پای چینی‌‌ها به مریخ باز می‌شود

چین نخستین سفر فضایی مستقل به سیاره دیگر را آغاز کرد

NASA / AFP

چین با فرستادن یک مریخ‌نورد، نخستین ماموریت مستقل خود به یک سیاره دیگر را با موفقیت آغاز کرد.

با انجام این ماموریت، پس از امارات متحده عربی و آمریکا، چین سومین کشوری است که آژانس فضایی آن پنجره‌ای به سوی سیاره سرخ باز کرده و قابلیت‌های فناوری‌اش را به نمایش گذاشته‌است.

این مریخ‌نورد توسط بزرگترین راکت چین، Long March 5 Y-4، حمل شد. این کاوشگر ساعات اولیه صبح از سکوی پرتاب ونچانگ واقع در جنوب جزیره هاینان پرتاب شد.

انتظار می‌رود که این کاوشگر در ماه فوریه به مریخ برسد و یک مریخ‌نورد را برای کشف این سیاره به مدت ۹۰ روز مستقر کند.

در صورت موفقیت‌آمیز بودن این پروژه، به نام «تاینون –۱» یا «پرسش‌هایی از بهشت»، که نام شعری است که دو هزار سال پیش سروده شده، چین به نخستین کشوری تبدیل می‌شود که در نخستین ماموریتش توانست مریخ‌نورد را مستقر کند.

این نخستین بار است که چین به طور مستقل یک ماموریت فضایی به سیاره دیگر را انجام می‌دهد. تلاش‌هایی که قبلا انجام داده، از جمله پروژه سال ۲۰۱۱ به راکت روسی متکی بود. آن ماموریت شکست خورد چون نتوانست از مدار زمین خارج شود و سفینه درون اقیانوس آرام سقوط کرد.

لیو تونگی، سخنگوی این ماموریت فضایی، قبل از آغاز این پروژه به خبرنگاران گفت که با نزدیک شدن این سفینه به نزدیکی مریخ، چالش‌های دیگری به وجود می‌آید: «کاهش سرعت، هنگامی که سفینه به مریخ نزدیک می‌شود بسیار مهم است. جاذبه مریخ این کاوشگر را روی سطح می‌نشاند اما اگر روند کاهش سرعت به درستی انجام نشود، یا اگر دقت پرواز کافی نباشد، این کاوشگر به مریخ نمی‌رسد.»

لیو می‌گوید که این کاوشگر جدید، حدود دو ماه و نیم در مدار مریخ خواهد بود تا به‌دنبال فرصتی برای ورود به اتمسفر و یک فرود نرم باشد.

لیو تاکید می‌کند که «ورود، کاهش سرعت و فرود (EDL) بسیار دشوار است: «ما بر این باوریم که پروسه EDL چین با موفقیت انجام می‌شود و این سفینه فضایی به سلامت فرود می‌آید.»

هشت سفینه، که متعلق به آمریکا، اروپا و هند هستند، در حال حاضر یا در مدار مریخ یا در سطح مریخ قرار دارند و ماموریت‌های دیگری هم در جریان است یا برنامه‌ریزی شده‌است.

ایالات متحده عربی روز دوشنبه ماموریتی را آغاز کرد که طی آن یک کاوشگر، اتمسفر مریخ را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

ایالات متحده آمریکا برای فرستادن یک کاوشگر در ماه‌های آینده برنامه‌ریزی کرده‌است و یک مریخ‌نورد به نام Perseverance (استقامت) را به خدمت می‌گیرد. این مریخ‌نورد، بزرگترین، سنگین‌ترین و پیشرفته‌ترین وسیله نقلیه‌ای است که از سوی ناسا به سیاره سرخ فرستاده شده‌است.

کاوشگر چین ابزارهای علمی متعددی را با خود برده‌است تا اتمسفر و سطح این سیاره را شناسایی کرده و به‌دنبال نشانه‌هایی از آب و یخ باشد.

چهارمین ماموریت مریخ، که پروژه ExoMars اروپایی-روسی است، به دلیل همه‌گیر شدن ویروس کرونا و مسائل فنی، به مدت دو سال به تعویق افتاده است.

گزارش های بیشتر از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان