مراجع و مداحان: محرم را «باشکوه» برگزار می‌کنیم، حتی اگر کسانی بمیرند

مکارم شیرازی: «اگر این امور را رها کنیم، اسباب دردسر است»

ناصر مکارم شیرازی گفت:« به هیچ عنوان نمی‌شود جلوی برگزاری مراسم عاشورا را گرفت»- عکس از ایرنا

سعید حدادیان مداح نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران گفت: « بمیریم هم محرم امسال را با شکوه برگزار می‌کنیم». حدادیان  گفت:« من امسال با هرشرایطی دسته عزاداری بزرگی از میدان آزادی تا میدان انقلاب به راه می‌اندازم.» در عین حال آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید هم در دیدار با محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر ضرورت برگزاری مراسم محرم گفت:« اگر این امور(برگزاری مراسم عاشورا و محرم) را رها کنیم اسباب دردسر است». حسن روحانی رییس جمهور ایران هم دوم مرداد ماه اعلام کرد، «از مراسم محرم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد».

تاکید افراد نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی در خصوص برگزاری مراسم محرم و عاشورا در ایران در حالی صورت می‌گیرد که روز گذشته در ایران کرونا رکورد کشته‌شدگان روزانه را شکست؛ ۲۳۵ مرگ در یک روز.

در عین حال افراد نزدیک به حکومت و رهبر جمهوری اسلامی برگزاری مراسم محرم را ضروری دانسته و برگزاری باشکوه آن اصرار دارند. از جمله سعید حدادیان مداح بیت رهبر جمهوری اسلامی در مراسمی در هیات رزمندگان غرب تهران که در محل ناحیه مقداد سپاه محمد رسول الله تهران برگزار شد، گفت :«مراسم محرم امسال را باید با شکوه برگزار کنیم. حتی اگر قرار باشد کسی بمیرد، کسانی هستند که بخواهند جانشان را برای این مراسم بدهند. اجازه جان ما که دست خودمان است.»

به گزارش انصاف نیوز این مداح نزدیک به حکومت در ایران که در بیت علی خامنه‌ای نوحه خوانی می‌کند، همچنین با اعتراض به برگزار نشدن سایر مراسم مذهبی به دلیل شیوع کرونا گفت: «ما قرار بود امسال مراسم عرفه را در فضای باز حرم عبدالعظیم برگزار کنیم. وقتی فضا باز باشد و مردم هم رعایت کنند می‌شود مراسم را برگزار کرد ولی متاسفانه برخی مسئولین با کار‌شکنی این مراسم را لغو کردند.»

این مداح گفت: «این امکان وجود دارد که هم نکات بهداشتی را رعایت کرد و هم هیات برگزار شود. ما در هیات رزمندگان غرب این را به همه نشان دادیم. همین حالا مراسم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود و مشکلی هم پیش نمی‌آید.» این گفته‌های حدادیان در حالی است که معاون کل وزارت بهداشت ایران سه روز پیش با اشاره به بستری روزانه ۶۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در یک روز در تهران گفته بود :«تهران الان به منبع پخش بیماری در سراسر کشور تبدیل شده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از دیگر سو آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه در ایران نیز همزمان گفت:« به هیچ عنوان نمی‌شود جلوی برگزاری مراسم عاشورا را گرفت.»

این مرجع تقلید تاکید کرده است :« شکی نیست که ما اصولی داریم که به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم آن‌ها را رها کنیم؛ ازجمله آن مساله عزاداری محرم و صفر است». مکارم شیرازی که در دیدار با محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی نسبت به ضرورت برگزاری مراسم محرم تاکید داشت و گفت: «اگر این امور را رها کنیم اسباب دردسر است». آقای مکارم در ادامه توضیح داد: «به هیچ قیمت نمی‌توان جلوی برگزاری مراسم عاشورا را گرفت، در زمان رضاخان با عاشورا چه کردند؟ اما همه دیدند که کاری از پیش نبردند».

این مرجع تقلید گفت:« شکی نیست که ما اصولی داریم که به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم آن‌ها را رها کنیم؛ ازجمله آن مساله عزاداری محرم و صفر است» .

تاکید این مرجع تقلید در خصوص برگزاری مراسم محرم در حالی صورت می گیرد که شهر قم در مرحله هشدار به لحاظ ابتلا و مرگ قرار دارد.

مینو محرز متخصص بیماری عفونی و عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا نیز پنجم مردادماه برگزاری تجمعات محرم را فاجعه‌آمیز خواند وگفت: «هنوز در شیب وحشتناک ابتلا به کرونا هستیم و خیلی از استان‌ها در وضعیت قرمز است». مسعود مردانی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نیز با اشاره شرایط کنونی کشور نسبت به تصمیم دولت در خصوص برگزاری مراسم محرم در ایران ابراز نگرانی کرد.

در حالی که در ایران، کرونا رکورد جان‌باختگان روزانه را شکست و وزارت بهداشت درگذشت ۲۳۵نفر تنها در بیست‌وچهار ساعت بر اثر ابتلا به کرونا را اعلام کرد، اصرار برای برگزاری مراسم محرم در بین برخی تندروهای مذهبی و افراد نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای بیشتر از پیش شده است.

در عین حال ستاد ملی مبارزه با کرونا نیزبا محدود کردن برگزاری مراسم محرم با انتشار پروتکل بهداشتی برای برگزاری این مراسم اعلام کرد، برگزاری مراسم عزاداری عمومی در فضا‌های سربسته صرفا در ایام مشخص شده و ساعات محدود و در مساجد، حسینیه‌ها و تکایایی مجاز است که به تشخیص کارگروه استانی دارای شرایط مناسب بهداشتی و مدیریتی هستند. وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد :«نظر قاطع این وزارتخانه این است که مراسم پر‌جمعیت در محرم ممنوع باشد، به‌ویژه در محیط‌های سربسته که قاطعانه و محکم با آن مخالفت می‌کنیم». 

بیشتر از