کشف اسکلت یک ماموت با بافت ماهیچه‌ای دست‌نخورده در روسیه

نسل ماموت‌ها حدود ۱۰هزار سال پیش کاملا منقرض شد

محققان در حال جست‌وجو برای یافتن بقایای بیش‌تری از این جانور در گل‌ولای کنار دریاچه-( AP )

چوپان‌های گله‌های گوزن در شمال سیبری اسکلت سالم ماموت پشمالویی را پیدا کردند که بخش‌هایی از بافت ماهیچه‌های‌ آن سالم مانده است و در پی آن، کاوش علمی تحقیقی برای بیرون آوردن این پیکره آغاز شد.

گفته می‌شود که ماموت‌های پشمالو ۱۰‌هزار سال پیش کاملاً منقرض شدند و جهش‌های ژنی، شکار شدن توسط انسان، و نیز گرمایش کره زمین، از جمله علل این انقراض بوده‌اند.

اما به نظر محققان، اندک شماری از این جانور شاید توانسته بوده باشند در اقلیم یخبندان آلاسکا و جزیره ورانگل در نزدیکی کرانه‌های ساحلی سیبری در روسیه، به حیات خود ادامه داده باشند.

اکنون محققان توانسته‌اند بخش‌هایی از بخش‌های نرم بدن (مانند رگ ‌و‌پی) یکی از این جانوران را دست‌نخورده از زیر خاک بیرون آورند.

چوپان‌های گله‌های گوزن در آب‌های کم‌عمق دریاچه پچیوالاواتو در منطقه یامالو- ننتز باقی‌مانده بدن این ماموت، شامل جمجمه، قسمت پایینی آرواره، چند استخوان دنده، و بخشی از پا را پیدا کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه‌های تلویزیونی روسیه روز جمعه فیلمی را نمایش دادند که در آن محققان در حال جست‌وجو برای یافتن بقایای بیش‌تری از این جانور در گل‌ولای کنار دریاچه بودند.

یوگنیا خوزیاینووا از مؤسسه شمانفسکی در سالخارد، در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که تقریباً به ندرت پیش آمده است که اسکلت کامل ماموتی را پیدا کرده باشند.

چنین اکتشافاتی به محققان امکان می‌دهد تا شناخت بیشتری از ماموت‌ها و محیط زندگی مشترکشان با انسان‌های اولیه به دست آورند.

این کشف در حالی انجام گرفته است که این منطقه گسترده در شمال آسیا دچار بحران گرمایشی شدیدی است و کشف تعدادی از لاشه‌های یخ‌زده سالم ماموت‌ها را در پی داشته است.

سیبری در حال حاضر دستخوش موجی از گرما شده است و مؤسسه هواشناسی سازمان ملل هشدار داده است که میانگین دمای هوا از میانگین ماه پیش ۱۰ درجه سانتیگراد بیشتر بوده است.

طبق تحقیقی که اداره هواشناسی بریتانیا در اوایل این ماه منتشر کرد، چنین گرمایشی بدون تأثیرپذیری از گرمایش کره زمین و بحران تغییرات اقلیمی گریبانگیر این سیاره، «تقریباً  ناممکن» بوده است.

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری آسوشیتد پرس آمده است.

© The Independent

بیشتر از جهان