هشدار دونالد ترامپ در مورد تعطیلی دیگر کنسولگری‌های چین

پکن به دنبال بسته شدن کنسولگری چین در هیوستون، تهدید به اقدام متقابل کرد

دونالد ترامپ می‌گوید همیشه احتمال بسته شدن دیگر کنسولگری‌های چین وجود دارد-Jim WATSON / AFP

رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری پس از تعطیلی ناگهانی کنسولگری چین در هیوستون گفت که «همیشه امکان دارد» که دیگر کنسولگری‌های چین هم بسته شوند.

دونالد ترامپ در پاسخ به خبرنگاران ادامه داد: «ما فکر کردیم این کنسولگری که بستیم آتش گرفته و من حدس می‌زنم که آن‌ها مدارک یا کاغذهایی را می‌سوزاندند. نمی‌دانم قضیه چه بود.»

به نوشته آسوشیتدپرس با مشاهده دود، ماموران آتش‌نشانی هوستون نیمه‌شب به کنسولگری چین رفته ‌بودند. دو مقام دولت آمریکا هم گفته‌اند که اطلاعاتی درباره سوزاندن مدارک دریافت کرده‌اند.

اما وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، اظهار داشت که کنسولگری تعطیل شده، مشغول انجام امور معمول بوده ‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت امور خارجه چین گفت که واشنگتن به‌طور ناگهانی روز سه‌شنبه خواستار بسته شدن کنسولگری شده و این اقدام را «تشدید بی‌سابقه» اقدامات اخیر واشنگتن دانست.

هوا چانینگ، سخنگوی دیگر وزارت امور خارجه چین هم در توییتی نوشت: «سفارت چین در واشنگتن تهدید بمب‌گذاری و مرگ دریافت کرد چون دولت آمریکا نفرت‌پراکنی می‌کند... ایالات متحده باید تصمیم اشتباه خود را لغو کند... چین به‌طور حتم، با اقدامات متقابل واکنش سختی نشان خواهد داد.»

برخی منابع خبری حزب کمونیست چین نیز مدعی شدن که پکن در حال بررسی تعطیل کردن کنسولگری آمریکا در شهر ووهان است تا این اقدام را تلافی کند.

این اقدام در حالی صورت گرفته که آمریکا به چین اتهام جاسوسی می‌زند و روابط بین این دو قدرت بزرگ اقتصادی رو به وخامت گذاشته‌ است.

وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که کنسولگری چین در هیوستون «برای حفاظت از مالکیت معنوی امریکا و اطلاعات خصوصی آمریکا» تعطیل شده ‌است.