احسان‌الله و لطف‌الله؛ دو برادر در کابل که تا این اواخر خواهر بودند

«همکلاسی‌ها می‌گفتند شما پسر هستید و نباید با ما معاشرت کنید»

نامشان تا همین چند وقت پیش آمنه و مدینه بود، اما حال اسامیشان به احسان‌الله و لطف‌الله تغییر کرده.

احسان‌الله ۱۴ سال و لطف‌الله ۱۱ سال دارد. هر دو تمامی این سال‌ها نامشان آمنه و مدینه بود، زندگی زنانه داشتند، لباس‌های دخترانه می‌پوشیدند و به مدرسه می‌رفتند. در این سال‌ها هیچ ‌گاه احساس نکردند که پسر هستند، اما سنشان که بالاتر رفت، اقوام و هم‌کلاسی‌هایشان به آن‌ها می‌گفتند که پسر هستند.

احسان الله به خبرنگار ایندیپندنت می‌گوید: «وقتی که به مکتب می‌رفتم و داخل صنف می‌شدم، همکلاسی‌هایم می‌گفتند "تو پسر هستی" و این ناراحتم می‌کرد. طعنه می‌زدند که شما کاملا مانند پسر هستید، ریش و سبیل دارید و نباید با ما نشست و برخاست کنید. این رفتار آن‌ها جگرم را خون می‌کرد».  

 

لطف‌الله نیز از زخم‌زبان‌های همکلاسی‌هایش می‌گوید: «بیشتر اوقات نمی‌دانستم روی کدام نیمکت مدرسه بنشینم و درس بخوانم، چون که چند بار هم‌کلاسی‌هایم اجازه نداده بودند پیششان بنشینم و می‌گفتند "تو پسر هستی"».

این اواخر، با رسیدن سن بلوغ، صدایشان کلفت‌تر شد، رفتار و گفتارشان تغییر کرد و ریش و سبیل درآوردند. آن زمان بود که شک و تردید خانواده و همکلاسی‌ها بیشتر شد. بارها شده بود که دوستانشان بهشان می‌گفتند که دختر نیستند و نمی‌توانند با آن‌ها معاشرت بکنند. این موضوع این دو و خانواده‌شان را سخت غمگین می‌کرد.

مادر این دو به ایندیپندنت فارسی گفته است: «می‌دانستم که این‌ها این مشکل را دارند اما باور نداشتم که این‌ها دختر نباشند. آرام آرام بزرگ‌تر که شدند و به سن بلوغ رسیدند، یک روز بالاخره پسر بزرگم از درد در ناحیه تناسلی‌اش به گریه افتاد. موضوع را به پدربزرگشان گفتم و او گشت تا یک دکتر متخصص پیدا کند تا ببینیم مشکل این دو چیست».

خانواده برای یافتن راه حل، مخفیانه نزد دکتر رفتند. پزشک متخصص موضوع تغییر جنسیت را مطرح کرد و پس از آشنا شدن خانواده با این موضوع، نهایتا هر دو کمتر از یک هفته پیش، در بیمارستانی خصوصی در کابل تحت عمل جراحی قرار گرفتند. عمل لطف‌الله پنج ساعت و عمل جراحی احسان‌الله چهار ساعت به طول انجامید.

خانواده می‌گویند اطرافیان همه از این عمل متعجب بودند و عده‌ای باور نمی‌کردند که امکان انجام چنین جراحی‌ای وجود داشته باشد. پدر و مادر احسان‌الله و لطف‌الله از نتیجه عمل بسیار راضی و خوشحال هستند. 

مادر این دو برادر می‌گوید: «جز یک جفت لباس پسرانه که داییشان برایشان تهیه کرده، هیچ لباس پسرانه‌ای ندارند. رفتم پارچه گرفتم و به خیاط دادم تا سریع برایشان لباس پسرانه آماده کند».

حال دیگر احسان‌الله و لطف‌الله با زندگی گذشته‌شان خداحافظی کرده و فصل جدیدی را آغاز کرده‌اند. تنها مسئله‌ای که باقی مانده، موضوع تغییر نام در شناسنامه است. نام این دو هنوز در شناسنامه به شکل قبلی خود باقی است و به گفته خانواده، ممکن است این تغییر نام زمان زیادی ببرد. خانواده در انتظار تغییر نام هستند تا احسان‌الله و لطف‌الله که اکنون موقتا به مدرسه نمی‌روند، بتوانند تحصیلات خود را در مدرسه پسرانه ادامه بدهند.

© The Independent

بیشتر از