مجسمه کریستف کلمب از شیکاگو برچیده شد

اعتراضات در شیکاگو شدت گرفته و نیروهای فدرال به این شهر اعزام شده‌اند

اعتراض به این مجسمه منجر به درگیری‌های خشنی میانی نیروهای پلیس و معترضان شد-SCOTT OLSON / Getty Images via AFP

مقامات شیکاگو مجسمه کریستف کلمب را از پارک گرنت این شهر برچیدند، پارکی که به محل درگیری معترضان با نیروهای پلیس تبدیل شده بود.

این مجسمه با استفاده از یک جرثقیل در ساعات آغازین بامداد جمعه برچیده شد و کامیون‌های کوچک آماده انتقال آن به مکانی نامشخص شدند.

اعتراض به این مجسمه منجر به درگیری‌های خشنی میانی نیروهای پلیس باتوم به دست و معترضانی شد که بطری‌های یخ زده آب و دیگر اجسام را به سمت آنان پرتاب می‌کردند.

به گزارش نشریه شیکاگو تریبیون، لوری لایت‌فوت، شهردار شیکاگو دستور برچیدن مجسمه کریستف کلمب را روز پنج‌شنبه صادر کرد.

این تصمیم بعد از آن اتخاذ شد که دونالد ترامپ، رئيس جمهور ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد ماموران فدرال را برای برقراری نظم و قانون به این شهر اعزام می‌کند.

این بخشی از برنامه کاخ سفید برای سرکوب اعتراضات قتل جورج فلوید است، مردی سیاه‌پوست غیرمسلح که در روز یادبود در بازداشت پلیس مینیاپولیس جان باخت.

مجسمه دیگری از کریستف کلمب نیز در محله «لیتل ایتالی» شیکاگو نصب شده است که آن هم بعد از آن که تظاهرات علیه نژادپرستی و اعتراض‌هایی را به خود جلب کرد، قرار است از آن‌جا برچیده شود.

کنشگران در سراسر ایالات متحده معتقدند این کاشف ایتالیایی هنگام ورود به قاره آمریکا با مردم بومی بدرفتاری کرده است.

روزانا رودریگوئز سانچز، از اعضای شورای شهر، در توییتر نوشت: «این مجسمه‌ها به خاطر تلاش‌های کنشگران و اعتراضاتی که تا به حال در جریان بوده است برچیده می‌شوند. مردم بومی، و شهروندان سیاه‌پوست و رنگین‌پوستی که اکنون مدت‌هاست در حال مبارزه‌اند تا شاهد وقوع این روز باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصمیم به اعزام نیروهای فدرال به شیکاگو از جانب کاخ سفید، مصادف است با افزایش آمار تیراندازی در این شهر که رئیس‌جمهور ترامپ آن را «بدتر از افغانستان» توصیف کرده است.

در یک حادثه در روز سه‌شنبه، ۱۵ نفر طی تیراندازی در خارج از یک غسال‌خانه مجروح شدند و این حادثه توسط مقامات شیکاگو محکوم شد.

جمعی از گروه‌های کنشگر روز چهارشنبه شکایتی حقوقی تنظیم کردند تا جلوی ورود ماموران فدرال و دخالت آن‌ها در کار پلیس را برای اداره اعتراضات در شهر شیکاگو بگیرند.

اقداماتی مشابه نیز در شهر پورتلند ایالت اورگن اتخاذ شده است که در هفته جاری شاهد درگیری خشونت‌آمیز ماموران فدرال با معترضان ضد نژادپرستی بود.

© The Independent

بیشتر از جهان