دانشمند ارشد بریتانیا: شاید ویروس کرونا برای همیشه با ما باشد

«احتمالا هیچ یک از واکسن‌های ویروس کرونا تاثیر درازمدت نخواهند داشت»  

سر جان، که در سال ۲۰۰۸ میلادی به پاس خدمات پزشکی خود نشان شوالیه دریافت کرد، از بیماری فلج اطفال به عنوان نمونه استفاده کرد تا نشان دهد ریشه‌کن کردن کامل یک بیماری چقدر دشوار است - JAAP ARRIENS / AFP

یکی از متخصصان برجسته ایمن‌شناسی جهان به نمایندگان مجلس بریتانیا هشدار داده که کووید- ۱۹ ممکن است برای همیشه با ما باشد. 

سر جان بل، دانشمند سرشناس و پروفسور علوم پزشکی در دانشکاه آکسفورد، گفت که شالوده بیماری‌زای این ویروس جدید شاید هرگز ریشه‌کن نشود. 

سر جان بل ۶۸ ساله، در جلسه کمیته بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی مجلس عوام، ضمن ارائه شواهدی افزود: «احتمالا هیچ یک از واکسن‌های ویروس کرونا تاثیر درازمدت و دوامی ماندگار نخواهند داشت.»  

سر جان به این کمیته که ریاست آن بر عهده جرمی هانت، وزیر سابق بهداشت و نماینده حزب محافظه‌کار است، گفت: «بنابراین، ما شاهد چرخه کلی دائمی خواهیم بود از واکسیناسیون‌ها و بیماری‌های بیشتر و بازهم واکسیناسیون‌های بیشتر و بیماری‌های بیشتر.»‌

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سر جان، که در سال ۲۰۰۸ میلادی به پاس خدمات پزشکی خود نشان شوالیه دریافت کرد، از بیماری فلج اطفال به عنوان نمونه استفاده کرد تا نشان دهد ریشه‌کن کردن کامل یک بیماری چقدر دشوار است. 

او گفت: «ببینید به عنوان مثال از میان بردن بیماری فلج اطفال چقدر دشوار بود. برنامه ریشه‌کن‌سازی حدود ۱۵ سال طول کشید و دانشمندان کماکان کاملا به این هدف نرسیده‌اند. بنابراین، این ( کووید- ۱۹) هم‌چنان می‌آید و می‌رود و ما در فصل زمستان با موجی از بازگشت و فعال شدن ویروس روبه‌رو خواهیم بود.» 

اظهارات سر جان کمتر از ۲۴ ساعت پس از آن مطرح شده که دولت بریتانیا در همکاری با کمپانی‌های داروسازی «بایوان تک» و «‌فایزر»، تولید و دسترسی به ۹۰ میلیون واحد از واکسن کووید- ۱۹ را تضمین کرده است. 

محققان دانشگاه آکسفورد روز دوشنبه اعلام کردند که واکسنی با همکاری شرکت « آسترازنکا» در حال تولید است که موجب ایجاد مصونیتی قوی در بدن شده و به نظر بی‌خطر است. 

سر جان در جلسه روز سه شنبه کمیته بهداشت، جایی که نمایندگان مجلس بریتانیا نحوه مدیریت اپیدمی عالم‌گیر را از سوی وزرای دولت زیر ذره‌بین بردند، گفت که دولت در قبال تهدید ویروس در خواب بوده است. 

او گفت: «به نظر من این شرم‌آور است که ما در شرایطی که می‌رفتیم تا شاهد این اپیدمی عالم‌گیر باشیم، در واقع در خواب به سر می‌بردیم. از سال ۲۰۰۰ میلادی تا آستانه شیوع هشت بیماری عفونی رفته‌ایم که هر یک از آن‌ها می‌توانست منجر به یک اپیدمی جهانی شود.»

او افزود: «این موضوع تازه‌ای نیست و به نظر من ما به واسطه داشتن سازوکاری که در برابر اپیدمی‌های جهانی مقاوم نیست، نباید به خود افتخار کنیم. به باور من بزرگ‌ترین شکست ما این بوده که آمادگی نداشتیم.»

هم‌زمان، سر پل نرس ضمن ارائه شواهدی در این نشست، گفت: «در طول اپیدمی عالم‌گیر ما شاهد فقدان رهبری در لایه‌های بالای دولت بوده‌ایم.» 

این متخصص ژنتیک و برنده جایزه نوبل، هشدار داده که بریتانیا با خطر ورود به «زمستان نارضایتی» روبه‌روست آن هم با چشمان بسته، مگر آن که ساختارهای مدیریتی شفاف برای این اپیدمی عالم‌گیر اعمال شود. 

او گفت: «برای من و همکارانم گاهی اوقات روشن نیست که دقیقا چه کسی مسؤولیت را به عهده دارد و چه کسی تصمیم گیرنده است. تجربه من در صحبت با مشاوران و سیاست‌مداران این است که یافتن این که چه کسی مسؤول بخش‌های مختلف راه‌کاری و نیز راه‌بردهای به کار گرفته شده است، کار آسانی نبوده است. من احساس می‌کنم معلوم نیست چه کسی در این میان مسؤول است.» 

© The Independent

بیشتر از جهان