شرکت‌های حمل‌و‌نقل: آماده انتقال انبوه واکسن کرونا به سراسر جهان نیستیم

حتی ذر صورت آماده شدن واکسن، رساندن آن به دست میلیاردها انسان چالشی جهانی است

هنگامی که به دلیل رکود اقتصاد جهانی توانایی شرکت‌های حمل و نقل کاهش یافته، شرکت‌های داروسازی نیازمند جابه‌جایی بزرگ‌ترین و موثرترین محموله تاریخ مدرن خواهند بود-DERRICK CEYRAC / AFP

شرکت‌های حمل و نقل که کالاها را با کشتی، هواپیما و قطار جابه‌جا می‌کنند تایید کردند که برای مواجه شدن با چالش‌ حمل واکسن کووید ۱۹ از بازارهای دارو به دست میلیاردها انسان آمادگی ندارند.

خبرنامه روزانه خبرگزاری بلومبرگ که اخبار مربوط به تاثیر کووید ۱۹ بر تجارت را رصد می‌کند، روز دوشنبه گزارشی از چالش‌های شرکت‌های حمل‌ونقل واکسن کرونا منتشر کرد که به کوچک‌تر شدن این شرکت‌ها اشاره دارد: از کاهش ظرفیت کانتینرهای کشتی‌ها  تا هواپیماهای باری و نبود اطلاعات دقیق درباره زمان رسیدن واکسن، این شرکت‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده ‌است.

آزمایش و تولید انبوه واکسن در اسرع وقت به اندازه کافی مشکل است، اما ممکن است نبود امکان توزیع آن، نتیجه این تلاش را به خطر بیندازد. درست در هنگامی که به دلیل رکود اقتصاد جهانی توانایی شرکت‌های حمل و نقل کاهش یافته، شرکت‌های داروسازی نیازمند جابه‌جایی بزرگ‌ترین و موثرترین محموله تاریخ مدرن خواهند بود.

نیل جونز شاه، رئیس بخش جهانی روابط حمل‌ونقل هوایی فلکس‌پورت در سان‌فرانسیسکو، با تاکید بر این‌ جمله که «ما آماده نیستیم» می‌گوید: «اجازه بدهید صادق باشیم. زنجیره‌های تامین واکسن پیچیده‌تر از تامین لوازم محافظت شخصی است.» اشاره او به وسایلی از جمله ماسک جراحی و دستکش است: «لوازم محافظت شخصی اگر دو روز روی زمین بمانند خراب نمی‌شوند، اما واکسن دیگر قابل استفاده نیست.»

جولیان سوتچ، رئیس بخش دارویی شرکت حمل‌ونقل اسکای‌کارگو امارات، به‌تازگی برآورد کرده که یک بویینگ ۷۷۷ می‌تواند یک میلیون دوز جداگانه واکسن را جابه‌جا کند. این به معنای لزوم استفاده از هشت هزار هواپیما برای حفظ نیمی از جمعیت جهان است.

این کار قابل انجام است اما بدون یک راهبرد و برنامه جهانی هماهنگ میسر نیست. باید ظرفیت هواپیماهای مسافربری که استفاده نمی‌شوند را برای حمل کالاهای مختلفی از وسایل پزشکی تا انبه خالی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئله دیگر نگه‌داری واکسن‌ها در یخچال است. مقام‌های سلامت می‌گویند که واکسنی که در نهایت به بازار می‌آید باید در هنگام حمل‌ونقل در دمای بین ۲ تا ۸ درجه نگه‌داری شود. بنابراین، فناوری جدیدتر و فریزرهای پیشرفته‌تری برای جلوگیری از خراب شدن واکسن‌ها مورد نیاز است.

سوال بزرگ‌تری که وجود دارد، عدالت در دسترسی به واکسن است؛ این‌که محصولی با این حساسیت حمل‌ونقل، وقتی به نقاط دوردست منتقل شود بسیار گران تمام خواهد شد.

شرکت‌های حمل‌ونقل می‌دانند که باید برای این ملزومات برنامه‌ریزی کنند اما هنوز منتظر دریافت نشانه‌هایی از داروسازان هستند.

در نهایت، کشورها برای مبارزه با ویروس، نیازمند دسترسی وسیع به واکسن‌های کووید ۱۹ هستند؛ ویروسی که تاکنون جان ۶۳۳ هزار نفر را در سراسر جهان گرفته ‌است. اما به هیچ وجه دسترسی به واکسن تا اوایل سال ۲۰۲۱ امکان‌پذیر نخواهد بود.

بیشتر از جهان