تله‌گذاری برای زنبورهای قاتل در آمریکا

زنبور غول‌آسای سرخ آسیایی اولین بار اواخر سال ۲۰۱۹ در ایالت واشینگتن دیده شد

مقامات ایالت واشینگتن تا اواسط ماه سپتامبر فرصت دارند این گونه مهاجم را پیش از آغاز فصل تخم‌ریزی ریشه‌کن کنند-Karen Ducey/Getty Images/AFP

در میانه درگیری ایالات متحده با شیوع ویروس کرونا، تهدید جدیدی متوجه این کشور شده است: تعداد دسته‌‌های زنبور غول‌آسای سرخ آسیایی که به خاطر مرگبار بودن نیش‌شان برای انسان به نام «زنبور قاتل» نیز شناخته می‌شوند، در این کشور رو به افزایش گذاشته است.

این گونه پنج سانتی‌متری از زنبورها اولین بار در ماه مه امسال در ایالت واشینگتن مشاهده شدند و حالا برای اولین بار برای آن‌ها تله گذاشته‌اند. اکنون مقامات می‌دانند که تله‌گذاری کارساز است و مکان‌های احتمالی آشیانه این زنبورها را نیز شناسایی کرده‌اند.

حالا مقامات ایالت واشینگتن تا اواسط ماه سپتامبر فرصت دارند این گونه مهاجم را پیش از آغاز فصل تخم‌ریزی ریشه‌کن کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند بار گزیدن این زنبور باعث مرگ انسان می‌شود و برآورد می‌شود این گونه زنبور سالانه ۵۰ نفر را در آسیا کشته است.

این نوع زنبور در «دوره کشتار» زنبور‌های عسل را می‌کشد و اجسادشان را خوراک بچه‌هایش می‌کند.  

مؤسسه صلح سبز ایالات متحده می‌گوید جمعیت زنبورهای عسل در این کشور از اواسط قرن بیستم تا کنون حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است و علت اصلی آن از بین رفتن زیستگاه این زنبورها و استفاده از آفت‌کش‌ها است.

معلوم نیست زنبورهای قاتل چطور وارد آمریکای شمالی شده‌اند اما اولین بار پارسال مشاهده شده‌اند و از آن هنگام تاکنون چهار بار دیگر هم در طبیعت دیده شده‌اند.

زیستگاه اصلی زنبور غول‌آسای سرخ آسیایی جنگل‌ها و کوهستان‌های کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا است.

این اولین بار است که موفق شده‌اند این زنبورها را در ایالات متحده به دام بیاندازند.

کارکنان وزارت کشاورزی ایالت واشینگتن روز ۱۴ ژوئیه این زنبور را در حالی یافتند که در بطری تله‌گذاری در شمال سیاتل نزدیک مرز کانادا به دام افتاده بود. حشره‌شناسان این وزارت‌خانه روز چهارشنبه ۲۹ ژوئیه هویت آن را تأیید کردند.

سوون اسپیشیگر مدیر گروه حشره‌شناسی این وزارت‌خانه در بیانیه‌ مطبوعاتی‌اش گفت: «این خبر خوب و امیدوارکننده‌ای است چون حالا می‌دانیم که تله‌ها کارسازند. اما در عین حال فهمیدیم که هنوز کلی کار داریم.»

وزارت کشاورزی ایالت واشینگتن گفته گام بعدی یافتن لانه این زنبورها با استفاده از دوربین‌های فروسرخ و گذاشتن تله‌های بیشتر برای زنده‌گیری نمونه‌هایی از زنبور غول‌آسای سرخ آسیایی است.  

هدف از گذاشتن تله‌های مخصوص به دام انداختن زنبورهای زنده است. اگر آن‌ها را زنده بگیرند این وزارت‌خانه تلاش خواهد کرد آن‌ها را علامت‌گذاری و آزاد کند تا به دسته خود بازگردند و وقتی مکان دسته مشخص شد این وزارت‌خانه اقدام به نابودی آن‌ها خواهد کرد.

مقامات این ایالت ابراز امیدواری کرده‌اند تا اواسط ماه سپتامبر و پیش از آن که این زنبورها شروع به تولید ملکه‌های بارور و زنبورهای نر کنند لانه آن‌ها را پیدا و نابود کنند. تا آن هنگام در این دسته فقط یک ملکه و تعدادی زنبور کارگر وجود دارد.

این وزارت‌خانه اعلام کرد: «نابودی لانه پیش از تولد ملکه‌های تازه و جفت‌گیری آن‌ها از پخش شدن این آفت مهاجم جلوگیری خواهد کرد.»

بنابر گزارش‌ها، علاوه بر تله‌گذاری وزارت کشاورزی برای به دام انداختن زنبور غول‌آسای سرخ آسیایی، شهروند-پژوهشگران و سایر یاری‌گران این طرح نیز بیش از ۱۳۰۰ تله کار گذاشته‌اند تا نمونه‌هایی از این زنبور جمع‌آوری کنند.  

وزارت کشاورزی راهنمایی‌هایی را برای کسانی که تمایل به مشارکت در تله‌گذاری برای این زنبورها دارند در تارنمای خود منتشر کرده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی