گسترش شیوع کرونا در بلژیک؛ «حباب اجتماعی» خانواده‌ها را محاصره می‌کند

به مدت چهار هفته، هر خانواده فقط می‌تواند حداکثر با پنج نفر از افراد خارج از خانواده دیدار داشته باشد

اعضای خانواده سلطنتی بلژیک با استفاده از ماسک بازدیدهای روزانه خود را انجام می‌دهند-YORICK JANSENS / BELGA / AFP

با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در بلژیک، این کشور محدودیت‌های اجتماعی شدیدتری را برای مهار شیوع ویروس وضع کرده است.

سوفی ویلمز، نخست وزیر بلژیک، اعلام کرد از روز چهارشنبه به مدت چهار هفته، هر خانواده فقط می‌تواند حداکثر با پنج نفر از افراد خارج از خانواده دیدار داشته باشد.

پیش از این محدودیت دیدار با افراد خارج از خانواده در طول هفته ۱۵ نفر بود و برای هر «فرد» اعمال می‌شد اما حالا در قانون جدید، که به «حباب اجتماعی» معروف شده، این محدودیت روی یک «خانواده» اعمال می‌شود.

خانم ویلمز گفت «هدف ما روشن است: کاری نکنید که دوباره به وضعیت قرنطینه کامل برویم.»

اعلام محدودیت‌های اجتماعی جدید بلژیک پس از آن انجام می‌شود که این کشور طی سه هفته گذشته شاهد افزایش شدید موارد ابتلا به کووید-۱۹ بوده است.

حداکثر تعداد شرکت‌کننده در برنامه‌های عمومی نیز به نصف کاهش پیدا کرده و برای اماکن سرپوشیده به ۱۰۰ نفر و برای فضای باز به ۲۰۰ نفر رسیده است.

مردم باید به تنهایی به خرید بروند و خانم ویلمز گفته تا جایی که ممکن است از خانه کار کنند.

نخست وزیر بلژیک ضمن اشاره به این که مبتلایان فعلی بیش از آن چه در اواسط ماه شاهد بودیم، واگیردار هستند گفت: «ما داریم امروز اقدام می‌کنیم تا با مهار اوضاع مجبور نباشیم وضعیت قرنطینه عمومی اعلام کنیم.»

در هفته گذشته، تعداد موارد ابتلا به طور میانگین ۲۷۹ در روز بوده که نسبت به تعداد ۸۰ مورد در اوایل ماه جاری بسیار زیاد است.

به طور خاص در شهر بندری آنت‌ورپ موارد کویید-۱۹ بالا بوده است.

استان آنت‌ورپ با اعلام حکومت نظامی از ساعت ۱۱:۳۰ شب تا ۶ صبح، از مردم خواسته از خانه کار کنند و محدودیت‌های شدیدتری را برای رستوران‌ها، میکده‌ها و تیم‌های ورزشی وضع کرده است.

در خود شهر و اطراف آن، هیچ برنامه یا مراسمی اجازه برگزاری نداشته و مراکز ورزشی باید تعطیل شوند.

بلژیک، کشوری با ۱۱.۵ میلیون نفر جمعیت، با بیش از ۶۶ هزار مبتلا و نزدیک به ۱۰ هزار جان باخته ضربه سنگینی از ویروس کرونا خورده است.

این کشور از زمان آغاز شیوع ویروس تا به امروز، یکی از بالاترین آمار تلفات در جهان را به نسبت جمعیت خود داشته است.

دولت بلژیک هفته گذشته نیز محدودیت‌های دیگری برای کنترل شیوع ویروس وضع کرد که استفاده اجباری از ماسک صورت در اماکن سرباز پر جمعیت از جمله آنهاست.

رستوران‌ها و میکده‌ها نیز باید مشخصات مشتری را ثبت کنند.

بلژیک اوایل ماه جاری اعلام کرد که هر کسی از شهر لستر وارد کشور شده باشد باید به مدت ۱۴ روز در قرنطینه قرار بگیرد. این شهر انگلیسی با وجود بازگشایی بقیه کشور هنوز در قرنطینه محلی بود.

گزارشهای تکمیلی در خبرگزاریها آمده است

© The Independent

بیشتر از جهان