اختصاصی: جزئیات تازه درباره شروع مذاکرات بین الافغانی

دوحه میزبان نخستین دور از مذاکرات بین‌الافغانی خواهد بود

عکس آٰرشیوی از نشست دو روزه مذاکرات بین‌الافغانی با حضور نمایندگان و رهبران جریان‌های سیاسی در افغانستان در دوحه قطر - از خبرگزاری آناتولی 

براساس تازه ترین خبری که به دست ایندپندنت فارسی رسیده است قرار است نخستین دور مذاکرات نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان در هفته آخر ماه ژوئن در دوحه پایتخت قطر برگزار شود.

دولت افغانستان و طالبان برای کلیدزدن این مذاکرات تاریخی آخرین گامها را که آزادی تمام ۵ هزار زندانی طالبان در زندانهای دولت و اسیران و گروگانهای دولت افغانستان در حبس طالبان است، برمی دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو منبع معتبر در دولت افغانستان به شرط افشا نشدن نام هایشان می گویند طرفهای مختلف از جمله طالبان و دولت افغانستان پذیرفته اند که شروع مذاکرات بین الافغانی صلح در دوحه رقم زده شود.  

این توافق پس از مذاکرات فشرده هفته اخیر اشرف غنی، رئیس جمهور کشور با مطلق قحطانی، فرستاده ویژه قطر در کابل حاصل شد.

انتظار می رود هیات ۲۱ نفری مذاکره کننده دولت افغانستان پس از آزمایش ویروس کرونا زیر نظر نماینده سازمان بهداشت جهانی در کابل راهی دوحه پایتخت قطر شود و یک آزمایش دیگر پیش از شروع مذاکرات بین الافغانی با طالبان، آنهم زیر نظر کارمندان سازمان بهداشت جهانی در دوحه انجام دهند و پس از آن رو در رو با طالبان گفتگوها را آغاز کنند.

محل مذاکرات بین افغانی دوره ای خواهد بود و تنها بر سر مکان دور اول مذاکرات توافق صورت گرفته است که در قطر باشد. ازبکستان، آلمان، نروژ و اندوزی نیز برای میزبانی از مذاکرات میان افغانها ابراز آمادگی کرده اند. اما دولت افغانستان می کوشد محل اصلی مذاکرات سرانجام در داخل خاک افغانستان تعیین شود و مذاکره کنندگان بتوانند «در قندهار، جلال آباد یا قصر پغمان» در حاشیه کابل در یک فضای افغانی برای ترسیم نقشه راه سیاسی آینده کشور به توافق برسند.

دولت افغانستان انتظار دارد و امیدوار است که مذاکرات بین افغانی از قطر شروع و سرانجام در افغانستان موافقتنامه صلح امضاء شود.

هم اکنون تعدادی از اعضای گروه طالبان در ترکیب هیات فنی طالبان در هتل سرینا در کابل اقامت دارند که در کنار شناسایی زندانیان طالبان، به شروع مذاکرات بین الافغانی نیز کمک می کنند.

دولت افغانستان اعلام کرده است که آماده است مذاکرات صلح را به محض اینکه طالبان آماده مذاکره شود، برگزار کند. اما طالبان اصرار دارد که تا زمان رهایی ۵ هزار زندانی آنها از زندانهای دولت افغانستان، مذاکره ای در کار نخواهد بود. اشرف غنی، رئيس جمهوری افغانستان، قول داده است که علاوه به ۳ هزار زندانی رهایی یافته طالبان،  ۲ هزار نفر دیگر آنها را نیز طبق توافق طالبان با آمریکا به زودی آزاد خواهد کرد.

از سوی دیگر، دولت افغانستان خواستار رهایی تمام زندانیان در بند طالبان است و می خواهد طالبان یک بار و برای همیشه «به روند گروگانگیری» پایان بدهد. حفظ شرایط نسبتا امن موجود و برقراری آتش بس نیز از دیگر انتظارات دولت افغانستان در جریان مذاکرات است.

همزمان، در آستانه مذاکرات بین الافغانی صلح، ملا هبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان با انتصاب ملایعقوب پسر ملا عمر بنیانگذار گروه طالبان در ریاست کمیسیون نظامی طالبان کوشیده است تسلط خود بر تمام امور از جمله بخش نظامی و سیاسی را تحکیم بخشد.

یک مقام ارشد طالبان به روزنامه دیلی نیوز پاکستان گفته است که شورای رهبری طالبان همچنان درباره ایجاد یک تیم جدید مذاکره کننده برای شروع مذاکرات صلح مشورت کرده است. براساس این گزارش، طالبان می خواهد تیمی تشکیل بدهد که فارغ از نفوذ بیگانگان در مذاکرات شرکت کند.

دولت افغانستان یک گام دیگر فراتر از زمینه سازی مذاکرات بین الافغانی صلح نیز برداشته است. منابع معتبر می گویند که کابل در یک دیپلماسی فعال طرح جامع «جمهوریت» را برای حفظ نظام دموکراتیک موجود تهیه کرده، آنرا در اختیار متحدان بین المللی خود قرار داده و حمایت خیلی از کشورهای جهان از جمله آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و پاکستان را برای آن جلب کرده است.

براساس این طرح گروه طالبان می تواند با دولت افغانستان دولت مشترک تشکیل دهد اما نظام سیاسی کشور «جمهوری» خواهد بود.

بیشتر از