پوتین به رمضان قدیرف رهبر خودکامه چچن ارتقاء مقام داد

چند روز پیش آمریکا رهبر چچن را در فهرست تحریم شدگان قرار داده بود

رمضان قدیرف (مرکز)، رئیس جمهور خودمختار چچن-MENAHEM KAHANA / AFP

ولادیمیر پوتین، رمضان قدیرف، رئیس‌جمهور خودمختار چچن را که به صدها مورد قتل، شکنجه و ناپدید شدن مردم ارتباط دارد، به درجه ژنرالی ارتقاء مقام داده است.

آقا قدیرف که روز پنج‌شنبه خبر دریافت این نشان جدید را در حساب شبکه‌های اجتماعیش منتشر کرد، می‌گوید رئیس‌جمهور روسیه شخصا به او تلفن کرد و فرمان ریاست‌جمهوری را برایش قرائت کرده است.

آقای قدیرف نوشته: «این یک امتیاز بزرگ است که برایش ارزش بسیاری قائلم. من سرباز وفادار رییس‌جمهور (پوتین)‌ام و آماده برای اجرای دستورات او در هر نقطه‌ای که بخواهدم.»

این اقدام سه روز پس از آن صورت گرفته که وزارت خارجه آمریکا این مرد جنجالی قدرتمند و خانواده‌اش را در فهرست افراد تحریم‌شده قرار داد.

روز دوشنبه، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفت که این تحریم نتیجه «موارد متعدد تجاوز به حقوق بشر است که  به بیش از ده سال پیش برمی‌گردد».

به نظر می‌رسد تحول روز پنج‌شنبه، واکنش مستقیم به تصمیم آمریکا برای تحریم آقای قدیرف و اظهارات دو روز پیش ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اقدام آمریکا باشد. خانم زاخارووا گفته بود که «مشکل می‌توان واکنشی مشابه نشان داد، اما حتما کاری خواهیم کرد».

واکنش شخص آقای قدیرف به تصمیم آمریکا با تصویری که از خودش داده هماهنگ است. او در پستی که در شبکه اجتماعی تلگرام به اشتراک گذاشت - اکانت‌های اینستاگرام، و فیس‌بوک او مسدود شده‌اند – تصویری با دو تفنگ از خودش منتشر کرد و زیر آن نوشت: «پومپئو، ما جنگ را قبول می‌کنیم. آن چه به دنبال آن خواهد آمد، جالب‌تر خواهد بود.»

این مرد قدرتمند که عاشق ببر است، به دنبال دردست گرفتن قدرت از پدرش در سال ۲۰۰۴ِ، بر چچن به مثابه ملک طلق خود حکومت می‌کند. او به مراتب بیش از سایر رهبران منطقه از خودمختاری بهره‌مند است که نتیجه یک معامله بزرگ امنیتی به دنبال دو جنگ خونین با مسکو است. 

اقای قدیرف از این توافق برای مال‌اندوزی شخصی و برقراری نظام وحشت استفاده کرده است. گفته می‌شود منتقدان او در شرایطی مرموز مفقود‌الأثر می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای قدیرف اوایل سال ۲۰۱۷ چندین موج هواداران «ال‌جی‌بی‌تی‌پلاس» (هم‌جنس‌گرایان، تراجنسیان و دگرباش‌ها) را سرکوب کرد. در جریان این اقدامات دست کم سه تن کشته، ده‌ها نفر مفقودالاثر شدند و صدها نفر تحت شکنجه قرار گرفتند. مقامات روسیه از تحقیق در مورد شواهد این ماجرا یا گشودن پرونده‌های جنایی خودداری کردند. 

ایگور کوچتکف که شبکه «ال جی بی تی» روسیه او در خط مقدم تلاش‌های اضطراری برای خارج کردن شهروندان در معرض خطر بود، می‌گوید دادن نشان (به قدیرف) نمایانگر تمایل کرملین به تخطی از حقوق بشر است. 

آقای کوچتکف به ایندیپندنت گفت: «مقامات (روسیه) نشان می‌دهند که مایل به تحقیق در مورد جنایات قدیرف نیستند. ارتقاء مقام و نشان نظامی آن چه را او باید بفهمد به او رسانده است.»

© The Independent