و ۳۰۰ هزار نفر را در بیروت بی‌خانمان کرد.

تمام این مشکلاتِ تازه در کشوری رخ نمود که مسئله و مشکل کم ندارد. ماه‌هاست که مردم لبنان از فساد در دستگاه حکومتی و سوء‌مدیریت شکایت دارند و ماه‌ها بود که برای رساندن صدای اعتراض خود به خیابان‌ها می‌آمدند.

حال امانوئل مکرون قرار است تا ساعاتی دیگر کنفرانس بین‌المللی کمک به لبنان را در فضای مجازی میزبانی کند و به مردم لبنان امیدواری داده است که این کنفرانس به کمک‌هایی عینی و واقعی خواهد انجامید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این کنفرانس،‌ علاوه بر روسای جمهور فرانسه و آمریکا، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، شاه اردن و همچنین نمایندگانی از اتحادیه اروپا و چین و روسیه و بانک جهانی شرکت خواهند کرد.

از کشورهای مهم خلیج فارس نیز عربستان سعودی و قطر و امارات متحده عربی شرکت خواهند داشت.

اما این کنفرانس یک غایب بزرگ دارد: ایران که از طریق گروه حزب‌الله نقشی چشمگیر در امور لبنان بازی می‌کند.

ایران، به رغم عدم حضور در کنفرانس، روز شنبه موضوع گفت‌وگوی مکرون با ترامپ در ارتباط با لبنان بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس جمهور فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود برای او توضیح داده است که تحریم حزب‌الله در واقع به نفع ایران تمام می‌شود.

آمریکا که گروه حزب‌الله را گروهی تروریستی می‌داند برای اعمال فشار هم این گروه و هم ایران را تحریم کرده و از کمک به لبنان نیز خود را کنار کشیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعدادی از کشورهای عربی مثل عربستان سعودی هم به دلیل نفوذ حزب‌الله در لبنان از کمک به این کشور طفره می‌روند.

مکرون برای ترامپ توضیح داده است که عدم حضور این کشورها جا را برای ایران در لبنان بازتر کرده است.

امانوئل مکرون روز شنبه تلاش کرده است دونالد ترامپ را به «سرمایه‌گذاری دوباره» در لبنان و کمک به بازسازی آن ترغیب کند؛ شاید هم موفق شده باشد، چون ترامپ ساعاتی بعد توییت کرد که در لبنان «همه می‌خواهند کمک کنند».

رئیس جمهور فرانسه به مردم خشمگین لبنان قول داده است که به مقامات این کشور چک سفیدامضا نخواهد داد و قرار است روز اول سپتامبر بار دیگر به بیروت سفر کند و از نزدیک روند بازسازی پایتخت لبنان را بررسی کند.   

بیشتر از