سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان: پیش‌شرط‌های طالبان برای مذاکرات صلح زیان‌بار است

صدیق صدیقی: جایگاه ما در برابر صلح از ضعف ما نیست بلکه از قوت ما است

صدیق صدیقی، سخنگوی حکومت افغانستان- WAKIL KOHSAR / AFP

ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، حکومت هیچ‌گاه برای آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی پیش‌شرطی، نه در گذشته و نه در حال حاضر، نگذاشته است زیرا هدف ما ختم جنگ، تامین صلح و ثبات دائمی در کشور است. این صلح و ثبات دائمی زمانی به وجود می‌آید که طالبان دست از خشونت و کشتار افغان‌ها بردارند و به روند صلح بازگردند.

صدیق صدیقی، سخنگوی حکومت افغانستان در یک نشست خبری در کابل در رابطه با تاخیر در آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی گفت: «حکومت افغانستان هیچ‌گاه برای مذاکرات صلح بین‌افغانی پیش‌شرط نگذاشته است و همیشه تلاش دارد تا مذاکرات آغاز شود و صلح و ثبات دائمی در کشور تامین شود، اما این طالبانند که به تعهدات پایبند نبوده‌اند و تلاش دارند که جنگ را ادامه دهند و به خشونت‌ها بیفزایند.»

آقای صدیقی گفت: «دولت افغانستان، ایالات متحده آمریکا و جامعه جهانی به تعهد برای آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی، ختم جنگ و تامین صلح پایبندند و تلاش می‌کنند که این روند هرچه زودتر آغاز شود. طالبان نیز باید به تعهد خود عمل کنند زیرا بهانه‌جویی و پیش‌شرط‌های این گروه برای مذاکرات صلح زیان‌بار است. ما خواهان آغاز سریع مذاکرات صلح بین‌افغانی هستیم و طالبان نیز باید تلاش کنند تا این فرصت را از دست ندهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدیقی تاکید کرد: «دولت افغانستان هیچ مانعی بر سر راه مذاکرات صلح بین‌افغانی ایجاد نکرده است و اکنون تلاش دارد که روند صلح هرچه زودتر آغاز شود تا کشور به صلح و ثبات دائمی برسد.»

سخنگوی حکومت افغانستان گفت: «افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان برای دولت افغانستان، آمریکا و جامعه جهانی پذیرفتنی نیست. این عملکرد طالبان نشان می‌دهد که این گروه تعهدشکنی می‌کنند و به این روال ادامه می‌دهند و برای دوام جنگ و افزایش خشونت‌ها بهانه‌جویی می‌کنند. طالبان بدانند که عملکرد منفی‌شان در برابر روند صلح، امید مردم افغانستان و جامعه جهانی را ضعیف می‌کند.»

به گفته سخنگوی ارگ: «طالبان اگر فکر کنند که از راه جنگ و خشونت می‌توانند امارت اسلامی را بسازند به این معنی است که این گروه هنوز هم بیست سال عقب مانده‌اند. طالبان باید بدانند که جایگاه ما در برابر صلح از ضعف ما نیست بلکه از قوت ما است.»

آقای صدیقی تاکید کرد: «در صلح همه طرف‌ها برنده‌اند هم دولت افغانستان و هم گروه طالبان. طالبان باید مذاکرات صلح بین‌افغانی را آغاز کنند تا هر هدف سیاسی که دارند بتوانند از این طریق به دست بیاورند و این یگانه راه حل سیاسی است.»

در همین حال، راس ویلسن، کاردار سفارت ایالات متحده آمریکا در افغانستان از عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی و محمد اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور خواسته است «که مذاکرات صلح بین‌افغانی را هرچه زوتر آغاز کرده و مبادله زندانیان را تکمیل کنند و به طرف مذاکرات صلح بروند تا گفت‌وگوها برای آتش‌بس دایمی و فراگیر در این کشور آغاز شود.»

آقای ویلسن گفت: «مردم افغانستان بی‌صبرانه منتظر آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی‌اند تا کشورشان به صلح و ثبات دائمی دست یابد.»

رامش صالح، دانشجوست و طالبان را به بهانه‌جویی و تاخیر در روند مذاکرات صلح بین‌افغانی متهم می‌کند و می‌گوید:«من فکر می‌کردم که پس از توافق‌نامه‌ای که امریکا با طالبان امضاء کردند، مذاکرات صلح بین‌افغانی یک هفته بعد آغاز خواهد شد، اما دیده شد که طالبان و امریکا برای آغاز این روند هیچ علاقه ندارند. ایالات متحده خاموش است و طالبان جنگ را شدت داده‌اند و هر روز پی بهانه‌جویی تازه‌اند، اگر این روند ناکام بماند، همه بدانند که طالبان مقصر اصلی است و هدف‌شان جز کشتن مردم و ویرانی افغانستان چیزی دیگر نیست.»

ارسلان محمدی، نیز دانشجو است و می‌گوید:«برداشت من این است که اکثریت مطلق طالبان افغان‌ نیست. آنان از کشورهای خارجی برای جنگ و ویرانی به این جا آمده‌اند و از طرف خارجی‌ها نیز رهبری می‌شوند. من فکر نمی‌کنم این گروه تن به مذاکره دهد، چون همه می‌دانند که ختم جنگ و تامین صلح در افغانستان به معنی نابودی کامل طالبان است. طالبان را مردم افغانستان قبول ندارند، زیرا در تاریخ این گروه جز قتل، انتحار، انفجار، ویرانی، ظلم و ستم هیچ کارنامه خوبی دیده نمی‌شود. حکومت ما نباید فریب بخورد به امید مذاکرات صلح نظام کنونی را از دست بدهند.»  

بیشتر از