منطقه‌ای با وسعتی بیش از یونان در سیبری در حال سوختن است

طبق تازه‌ترین داده‌های ماهواره‌ای آسیب به‌ جنگل‌ها ویران‌گر بوده است

عکس از آتش‌سوزی‌های وسیع و فراگیر در سیبری، ۲۰۱۹ - siberiantimes.com

طبق اعلام گروه‌ صلح سبز روسیه وسعت مناطقی که تاکنون در سال ۲۰۲۰ در سیبری دست‌خوش آتش‌سوزی‌های ناخواسته و مهارناپذیر شده‌اند از وسعت کشور یونان بیشتر است. این گروه‌ از مقامات دولتی درخواست کرد برای مقابله با این آتش‌سوزی‌ها که به بحران زیست‌محیطی دامن می‌زنند و هوای شهرها و شهرک‌ها را آلوده می‌کنند، اقدامات بیشتری انجام دهند.

گروه‌ صلح سبز با استفاده از داده‌های پایش‌گری ماهواره‌ای اعلام کرد از آغاز سال ۲۰۲۰ در کل ۱۹ میلیون هکتار از اراضی روسیه در آتش سوخته است که ده میلیون هکتار آن اراضی جنگلی بوده است.

اکثریت آتش‌سوزی‌ها در نواحی دوردست شرق روسیه و شرق سیبری رخ داده است اما در حال گسترش است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته پیش دود ناشی از آتش‌سوزی‌های ناخواسته آسمان شهرهای منطقه سیبری از جمله یاکوتسک، اوگورسک، سووتسکی و بسیاری از شهرهای کوچک و روستاها را پوشاند.

گریگوری کوکسین رییس بخش آتش‌سوزی‌های ناخواسته در گروه‌ صلح سبز روسیه می‌گوید: «منطقه درندشت سیبری در روسیه به کانون بحران اقلیمی تبدیل شده است و گرمایش آن بسیار سریع‌تر از سایر مناطق کره‌زمین است.

تابستان امسال با امواج‌ شدید گرما، نشت نفت بر اثر ذوب شدن خاک‌های منجمد و جنگل‌سوزی‌های افسارگسیخته همراه بوده است. دیگر چه چیزی باید رخ دهد تا بالاخره برای وضعیت اقلیمی کاری بکنیم؟

مقامات روسیه باید فوری دست به کار شوند و نگذارند هوای شهرها پر از دودهای سمی شود.»

او از سیاست‌مداران خواست بودجه حفاظت از جنگل‌‌ها را کاهش ندهند و «پشتیبان جنگل‌داری ملی باشند چون این کار پشتیبانی از سلامت مردم و اقلیم است».

لطمه شدید به کیفیت هوا سبب شد تا این نگرانی اوج بگیرد که مبادا در دوران همه‌گیری کرونا به مشکلات تنفسی دامن بزند. شواهد موثقی وجود دارد که آلودگی هوا بر قابلیت بدن در مبارزه با بیماری اثر منفی می‌گذارد و علائم ابتلا به بیماری را تشدید می‌کند.

به گفته کنش‌گران گروه‌ صلح سبز روسیه، عامل برخی از جنگل‌سوزی‌ها آذرخش بوده است اما شروع برخی از آتش‌سوزی‌ها در کرانه رودخانه به احتمال زیاد ناشی از آتش درست کردن مردم در اردوگاه‌ها بوده است.

آتش‌افروزی‌های بزرگی که اختیارشان از دست می‌رود و الزام قانونی شرکت‌های بهره‌بردار الوار به از بین بردن پس‌ماندهای چوب‌بری از دیگر عوامل بروز حریق‌های ناخواسته در سیبری و خاور دور است.

گروه‌ صلح سبز می‌گوید: «یک سال دیگر گذشت و باز هم مقامات روسیه برای جلوگیری از این آتش‌سوزی‌ها کاری نکردند، آتش‌سوزی‌هایی که اجتماعات بومی را با خطر مواجه می‌کنند و به تغییر اقلیم دامن می‌زنند.»

مقامات روسیه روز دوشنبه اعلام کردند که آتش‌سوزی‌ها ۱٫۲ میلیون هکتار از جنگل‌های روسیه را از بین برده است که به گفته ویکتوریا آبرامچنکو معاون نخست‌وزیر در مصاحبه با اینترفاکس خبرگزاری مستقل روسیه «یک‌چهارم کمتر از پارسال است».

اما این آمار یک‌هشتم برآورد گروه‌ صلح سبز است.

به گفته خانم آبرامچنکو بیش از ۹ هزار مورد جنگل‌سوزی در روسیه رخ داده است.

به گفته وی آتش‌سوزی‌ها از اوایل امسال به علت گرمای غیرعادی در زمستان، کمی بارش برف و زودرسی و خشکی بهار رخ داده است.

او گفت: «به لطف هماهنگی مطلوب گروه‌‌‌های آتش‌نشانی فدرال و منطقه‌ای، خطری زندگی مردم و تأسیسات اقتصادی را تهدید نمی‌کند و نیروهای آتش‌نشانی جنگل‌ها به سرعت آتش‌ها را فرومی‌نشانند.»

© The Independent

بیشتر از جهان