جمشید شارمهد؛ تازه‌ترین قربانی نبرد ۱۳ ساله وزارت اطلاعات و انجمن پادشاهی

پیشتر برای ترور شارمهد در لس‌آنجلس تلاش شده بود

دیروز روابط عمومی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی فیلمی از اعتراف اجباری جمشید شارمهد در حالی که چشم‌بند بر چشم داشت، منتشر کرد- تسنیم

روز شنبه ۱۱ مردادماه ۱۳۹۹، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی طی یک بیانیه‌ای اعلام کرد که جمشید شارمهد، رهبر گروه سلطنت‌طلب تندر توسط آن‌ها دستگیر شده است.

وزارت اطلاعات از محل و چگونگی دستگیری شارمهد در بیانیه خود سخنی به میان نیاورد اما در راستای بزرگنمایی کار خود، او و گروهش را مسئول انجام بمب‌گذاری در حسینیه رهپویان وصال شیراز و محل دفن روح‌الله خمینی و همچنین تلاش جهت بمب‌گذاری در سد سیوند و حمله به نمایشگاه کتاب تهران معرفی کرد.

اتهامات سنگینی که نه‌تنها قابل‌اثبات نیستند بلکه به نظر می‌رسد که در راستای بزرگنمایی تلاش وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی جهت مهم جلوه دادن تلاششان در رسانه‌ها باشد.

بازداشت جمشید شارمهد، مؤسس رادیو تندر و سخنگوی انجمن پادشاهی ایران تنها ده ماه پس از ربایش روح‌الله زم، مؤسس وب‌سایت خبری آمد‌نیوز و از منتقدین رژیم جمهوری اسلامی توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در عراق صورت گرفته است و به نظر می‌رسد که تلاشی است در راستای رقابت این دو ارگان امنیتی.

بیش از یک دهه است که مسئولان این دو ارگان امنیتی از طریق پرونده‌سازی، بازداشت و ترور مخالفان حکومتی سعی در مؤثر نشان دادن عملکردشان در برابر سران حکومتی داشته‌اند تا بتوانند نه‌تنها ضعف‌هایشان را پنهان نموده بلکه بودجه سالیانه‌شان را افزایش دهند.

در این گزارش به بررسی نبرد ۱۳ ساله وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با انجمن پادشاهی ایران، تلاش‌های موفقیت‌آمیز و نافرجام آن برای بازداشت، ترور و اعدام اعضای این گروه اپوزیسیون می‌پردازیم.

انفجار در حسینیه سیدالشهدا در شیراز

ساعت ۲۱:۱۵ به وقت محلی روز ۲۴ فروردین ۱۳۸۷، انفجاری در حسینیه شهدا وابسته به کانون رهپویان وصال شهر شیراز رخ داد که در جریان آن ۱۴ نفر کشته شدند. یک روز پس از انفجار، فرمانده انتظامی فارس اعلام کرد که انفجار ناشی از خرابکاری نبوده بلکه سهل‌انگاری دست‌اندرکاران یک نمایشگاه دفاع مقدس و انفجار مین‌های باقی‌مانده از جنگ که در محل ورودی این حسینیه برای تزئین «یادمان معراج شهدا» به کار گرفته شده بودند باعث این فاجعه شده‌اند.

لازم به ذکر است یک روز پس از انفجار، شبکه شما (Your TV) و رادیو تندر وابسته به انجمن پادشاهی ایرانی مسئولیت این بمب‌گذاری را بر عهده گرفتند. در یک فایل صوتی مربوط به برنامه رادیویی جمشید شارمهد در رابطه با انفجار این حسینیه، او به شنوندگان خود می‌گوید که از سه هفته قبل از این انفجار، پیام‌هایی مبنی بر انجام آن از درون ایران دریافت نموده بود و تا پیش از وقوع این اتفاق هرگز از جزئیات و چگونگی آن خبری نداشت.

در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۸۷، شورای امنیت کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام نمود که نتیجه بررسی و مطالعات ارگان‌های امنیتی حاکی از آن بوده که ادعای انفجار بمب کیفی در این حسینیه منتفی بوده و انفجار ناشی از سهل‌انگاری و نگهداری مین‌های جنگی بوده است.

با وجود این بیانیه‌ای از سوی این انجمن در وب‌سایتشان در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۸۷ منتشر شد که بازهم بر نقش داشتن گروهی موسوم به «تندر ۲» در این انفجار پافشاری می‌نمود.

پیش‌تر نیز در تاریخ ۲۴ فروردین‌ماه، این وب‌سایت بیانیه‌ای مبنی بر دخالت این گروه در بمب‌گذاری حسینیه سیدالشهدا منتشر کرده بود.

در این بیانیه، گروه تندر اعلام کرده بود که این حسینیه محل رفت و آمد «افراد بسیجی فعال و خواهران زینب و فرماندهان آن‌ها» بوده و انفجار هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته و همه رزمندگان یا «تکاوران تندر» به سلامتی به پایگاه‌هایشان بازگشتند.

سرانجام در تاریخ ۱۸ اردیبهشت‌ماه، پورمحمدی وزیر وقت کشور در دیدار با خانواده قربانیان اعلام کرد که وزارت اطلاعات بمب‌گذاران را دستگیر کرده است.

در همان روز نیز وزیر اطلاعات وقت، غلامحسین محسنی اژه‌ای خبر بازداشت آن‌ها را تایید کرد. شش روز بعد در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷، سخنگوی قوه قضائیه از بازداشت دوازده عامل انفجار خبر داد و آمریکا و انگلستان را به دخالت در آن واقعه متهم کرد.

در نهایت چهار نفر به نام‌های مهدی اسلامیان (۳۰ ساله)، محسن اسلامیان (دانشجوی ۱۹ ساله)، روزبه یحیی‌زاده (کارگر تراشکار)، علی‌اصغر پشته (دانشجو) به اتهام دست داشتن در این انفجار در زندان‌های اوین و عادل‌آباد شیراز اعدام شدند. پیش‌تر مهدی اسلامیان در یک نامه به رئیس سازمان ملل متحد از دو سال شکنجه و صدور حکم اعدامش از سوی قاضی ابوالقاسم صلواتی بدون وجود مدرک سخن گفته و از او تقاضای کمک کرده بود.

تلاش ناموفق وزارت اطلاعات جهت ترور جمشید شارمهد

در تاریخ ۲ آذر ۱۳۸۷ در جریان نخستین جلسه علنی دادگاه متهمان به بمب‌گذاری به ریاست قاضی صلواتی، انفجار حسینیه سیدالشهدا به کارکنان رسانه تندر نسبت داده شده و نام جمشید شارمهد مدیر این رسانه نیز به‌کرات برده می‌شود.

در این دادگاه که بدون حضور مطبوعات آزاد و وکلای مدافع برگزار شده بود، محسن اسلامیان، علی‌اصغر پشته و روزبه یحیی‌زاده که تنها به علت هواداری از گروه تندر بازداشت شده بودند به بمب‌گذاری متهم و پس از اعتراف اجباری در جلسه نهایی دادگاه در تاریخ ۱۶ آذرماه به اعدام محکوم می‌شوند.

فعال حقوق بشر و وکیل برجسته ایرانی، عبدالفتاح سلطانی درخواست وکالت این زندانیان را در جریان دادگاه تجدیدنظر می‌دهد که مورد موافقت واقع نمی‌شود.

نه‌تنها جمشید شارمهد ادعای مقامات قوه قضائیه را در رابطه با دست داشتن او و همکارانش در این بمب‌گذاری رد می‌کرد بلکه رزیتا لطفی سخنگوی انجمن پادشاهی ایران نیز ادعای مقامات جمهوری اسلامی در رابطه با نقش داشتن این انجمن در انفجارها و حملاتی که از سوی جمهوری اسلامی تروریستی نامیده می‌شده است رد کرد.

بر اساس گفته‌های لطفی، تمامی عملیات‌هایی که به نام گروه تندر پس از ربایش فتح‌الله منوچهری یا فرود فولادوند رهبر این انجمن رخ داده است هیچ ربطی به این انجمن نداشته است. او همچنین در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی فارسی بیان کرده بود که انجمن او هرگز عضو نپذیرفته و هوادارانش را نیز برای انجام چنین کارهایی تحریک نکرده است.

اگرچه جمشید شارمهد در بمب‌گذاری حسینیه سیدالشهدا هیچ نقشی نداشت، اما اعلام خبر آن در رادیوی تندر و ابراز انزجار او از بسیجیانی که در این حسینیه کشته شدند سبب شد تا وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نقشه ترور او را در لس‌آنجلس بریزد.

در این راستا محمدرضا صادق‌نیا، یکی از مأموران وزارت اطلاعات ساکن در ایالات ‌متحده مأمور می‌شود تا با پرداخت ۳۲ هزار دلار به یک آدمکش محلی مقدمات ترور شارمهد را فراهم کند اما پیش از آنکه موفق شود توسط پلیس دستگیر می‌شود. صادق‌نیا، یک شهروند آمریکایی ایرانی‌الاصل بود که در نقش یک نقاش ساده به جاسوسی از فعالین سیاسی و مخالفان جمهوری اسلامی مشغول بود.

در نهایت در زمان ریاست ‌جمهوری باراک اوباما و در راستای نشان‌دادن حسن‌نیت دولت وی به رژیم تهران از زندان آزاد می‌شود. بر اساس اسناد منتشرشده افشاشده توسط ویکی‌لیکس، علیرضا نوری‌زاده، فعال سیاسی و از مخالفان رژیم جمهوری اسلامی نیز یکی از قربانیان عملیات شناسایی و جاسوسی صادق‌نیا بوده است و در این راستا رفتار مشکوک او را برای پرسنل وزارت امور خارجه آمریکا در سفارت این کشور در لندن در تاریخ ۵ دی ۱۳۸۸ شرح می‌دهد.

اما با وجود این، صادق‌نیا به دستور مقامات دولت اوباما از زندان آزاد شده و به بهانه دیدن پدر در حال مرگش به ایران برمی‌گردد.

آیا جمشید شارمهد در حیاط‌خلوت ایران دستگیر شده است؟

در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۹۹، وزارت اطلاعات در یک بیانیه‌ای اعلام کرد که طی یک عملیات پیچیده جمشید شارمهد را بازداشت کرده است، بدون اعلام مکان و زمان آن.

در این بیانیه نیز ادعا شد که او از آمریکا عملیات مسلحانه و تروریستی را هدایت می‌کرده است. جمشید شارمهد نخستین عضو انجمن پادشاهی ایران نیست که توسط وزارت اطلاعات ربوده شده است.

پیش‌تر در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۸۵، وزارت اطلاعات موفق به ربودن فرود فولادوند بنیان‌گذار انجمن پادشاهی ایران و مجری عملیات و همچنین الکساندر ولی‌زاده يا کورش لُر با تابعيت دوگانه ايرانی-آمريکايی و همچنين ناظم اشميت يا سيمرغ با تابعيت ايرانی-آلمانی در شرق ترکیه شد. 

یانوش منوچهری فرزند فرود فولادوند در مصاحبه‌ای با رادیوفردا دو سال پس از ربایش پدرش گفت که این افراد در یکی از بازداشتگاه‌های وزارت اطلاعات نگهداری می‌شدند.

به دنبال ربایش فولادوند، شارمهد مسئولیت اداره انجمن پادشاهی را بر عهده گرفت و حتی پیش از انفجار حسینیه سیدالشهدا شیراز به هدف درجه‌یک وزارت اطلاعات مبدل شد.

اگرچه وزارت اطلاعات از بیان جزئیات بازداشت جمشید شارمهد خودداری کرده است اما به نظر می‌رسد که این امر در یکی از کشورهای همسایه ایران و به احتمال زیاد در کشور ترکیه صورت گرفته است. کشوری که امروز به علت بهبود روابط دیپلماتیکش با جمهوری اسلامی از فعالیت‌های وزارت اطلاعات در خاکش چشم‌پوشی کرده است. متعاقباً ترکیه بیش‌ازپیش به حیاط‌خلوت وزارت اطلاعات تبدیل شده است.

در سال‌های اخیر، مأموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با استفاده از خلاف‌کاران ساکن ترکیه و یا حتی مجرمان ایرانی که به شرط همکاری با وزارت اطلاعات احکام زندانشان کاهش یافته است به منظور ربایش و ترور مخالفان خود در ترکیه استفاده نموده است.

برای مثال، در جریان تلاش جهت ربایش سرگرد خلبان احمدرضا خسروی از هواپیمایی نیروی انتظامی (هواناجا) که در سال ۱۳۹۴ به ترکیه پناهنده شده بود، دو شهروند ایرانی به نام‌های عبدالسلام تاتاری و محمد محمدیان تازی توسط وزارت اطلاعات استخدام شده و به ترکیه اعزام می‌شوند تا او را در شهر وان ربوده و به ایران منتقل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که در جریان ترور سعید کریمیان، بنیان‌گذار گروه جم در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ و همچنین مسعود مولوی مدیر کانال خبری و تلگرامی جعبه سیاه در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۹۸ در شهر استانبول، وزارت اطلاعات با پرداخت پول به سردسته قاچاقچیان مواد مخدر استانبول به نام ناصر شریفی زین‌دشتی این کار را توسط آدمکشان حرفه‌ای انجام داده بود.

دیروز بعدازظهر، روابط عمومی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی فیلمی از اعتراف اجباری جمشید شارمهد در حالی که چشم‌بند بر چشم داشت، منتشر کرد.

در این فیلم شارمهد به تهیه مواد منفجره و کمک جهت بمب‌گذاری گروه تندر ایران اعتراف کرد. بی‌شک این اعتراف نیز همچون اعترافات اجباری بسیاری از مخالفان و فعالان سیاسی تحت شکنجه جسمی و روانی کسب شده است تا در راستای قدرت‌نمایی و همچنین ایجاد رعب و وحشت در میان مخالفان حکومت که در تبعید اجباری چه در ترکیه و چه در اروپا و آمریکای شمالی مستقر هستند توسط رسانه‌های حکومتی مورد استفاده واقع شود.

انتظار می‌رود تا پس از بازداشت جمشید شارمهد، افرادی دیگر مرتبط با انجمن پادشاهی ایران بازداشت و مجبور به اعترافات نمایشی شوند و شرایط را جهت توجیه صدور احکام سنگین چون حبس طولانی‌مدت و اعدام برای شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب رژیم جمهوری اسلامی فراهم آورند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه