مشاهده دو سیاره شبیه به زمین در نزدیکی منظومه شمسی

این سیاره‌ها احتمالا دارای صخره و آب‌های روان هستند

دانشمندان می‌گویند دو سیاره شبیه به کره زمین در یک منظومه شمسی در همسایگی منظومه ما تاکنون پنهان بوده‌اند.

خورشید آنها، ستاره «تی گاردِن»، تنها دوازده سال و نیم نوری از ما فاصله دارد. این یکی از کوچک‌ترین و کم نورترین ستاره‌های شناخته شده است که مشاهده آن و سیارات مدارش را بسیار دشوار می‌کند.

این ستاره که به‌رغم نزدیکی به کره زمین، به خاطر کم نور بودنش تنها در سال ۲۰۰۳ کشف شد، ستاره آرامی است. در این ستاره از طوفان‌های خورشیدی و دیگر پدیده‌هایی که می‌تواند زندگی را در نزدیکی آن غیرممکن کند، خبری نیست.

دانشمندانی که روی این ستاره کم نور مطالعه می‌کرده‌اند، می‌گویند سیاراتی که در اطراف این ستاره در چرخش‌اند به گونه‌ای چشمگیر به کره زمین شباهت دارند که می‌توانند شرایط ایده‌آل زندگی را داشته باشند.

گفته می‌شود یکی از این دو سیاره، شبیه‌ترین کره به زمین است که تاکنون کشف شده است. این شباهت با مقایسه اندازه آن با اندازه زمین و دمای احتمالی آنها تعیین شده، هرچند در حال حاضر، دانشمندان تنها حداقلِ جِرم آن را محاسبه کرده‌اند و اندازه دقیق آن را نمی‌دانند.

ممکن است در این دو کره صخره و آب روان نیز وجود داشته باشد، اما دانشمندان تاکید می‌کنند هنوز دانستنی‌های بسیاری را باید در مورد این دو دنیا کشف کنند و محاسباتشان بیشتر مبتنی بر گمانه‌زنی است.

پژوهشگران می‌گویند شصت درصد احتمال می‌رود سطح این کره دمایی متعادل و حدودا شبیه به یک روز متعارف در کره زمین باشد.

ماتیاس زِکمایستِر، مولف اصلی این گزارش از انستیتوی اخترفیزیک در دانشگاه گوتینگِن در یک بیانیه گفته است:«این دو کره شبیه به کره‌های مدارهای داخلی منظومه شمسی ما هستند. تنها کمی سنگین‌تر از کره زمین هستند و به اصطلاح در مدار قابل زندگی قرار دارند که آب می‌تواند در آن به صورت مایع وجود داشته باشد».‌

دانشمندان توانسته‌اند این ستاره را از رصدخانه‌ها در کره زمین ببینند. آنها امیدوارند با مطالعه بیشتر فعالیت و محیط اطراف این ستاره، از شرایط حاکم بر آن اطلاعات بیشتری کسب کنند.  

© The Independent

بیشتر از جهان