کرونا در ایران؛ افزایش ترک تحصیل و دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل

در ایران بیش از ۵۶۲ هزار کودک از تحصیل به دلیل شیوع کرونا بازمانده‌اند

تنها در ملایر به گفته مدیر آموزش‌وپرورش این استان ۲۰ درصد از دانش‌آموزان به شبکه شاد وصل نشدند - عکس از خبرگزاری تسنیم

بر اساس گزارش وزیر آموزش و پرورش در ایران ۵۰ درصد کودکان بازمانده از تحصیل، در اثر عواملی مانند «فقر فرهنگی خانواده‌های کودکان کار»، «عدم دسترسی به مدرسه» و کودکانی که در حیطه استثنایی قرار دارند از آموزش جامانده‌اند. آقای حاجی میرزایی آمار دقیقی از تعداد کودکان بازمانده از تحصیل ارائه نکرده است.

محسن حاجی میرزایی پدیده ترک تحصیل را یک پدیده رایج عنوان کرد و گفت: «قطعاً وجود ویروس کرونا آن را تشدید خواهد کرد»

وزرات آموزش و پرورش هم‌چنین ۵۰ درصد آمار کودکان بازمانده از تحصیل را نیز مربوط به کودکانی دانست که ادامه تحصیل آن‌ها در خارج از کشور به اطلاع آموزش‌وپرورش نرسیده است و یا فوت کودک به دلایل مختلف از جمله عدم حذف یارانه به ثبت ‌احوال اعلام نشده است و لذا این کودکان به‌عنوان بازمانده از تحصیل ثبت می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با شیوع کرونا در ایران و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در این کشور وزارت آموزش و پرورش با راه‌اندازی سامانه آموزشی به نام «شبکه شاد» سیستم تدریس از راه دور را برای بیشتر نقاط کشور آغاز کرد. برآورد وزارت آموزش و پرورش ایران، حضور ۶۰ درصدی دانش‌آموزان در کلاس‌های مجازی و ادامه تحصیل بود که بر اساس همین آمار ۴۰ درصد از دانش‌آموزان در ایران از تحصیل باز مانده بودند. نبود سیستم یک‌پارچه اینترنتی، نبود دسترسی به فناوری‌ها و برنامه‌های تلویزیونی در کل کشور و به ویژه مناطق محروم و روستایی و عشایر دلیل اصلی بازماندن از تحصیل گروه بزرگی از دانش‌آموزان در این کشور بود.

تنها در ملایر به گفته مدیر آموزش‌وپرورش این استان ۲۰ درصد از دانش‌آموزان به شبکه شاد وصل نشدند.

به گفته این مقام رسمی این تعداد از دانش‌آموزان به اینترنت دسترسی نداشته اند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه نیز در اردیبهشت ماه عنوان کرد تنها ۵۵ درصد دانش‌آموزان در شبکه شاد عضوند. به این معنا که ۴۵ درصد دانش‌آموزان این استان از تحصیل جامانده‌اند.

هرچند وزارت آموزش‌وپرورش در ایران می‌گوید، هزینه اینترنت فعالیت‌های آموزشی در سامانه شاد در سال گذشته رایگان بود و امسال هم با توجه به رای‌زنی‌های انجام‌شده احتمال آن می‌رود که رایگان باشد ولی سرعت پایین اینترنت رایگان ارائه شده از سوی وزرات آموزش‌وپرورش برای برگزاری کلاس‌های از راه دور و مدت زمان محدود آن،  بسیاری از خانواده‌ها را مجبور به خرید اینترنت برای محصلان در دوران کرونا کرد.

کودکان کار جامانده از تحصیل

اولین گروه از کودکان جامانده از تحصیل به گفته وزیر آموزش‌وپرورش مربوط به جامعه آماری کودکان کار است که به گفته آقای حاجی میرزایی «فقر فرهنگی خانواده کودکان کار» موجب بازماندن از تحصیل این گروه از کودکان و نوجوانان می‌شود؛ جامعه آماری که بعد از گذشت دهه‌ها از حیات این آسیب اجتماعی هم‌چنان آمار دقیقی از تعداد و شرایط‌شان ثبت نشده و تناقض‌های آماری بسیاری در بین سازمان‌های بالادستی ناظر بر آن‌ها وجود دارد. با یک نگاه اجمالی به تعداد کودکان کار شاید بتوان بخشی از آمار بازماندگان از تحصیل مربوط به این گروه را به دست آورد.

حبیب‌الله مسعودی‌فرید معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، مرداد سال ۹۶ در نشست خبری که در شیرخوارگاه معتضدی کرمانشاه برگزار شد، از شناسایی ۷۰ هزار کودک کار و خیابانی در کشور خبر داد. کمی بعدتر در سال ۹۷ الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به غیرممکن بودن تخمین آمار دقیق از کودکان کار در ایران تعداد این کودکان را بیش از سه میلیون نفر عنوان کرد. یعنی چیزی حدود سه میلیون کودک به جای در خواندن در مدرسه، در خیابان‌ها کار می‌کنند.

خرداد ۹۸ مرکز آمار وزارت کار ایران تعداد کودکان کار را نیم میلیون نفر اعلام کرد. این سازمان آماری به تفکیک استان‌ها منتشر نکرد.

در بهمن ماه ۹۸ محمد علی‌گو، مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از آمار هشت هزار نفری کودکان کار در ایران خبر داد.  در حالی که پیشتر محسن نیرومند مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در شهریور ماه ۹۸ گفته بود: «بنابر گزارش سازمان بین‌المللی کار، در جهان ۱۳۰ میلیون و در ایران ۴۱۰ هزار کودک کار داریم که حدود هشت هزار نفر آنان در اصفهان و پنجاه درصد آن‌ها از اتباع‌اند.»

در تیرماه ۹۸ نیز شکرالله حسن‌بیگی معاون سیاسی اجتماعی استاندار تهران با اشاره به این که آمار دقیق از کودکان کار استان تهران در دست نیست گفت : «ده هزار کودک کار در ایران وجود دارد که حدود چهار هزار نفر از آن‌ها در استان تهران حضور دارند.»

نبود آمار درست در مورد کودکان کار عدد دقیقی از بازماندگان تحصیل در ایران به دست نمی‌دهد این در حالی است که بر اساس میثاق کودک سازمان ملل متحد که ایران در سال ۱۳۷۳ آن را پذیرفته است، تحصیل کودکان اجباری و رایگان است و دولت‌های عضو باید مقدمات تحصیل کودکان را فراهم کنند.

گروه بعدی جاماندگان از تحصیل به گفته وزارت آموزش و پرورش مربوط به کودکان استثنائی است که بر اساس آمار رسمی در سال ۹۹ بیش از ۱۵۲ هزار دانش‌آموز تحت پوشش مدارس استثنائی در دو بخش تلفیقی و ویژه فراگیر قرار دارند.

با احتساب ۴۱۰ هزار کودک کار و ۱۵۲ هزار دانش‌آموز استثنائی، در ایران رقمی حدود ۵۶۲ هزار کودک از تحصیل به دلیل شیوع کرونا بازمانده‌اند که ۵۰ درصد کودکان بازمانده از تحصیل را شامل می‌شود.

بیشتر از