هشدار محققان: موج دوم کرونا می‌تواند دامن جوانان را بگیرد

«زمستان در راه است و مطمئنیم موج دوم شیوع ویروس به راه خواهد افتاد»

متروی هنگ‌کنگ، ۲۹ ژوئیه - Anthony WALLACE / AFP

متخصصان هشدار داده‌اند موج دوم شیوع ویروس کرونا «قطعاً خواهد آمد» اما این بار ممکن است جوانان را هدف قرار دهد.

موج اول شیوع کووید ۱۹ عمدتاً افراد مسن‌تر، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و اقلیت‌های قومی را هدف قرار داده بود.

اما محققان در مرحله بعد نگران‌ شیوع بیماری در میان جوانانی‌اند که در حال تفریح و لذت بردن از تابستان‌اند‌، اتفاقی که در جریان شیوع آنفلوآنزا در سال ۱۹۱۸ در اسپانیا نیز افتاد.

استاد راجر کربی رییس منتخب انجمن طب سلطنتی در مصاحبه با برنامه امروز (تودی) رادیو۴ بی‌بی‌سی گفت: «به قول آن جمله معروف بازی تاج و تخت، زمستان در راه است، و تقریباً مطمئنیم موج دوم شیوع ویروس هم به راه خواهد افتاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۱۹۱۸ شاهد جهش ویروس بودیم و موج دوم شیوع بیماری با موج اول تفاوت داشت و گروه متفاوتی از مردم را هدف قرار داد که عمدتاً جوانان بودند.»

در تابستان  ۱۹۱۸ به نظر می‌رسید شیوع آنفلوآنزای اسپانیایی دارد فروکش می‌کند و مردم امیدوار بودند همه‌گیری پایان یابد.

اما در فاصله ماه سپتامبر تا نوامبر آمار مرگ‌ومیر شدیداً افزایش یافت و به رغم آنفلوآنزای معمولی فصلی که عمدتاً سبب مرگ افراد خیلی جوان و خیلی پیر می‌شود، این آنفلوآنزا جوانان و افراد سالم بیست و پنج تا سی و پنج ساله را درگیر کرد.

نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد نشان داد آنفلوآنزایی که افراد در کودکی برای اولین بار به آن مبتلا می‌شوند نقش مهمی در آرایش دستگاه ایمنی بدنشان در مقابله با یکی از دو نوع اصلی آنفلوآنزا دارد، و در همه‌گیری بزرگ آنفلوآنزایی مانند همه‌گیری سال ۱۹۱۸ تکلیف مرگ و زندگی آن‌ها را تعیین‌ می‌کند.

دکتر هانس کلوگه مدیر بخش اروپای سازمان جهانی بهداشت گفت جوانانی که مشغول لذت بردن از تابستان‌اند ممکن است در چند هفته آتی عامل افزایش دوباره شمار مبتلایان در اروپا باشند.

او در مصاحبه با برنامه امروز گفت: «در چند هفته گذشته در حوزه اروپا شاهد افزایش شمار مبتلایان جدید بوده‌ایم.

در واقع تعداد کشورهایی که این بیماری دوباره در آن‌ها شایع شده رو به افزایش است. چه این موج اول باشد چه موج دوم، برای ما مسلم است که این اتفاق نتیجه تغییر رفتار انسان‌ است.

گزارش‌هایی که از مراجع مدنی و نهادهای مسؤول سلامت و بهداشت عمومی به ما می‌رسد حاکی از افزایش ابتلای جوانان به این بیماری است.

من این هشدار را آن قدر جدی می‌گیرم که به فکر چاره‌ای برای مراقبت بیشتر از جوانان هستم و فکر می‌کنم باید در وهله بعدی به آنان توجه کرد.»

دکتر کلونگه گفت خودش دو دختر دارد و می‌داند که جوانان «دلشان نمی‌خواهد فرصت تابستان را از دست بدهند».

او افزود: «ولی جوانان نسبت به خود، والدین‌، پدربزرگ و مادربزرگ و جامعه مسؤول‌اند و همه ما می‌دانیم رفتار درست و سالم چیست، پس باید این دانش و آگاهی خود را به کار ببندیم.»

استاد کربی که روز سه‌شنبه نشستی با حضور ۱۷ متخصص از سراسر جهان برگزار کرده بود گفت پیام اصلی این همایش این بود که مردم باید با «کاهش وزن» و «تناسب اندام» از خود در برابر موج دوم بیماری محافظت کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان