خلیل‌زاد: تامین صلح در افغانستان هدف اساسی آمریکا است

خلیل‌زاد، در دیدار با اشرف غنی و عبدالله: منتظر پاسخ روشن نمایندگان طالبان هستیم

تازه‌ترین دور گفت‌وگوها میان آمریکا و طالبان، هم‌اکنون در دوحه قطر جریان دارد- AFP

صبحگاه روز شنبه، ۱۲ بهمن، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، به کابل آمد و با آقای غنی، رئیس جمهوری افغانستان، و عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه دولت این کشور دیدار کرد و خبرها و اطلاعاتی را در پیوند با آخرین جزئیات نتایج مذاکرات صلح آمریکا با نمایندگان طالبان و نیز سفر اخیرش به کشورهای بلژیک و پاکستان، در اختیار رهبران حکومت افغانستان گذاشت.

آقای خلیل‌زاد، در دیدار با آقایان غنی و عبدالله، در پیوند با نیت آمریکا برای تامین صلح در افغانستان، گفت: «تامین صلح و قطع جنگ در افغانستان از اولویت‌ها و اهداف اساسی ایالات متحده آمریکا است و ما برای رسیدن به این هدف، منتظر پاسخ روشن نمایندگان طالبان بر اساس یک مکانیزم عملی آتش‌بس و کاهش پایدار خشونت‌ها هستیم که مورد قبول شهروندان افغانستان و حکومت آمریکا باشد. اما تاکنون در این مورد پاسخی از جانب آنان (طالبان)، دریافت نشده است.»

این نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، با اشاره به هیاتی که از سوی حکومت افغانستان برای گفت‌وگوهای صلح با نمایندگان طالبان آماده می‌شود، گفت:«هیات افغان که برای مذاکره صلح با نمایندگان طالبان آماده می‌شود، باید یک هیات فرا‌گیر و همه‌شمول باشد و بتواند از تمام شهروندان این کشور نمایندگی کند و روند مذاکرات صلح را به پیش ببرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه حکومت افغانستان، نیز در دیدار با زلمی خلیل‌زاد در قصر سپیدار، از تلاش‌های ایالات متحده آمریکا و شخص خلیل‌زاد، برای دست یافتن به یک صلح پایدار در افغانستان، قدردانی کرد و گفت:«صلح و ثبات دایمی در افغانستان از خواسته‌های اساسی شهروندان این کشور است و طالبان باید با درک واقعیت‌های جامعه افغانستان و با استفاده از فرصت پیش آمده، به روند صلح کنونی تن دهند به قتل و کشتار شهروندان این کشور پایان دهند.»

آقای عبدالله همچنین تاکید کرد: «صلح و تلاش‌ها برای آن در انحصار هیچ نهاد یا گروهی نمی‌تواند باشد و باید با قضیه صلح به صورت فراگیر و همه‌جانبه برخورد شود و تمام جریان‌های سیاسی، شخصیت‌های ملی، زنان، و نهادهای جامعه مدنی کشور، در این روند حضور داشته باشند و دیدگاه‌ های خود را در این زمینه ابراز کنند.»

خواستم نماینده آمریکا برای صلح افغانستان با شهروندان این کشور نیز صحبت کنم که دیدگاه آن‌ها در مورد این سفرها و مذاکرات صلح که تاکنون نتیجه نداده است چیست؟

نوروز علی خان، از ساکنان کابل، در پیوند با سفرهای گذشته و تازه زلمی خلیل‌زاد و نتیجه‌بخش نبودن آن سفرها و مذاکرات صلح، می‌گوید: «آمریکا صلح را برای ما یک هیولا و یک رویا ساخته است و این رفت و آمدهای خلیل‌زاد، بار اول نبوده است و بار آخر هم نخواهد بود. همین قدر می‌توانم بگویم که به‌ نتیجه رسیدن مذاکرات صلح به دست دولت افغانستان و نمایندگان طالبان نیست، هر چه هست به دست آمریکا است. اگر آمریکا بخواهد، در ظرف یک هفته ما به صلح می‌رسیم. اما نمی‌دانم چرا آمریکا در شعار صلح می‌خواهد، اما در عمل خود را ضعیف‌تر از حکومت افغانستان و گروه طالبان نشان می‌دهد. باور کنید این دو نگی آمریکا ما را در نیت آن برای تامین صلح واقعی در افغانستان، بیشتر به شک می‌اندازد که چرا با توان و قدرتی که دارد، تاکنون این گفت‌وگوها نتیجه نداده است.»

جاجی سیدشاه نادر، ۶۷ ساله و از مغازه‌داران شهر کابل، می‌گوید: «متاسفانه ما تمام عمر خود را در جنگ و خون‌ریزی در افغانستان سپری کردیم. امید داشیتم که پس از باز شدن صفحه‌ تازه‌ای در این کشور، صاحب صلح و ثبات پایدار شویم، اما متاسفانه وضعیت بدتر از گذشته شده است. هر روز ده‌ها جوان کشته می‌شوند. من عامل اصلی این کشتارها را گروه طالبان و آمریکا می‌دانم. ماه‌ها است که گفت‌وگوهای صلح جریان دارد، اما بی‌نتیجه، و آمریکا هم به جای آن که مردم و حکومت افغانستان را در این پروسه تقویت کند و محور اصلی مذاکرات صلح سازد، چند فرد را به نام نماینده طالب، صلاحیت عام و تمام داده است.»

گفته می‌شود که تازه‌ترین دور گفت‌وگوها میان آمریکا و طالبان، هم‌اکنون در دوحه قطر جریان دارد. تاکنون نمایندگان آمریکا و طالبان یازده دور با هم برای تامین صلح و ختم جنگ در افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند، اما این گفت‌وگوها و دیدارها هنوز هیچ نتیجه مثبتی در بر نداشته است. 

بیشتر از