سرنا ویلیامز قهرمان تنیس، درباره عارضه توان‌فرسای میگرن خود می‌گوید

به بازی کردن با درد عادت کرده‌ام

سرنا ویلیامز، قهرمان تنیس زنان - Dia Dipasupil / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

سرنا ویلیامز از مبارزه‌اش با بیماری جانکاه میگرن و این که چگونه این درد ناپیدا بر زندگی و حرفه‌اش اثر گذاشته، سخن گفته است.

قهرمان تنیس زنان در مصاحبه با نشریه «پیپِل» می‌گوید که اولین بار این «درد فلج کننده و خفقان‌آور» را در دهه بیست سالگی‌اش تجربه کرده است.

اما ویلیامز می‌گوید که برخلاف بیماری‌ها یا جراحات قابل مشاهده، مردم درک نمی‌کردند که چرا میگرن باید بر توانایی او برای تمرین یا مسابقه اثر بگذارد و او به همین دلیل یاد گرفته است که «با درد» به کارش ادامه دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویلیامز می‌افزاید که پدرش که تا سال ۲۰۱۲ مربی او نیز بود، درک نمی‌کرد که چرا او به نور آفتاب حساس است: «میگرن جراحت زانو نیست. چیزی است که آن را نمی‌بینید. در واقع نمی‌توانید بگویید: "پدر، میگرن دارم و بازی نمی‌کنم." مردم می‌گویند، "تورمی نمی‌بینم. کبودی نمی‌بینم. تحمل کن." من هم عادت کردم که با درد بازی کنم.» 

ویلیامز که چهاربار به قهرمانی المپیک دست یافته است، همچنین نمی‌خواهد این سوءتفاهم را به وجود آورد که قصد دارد میگرن را بهانه‌ای برای شکست‌هایش قلمداد کند.

ویلیامز به این نشریه گفت: «نمی‌توانید به یک کنفرانس خبری بروید و در پاسخ به این که، خوب، چی شد؟ بگویید: حمله میگرن داشتم. باید یاد می‌گرفتم چطور در کنار آن به کارم ادامه دهم.»

این تنیس‌باز ۳۵ ساله می‌گوید که قرار گرفتن در قرنطینه کرونا با همسر و دختر دو ساله‌شان، المپیا، حملات میگرنی‌اش را تشدید کرده است، زیرا شرایط «به شدت اضطراب‌زا» بوده است. 

ویلیامز می‌گوید: «خیلی پراسترس بود. با اضطراب زیاد، با عوامل ناشناخته‌ و چیزهایی که به آن‌ها عادت نداشتم، دست و پنجه نرم می‌کردم. فکر می‌کنم این شرایط میگرنم را بدتر و حملات آن را تشدید کرد.»

«تمام روز به شدت روی دخترکوچولویم تمرکز می‌کردم و شب‌ها دچار حملات طولانی میگرن می‌شدم.»

ویلیامز می‌گوید که از آن هنگام، سخنگوی یک داروی میگرن موسوم به «اوبرِلوی» شده است که با تجویز پزشک، برایش موثر بوده است.

اعترافات ویلیامز در مورد ابتلا به میگرن، به واکنش هوادارانی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است که آن‌ها نیر دچار میگرن هستند. بسیاری از آن‌ها ویلیامز را به خاطر آگاهی دادن از این عارضه نامرئی تحسین کرده‌اند.

یک کاربر در توییتی می‌نویسد: «به عنوان کسی که از ۴ سالگی از حملات مکرر میگرن رنج برده‌ام، سخت با مبارزه ویلیامز همدردی می‌کنم.»

کاربر دیگری می‌نویسد: «از این که در این باره حرف زدی ممنونم @سرنا ویلیامز! از یک مبارز میگرن به یک مبارز دیگر، سپاس!»

نظام درمان عمومی بریتانیا میگرن را عارضه‌ای معمول می‌داند که یک زن از هر پنج زن و یک مرد از هر ۱۵ مرد دچار آن هستند. به رغم معمول بودن این عارضه، هنوز عامل آن شناخته نشده است و راه بهبودی هم برایش وجود ندارد، اما می‌توان آن را زیر کنترل گرفت.

این نخستین باری نیست که این ورزشکار حرفه‌ای از مسایل مرتبط با سلامتی خود سخن می‌گوید. در سال ۲۰۱۸ ویلیامز که به عارضه لخته شدن خون نیز دچار بوده است، افشا کرد که در پی زایمان فرزندش دچار یک رشته ناراحتی‌ها، از جمله آمبولی ریوی شده بوده است که به چند عمل جراحی نیز انجامیده است.

© The Independent

بیشتر از ورزش