احمدی‌نژاد از سایه خارج می‌شود

روزنامه تایمز حضور فعال احمدی‌نژاد در موضوعات بین‌المللی را تحلیل کرد

احمدی‌نژاد می گوید در زمان پادشاهی ملک عبدالله او پیشنهاد داده که ایران پیشرفت‌های فناورانه خود را در اختیار پادشاهی عربستان سعودی قرار دهد-AFP PHOTO/HASSAN AMMAR

روزنامه تایمز با اشاره به حضور دوباره محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، و تلاش برای جلب‌توجه با اقداماتی همچون تقاضای صلح در یمن، بهبود روابط با عربستان سعودی و گفتگو با آمریکا، به امید او برای بازگشت به دفتر ریاست جمهوری اشاره کرده است.

تحلیل روزنامه تایمز با توجه به آن صورت گرفته که آقای احمدی‌نژاد گفته است نامه‌ای به شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نوشته و آن‌ها راه قابل‌قبولی برای خروج از جنگ یافته‌اند.

منازعات یمن، که منجر به مرگ ده‌ها هزار نفر شده، یکی از بزرگ‌ترین فجایع انسانی دنیا را رقم زده است. به نوشته تایمز، در این منازعه، شورشیان تحت حمایت ایران، در مقابل دولتی قرار گرفته‌اند که از حمایت نظامی عربستان برخوردار است.

تایمز به نقل از احمدی‌نژاد در تماس تلفنی از تهران آورده است: «هیچ منطق یا دلیل روشنی پشت این جنگ نیست. این جنگ محصول دشمنی‌ها و برخی مداخلات بین‌المللی است که در سطح منطقه‌ای و فراتر از آن صورت می‌گیرد.»

احمدی‌نژاد تایید کرده که هم ایران و عربستان سعودی در منازعه کنونی نقش دارند.

تایمز با اشاره به این‌که احمدی‌نژاد به‌طور غیرمنتظره‌ای وارد فضای عمومی شده، نوشته است که برخی تحلیل‌گران، انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را دلیل آن می‌دانند.

در این مطلب با اشاره به این‌که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دورهای قبلی احمدی‌نژاد را از رقابت‌های انتخاباتی خارج کرد آمده است: «اما در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده کمبود کاندیداهای باتجربه از جناح تندرو وجود دارد.»

محمود احمدی‌نژاد یک کپی از نامه‌اش را به وزارت امور خارجه ایران فرستاده و کپی‌های دیگری به عبدالمالک الحوثی، رهبر جنگجویان یمن که تحت حمایت ایران هستند، ارسال شده است. یکی کپی هم به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ارسال شده است. او می‌گوید:‌‌ «ما منتظر پاسخ‌ها و نظارت همه این چهار طرف هستیم. بعضی از آن‌ها پاسخ داده‌اند و منتظر بقیه هستیم.»

تایمز نوشته است که آقای احمدی‌نژاد شخصیت بسیار متفاوتی را از خود نشان می‌دهد؛ دست‌کم به‌ظاهر چنین است. او از ایران خواسته که با بزرگ‌ترین رقیب منطقه‌ای خود، یعنی عربستان سعودی، وارد صلح شود و حتی خواسته که گفتگوهایی با آمریکا، «شیطان بزرگ» داشته باشد.

بر اساس آنچه روزنامه تایمز نوشته، دیپلمات‌های ایرانی این موضوع را رد می‌کنند که آقای احمدی‌نژاد برای اینکه کمک کند تا راهی به غرب باز شود، این مداخلاتش را رسانه‌ای کرده است.

احمدی‌نژاد گفته که به‌عنوان یک شهروند عادی رفتار کرده اما این موضوع را رد نکرده که حاکمیت از این رفتار سود برده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تایمز تحلیل خود را این‌گونه ادامه داده است: «با وجودی که لحن احمدی‌نژاد کاملاً عوض شده و محکومیت عربستان سعودی و آمریکا را رد می‌کند، هنوز به‌شدت به مواضع حکومت در حوزه سیاست خارجی پایبند است. او از برنامه هسته‌ای ایران دفاع می‌کند و یادآوری کرده که در زمان پادشاهی ملک عبدالله او پیشنهاد داده که ایران پیشرفت‌های فناورانه خود را در اختیار پادشاهی عربستان سعودی قرار دهد. هرچند که درباره حوزه‌های مهم رابطه با غرب که نگرانی‌هایی درباره آن‌ها وجود دارد اظهارنظر شفافی نکرده است.»

به نوشته تایمز، احمدی‌نژاد بدون این‌که به آزادی کایلی مور گیلبرت، پژوهشگر استرالیایی که در ایران زندانی است اشاره‌ای کند، خواستار آزاد شدن شهروندان ایرانی شده که در خارج از کشور زندانی هستند و گفته است که آزادی زندانیان نباید یک‌طرفه باشد.

تایمز احمدی‌نژاد را بیش از آن‌که انقلابی بخواند، یک تکنوکرات دانسته که طرح‌هایی همچون تأمین مسکن ارزان‌قیمت را مطرح کرد.

این مطلب در پایان از محمد مرندی، تحلیل‌گر سیاسی نقل کرده که گفته است احمدی‌نژاد هنوز در میان بخش‌هایی از رأی‌دهندگان محبوبیت دارد اما احتمالاً به‌عنوان کاندیدای ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان تایید نمی‌شود.

بیشتر از