وزارت اطلاعات: رهبر گروه تندر را دستگیر کردیم

جمشید شارمهد مدیر رادیو تندر از رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی بود

در سال ۱۳۸۸، یک ایرانی به نام محمدرضا صادق‌نیا در آمریکا دستگیر و محاکمه شد که متهم به تلاش برای ترور علیرضا نوری‌زاده و جمشید شارمهد بود- وبسایت رادیو تندر

وزارت اطلاعات ایران روز شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «جمشید شارمهد» مسئول گروه تندر را دستگیر کرده است.

جمشید شارمهد متولد ۱۳۳۴ در تهران است و آن‌ گونه که در وب‌سایت رادیو تندر نوشته شده است خانواده‌ای ایرانی-آلمانی دارد.

در بیانیه وزارت اطلاعات به جزئیات دستگیری شارمهد اشاره‌ای نشده و تنها به ذکر این جمله اکتفا شده است که او در یک «عملیات پیچیده و موفق»، «به دام» افتاده است.

وزارت اطلاعات او را مسئول انفجار حسینیه سیدالشهدای شیراز دانسته است که ۱۴ کشته و ۲۱۵ مجروح داشت.

در فروردین ۱۳۸۷ و در آستانه سفر علی خامنه‌ای به شیراز، یک بمب در حسینیه سیدالشهدای شیراز منفجر شد.

رزیتا منطقی از اعضای انجمن پادشاهی ایران، دست داشتن این گروه در انفجار حسینیه را تکذیب کرده است.

در آذرماه سال ۱۳۸۷ سه نفر به اتهام مشارکت در این بمب‌گذاری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شدند.

نام جمشید شارمهد در این پرونده نخستین بار از زبان علی‌اکبر حیدری‌فر، نماینده دادستان تهران مطرح شد.

علی‌اکبر حیدری فر در توضیح کیفرخواست محسن اسلامیان، علی‌اصغر پشتر، و روزبه یحیی‌زاده که به اتهام انجام این بمب‌گذاری دستگیر شده بودند گفت که آن‌ها با یک «عامل آمریکایی» به نام «جمشید» در ارتباط بوده‌اند: «مجید راستگو با انتقال بمب ساخته شده به حسینیه شیراز طرح انفجار را به مرحله اجرا درمی‌آورد، به این صورت که محسن اسلامیان در محل حسینیه در صف نمازگزاران حضور می‌یابد و به بررسی اوضاع حسینیه می‌پردازد و در زمان خاموشی چراغ‌ها در حسینیه، مجید راستگو نسبت به کار گذاشتن بمب در سرویس‌های بهداشتی حسینیه اقدام می‌کند و متهم محسن اسلامیان بلافاصله از حسینیه خارج می‌شود که پس از ۲۰ دقیقه بمب کار گذاشته شده منفجر می‌شود و منجر به شهادت ۱۴ نفر و همچنین زخمی شدن ۲۰۸ نفر می‌انجامد. و پس از آن متهمان با (جمشید عامل آمریکایی) تماس گرفته و وی را از ماجرا مطلع می‌کنند.»

پیرامون این انفجار و عوامل آن همچنان ابهام‌های زیادی وجود دارد.

محسن اسلامیان، علی‌اصغر پشتر، و روزبه یحیی‌زاده در فروردین ۱۳۸۸ اعدام شدند، در حالی که گفته می‌شد آن‌ها نه در ارتباط با انفجار شیراز که به دلیل همراه داشتن مواد منفجره در تهران دستگیر شده بودند و ارتباطی با آن انفجار نداشتند.

در سال ۱۳۸۸ نیز آرش رحمانی‌پور و محمدرضا علی‌زمانی به اتهام همکاری با گروه انجمن پادشاهی و شرکت در اعتراضات پس از انتخابات ریاست ‌جمهوری محاکمه و اعدام شدند. این در حالی بود که آن‌ها در اسفند ۱۳۸۷ دستگیر شده بودند و در زمان انتخابات در زندان به‌سر می‌بردند.

در همین حال وزارت اطلاعات ایران متهم است که در سال ۱۳۸۶، فرود فولادوند، رهبر گروه انجمن پادشاهی ایران را در استان حکاری ترکیه ربوده است.

مقام‌های امنیتی و سیاسی جمهوری اسلامی این موضوع را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

وزارت اطلاعات در بیانیه روز شنبه خود گفته است که جمشید شارمهد در برنامه‌ریزی برای «منفجر کردن سد سیوند شیراز، انفجار بمب‌های سیانوری در نمایشگاه کتاب تهران و منفجر کردن حرم امام خمینی هنگام برگزاری مراسم عمومی» دست داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 هنوز مشخص نیست که جمشید شارمهد چگونه از سوی مأموران وزارت اطلاعات دستگیر شده است.

در سال ۱۳۸۸، یک ایرانی به نام محمدرضا صادق‌نیا در آمریکا دستگیر و محاکمه شد که متهم به تلاش برای ترور علیرضا نوری‌زاده و جمشید شارمهد بود.

این فرد بعدتر در دوره آزادی مشروط از آمریکا خارج شد و دیگر به این کشور بازنگشت.

او در اقاریر خود گفته بود که مامور «امور امنیتی جمهوری اسلامی» است و برای این ترور اقداماتی از جمله اجیر کردن یک شخص برای انجام ترور در ازای مبلغ ۳۲ هزار دلار آمریکا انجام داده است.

بیشتر از