جایزه ۱۰ میلیون دلاری برای جلوگیری از مداخله در انتخابات آمریکا

روسیه سرمایه‌گذاری «عظیمی» روی موضوع انتشار اطلاعات نادرست در اینترنت کرده است

ماه گذشته چهار قانون‌گذار ارشد دمکرات، که به اطلاعات محرمانه دسترسی داشتند، گفتند که «به‌شدت نگران کارزار مداخله‌گر خارجی» هستند-KAMIL KRZACZYNSKI / AFP

وزیر امور خارجه آمریکا پیشنهاد داد که جایزه ۱۰ میلیون دلاری با هدف پیش‌گیری از مداخله خارجی در انتخابات ماه نوامبر این کشور در نظر گرفته شود. این پیشنهاد با توجه به آن صورت می‌گیرد که وزارت امور خارجه آمریکا، روسیه را به راه‌اندازی کارزار انتشار اطلاعات نادرست متهم می‌کند.

به گزارش فرانس ۲۴، این جایزه یکی از آشکارترین نشانه‌هایی است که اعضای دولت ترامپ مداخله در انتخابات را جدی می‌گیرند. این ‌در حالی‌ است که برخی یافته‌ها نشان داده که روسیه در  انتخابات گذشته به ترامپ کمک کرده است.

وزیر امور خارجه این کشور تصریح کرد که ایالات‌متحده «پیشنهاد جایزه ۱۰ میلیون دلاری برای اطلاعاتی که به شناسایی یا موقعیت‌یابی هر کسی که در مسیر یا تحت کنترل دولت خارجی، با فعالیت‌های سایبری مجرمانه مشخصی در انتخابات آمریکا دخالت می‌کند» در نظر گرفته است.

سازمان اطلاعات آمریکا به این نتیجه رسیده که روسیه در جهت حمایت از ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ مداخله کرده است. این حمایت، به‌خصوص با دست‌کاری رسانه‌های اجتماعی صورت گرفته است. اما درباره تبانی کارزار انتخاباتی ترامپ با مسکو اطلاعاتی به دست نیامد.

ترامپ از انتشار گزارشی با نام «فریب روسیه» به‌شدت عصبانی شد و در ماه فوریه مدیر اطلاعات ملی آمریکا را به خاطر این گزارش که به قانون‌گذاران داده بود، اخراج کرد. در این گزارش آمده بود که روسیه می‌خواهد ترامپ در انتخابات پیش رو برنده شود.

ماه گذشته چهار قانون‌گذار ارشد دمکرات، که به اطلاعات محرمانه دسترسی داشتند، گفتند که «به‌شدت نگران کارزار مداخله‌گر خارجی» هستند اما بیانیه مشترک آن‌ها از سوی اعضای جمهوری‌خواه (حزب ترامپ) امضا نشد.

مقام‌های ایالات‌متحده، به میزانی کمتر، درباره تلاش‌های چین برای مداخله در روند انتخابات هم صحبت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«مرکز تعامل جهانی» وزارت امور خارجه آمریکا، که مسئول مطالعه و سنجش تبلیغات خارجی است، در گزارشی در روز چهارشنبه هشدار داد که روسیه سرمایه‌گذاری «عظیمی» روی موضوع انتشار اطلاعات نادرست در اینترنت کرده است.

این گزارش تصریح کرد: «کرملین مسئول مستقیم به‌کارگیری این تاکتیک‌ها و سازماندهی بازیگران آن است و از اطلاعات نادرست به‌عنوان سلاح استفاده می‌کند.»

یکی از موضوعات مورد توجه در این گزارش، ویروس کرونا است. این گزارش اشاره می‌کند که سایت‌های روسی به روایت‌های بی‌اساسی مبنی بر این‌که کووید-۱۹ از سوی سازمان سیا ایجاد شده یا شایعاتی درباره بیل گیتس به راه انداخته‌اند.

روسیه اتهام مداخله در انتخابات آمریکا و همچنین اتهام تلاش برای سرقت تحقیقات بریتانیایی‌ها درباره ویروس کرونا را رد می‌کند.

بیشتر از جهان