گلایه شهردار لندن از دولت بریتانیا

دولت بریتانیا درباره طرح محاصره و محافظت از لندن در صورت شیوع کرونا، با صادق خان مشورت نکرده است

صادق خان شهردار لندن- TOLGA AKMEN / AFP

صادق خان شهردار لندن گفت که دولت بریتانیا با او درباره طرح‌های محاصره و محافظت از شهر لندن درون آزادراه «‌‌ام ۲۵» در صورت اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا، مشورت نکرده است.

شهردار لندن با نوشتن نامه‌‌ای به بوریس جانسون، «تعجب بسیار» خود را پیرامون تصمیمی که به این شیوه «کاملا غیرقابل‌قبول» گرفته شده است، ابراز کرد و گفت برداشت وی این است که «به نمایندگانی که از طریق دموکراسی انتخاب شده‌‌اند، توهین شده است».

«د ساندی تایمز» گزارش می‌دهد که نخست وزیر هفته گذشته جلسه «بازی جنگ» را به همراه صدراعظم ریشی سوناک برگزار کرده است که در آن قرار شده از آزاد راه دایره‌‌ای شکل (ام۲۵) به عنوان یک سد محافظ در اطراف پایتخت استفاده شود.

نامه ارسال شده به نخست وزیر از طرف آقای خان و رئیس شورای شهر پیتر جان، اظهار داشته که عدم مشارکت مقامات محلی در این طرح می‌تواند منجر به اشتباه شود.

این نامه می‌گوید: «باعث تعجب است که در مقاله ساندی خواندیم دولت هفته گذشته یک جلسه حساس برگزار کرده که محوراصلی آن داستان تجدید فعالیت‌های اساسی پیرامون  کووید-۱۹ در لندن بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق گزارشات رسانه‌ها، این طرح‌ها شامل استفاده از بزرگراه ام۲۵ به عنوان یک حلقه قرنطینه است که شهر را به طور مؤثر محاصره و محافظت می‌کند.

تعجب ما در این است که چنین طرح‌های اضطراری و گسترده‌‌ای بدون اشتراک و آگاهی مقامات لندن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

این موضوع غیر قابل قبول و بی‌احترامی به لندن و لندنی‌ها است.»

این نامه همچنین دولت را به کند بودن در تصمیم‌گیری و یا اتخاذ تصمیمات اشتباه متهم کرد و افزود: «دوباره زمان در طول این بحران مساله‌ساز می‌شود. این اشتباه باید متوقف شود.

بی‌حرمتی به نمایندگانی که از طریق دموکراسی انتخاب شده‌‌اند و بهتر از دولت مرکزی، جامعه خود را می‌شناسند، نتایج بدتری را برای لندنی‌ها و در کل برای کشور رقم خواهد زد.» 

شهردار و سایر نمایندگان محلی مدام دولت را برای عدم مشارکت آن‌ها در این تصمیم حیاتی و یا جلسات مربوط به حوزه‌های قضایی آن، متهم می‌کنند.

شهردار منچستر بزرگ «اندی برنهام» هشدار داد که رویکرد دولت خطر «شکستن وحدت ملی» را در پی دارد.

آقای صادق خان ماه گذشته گفت چند ماه است که آقای جانسون با وی صحبت نکرده است. انتخابات شهرداری لندن قرار است سال آینده برگزار شود. زمان اصلی برگزاری آن که در ماه مه ۲۰۲۰ بود که به دلیل شیوع بیماری به تأخیر افتاد.

آقای جانسون گفت که دولت مشتاق است تا از قرنطینه ملی مجدد امتناع کرده و بنابر گزارشات بر طرح چگونگی به کار بستن مقررات محلی متمرکز باشد.

صبح دوشنبه «ندیم زهاوی» وزیر تجارت در گفت‌وگو با رادیو ال بی‌سی غیرممکن بودن این سیاست را رد کرد.

او گفت: «ما مدام به نحوه تغییر واکنش‌های های ویروس معطوف‌ایم.

اگر ببینیم که ویروس در لندن از طریق خاصی در حال گسترش است (همان طور که در «منچستر»  و «وست یورکشایر» دیدیم که ویروس از طریق رفت‌وآمد مردم به خانه‌های یکدیگر پخش شده‌اند) در این صورت ما موضوع را با نیروی پلیس مطرح می‌کنیم و برای اقدام در راستای آن درنگ نخواهیم کرد.»

در پاسخ به این انتقاد که آیا اجرای این سیاست به معنی محاصره شهر و متوقف کردن فرودگاه‌ها است افزود: «ببینید، من نمی‌خواهم گمانه‌زنی‌هایم را مطرح کنم و به  هر صورت بحث بر سر این موضوع را در برنامه‌تان باز کنم.

آن چه می‌خواهم بگویم این است که ببینید چطور از پس آن برمی‌آییم، خواه در لیسستر، منچستر و وست یورشایر باشد و یا در ایست لانکشایر و جاهای دیگر.

ما درواقع نحوه رفتار ویروس و چگونگی انتقال آن در بین مردم را دنبال کرده و بر اساس آن وارد عمل می‌شویم.»

© The Independent

بیشتر از جهان