مایک پومپئو: سازمان جهانی بهداشت «مسئول جان‌باختن بریتانیایی»ها است

وزیر امور خارجه آمریکا، چین را به خریدن سازمان جهانی بهداشت متهم کرد

مایک پومپئو و بوریس جانسون در محوطه بیرونی دفتر نخست‌وزیر بریتانیا در لندن ، ۲۱ جولای ۲۰۲۰-HANNAH MCKAY / POOL / AFP

 مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، ادعا کرد، رئیس سازمان بهداشت جهانی توسط چین «خریداری» شده و کوتاهی‌های وی موجب جان‌باختن مردم در انگلستان بوده است.

 پومپئو در گفتگو با نمایندگان مجلس گفته این سازمان «یک نهاد سیاسی و نه علمی» است و مسئولیت «جان باختن بریتانیایی‌ها» با آنهاست.

گفته می‌شود ترامپ در جریان دیدارش از انگلستان روز سه شنبه، در یک جلسه خصوصی با نمایندگان مجلس این ادعا را در مورد دکتر تدروس آدانوم قبریسوس مطرح کرد.

این اتهامات آخرین مورد از حملاتی است که دولت ترامپ به سازمان بهداشت جهانی داشته است. آمریکا به دلیل نارضایتی از نحوه مدیریت همه‌گیری ویروس کرونا توسط این سازمان، اوایل همین ماه به طور رسمی از عضویت در این نهاد بیرون آمد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش نشریه تایمز، پومپئو به نماینگان مجلس گفته انتقادش نسبت به آقای تدروس بر پایه «خبرهای قطعی سرویس اطلاعاتی» است اما معلوم نکرده منظور کدام خبرها بوده است.

این اظهارات در شرایطی مطرح شده است که دومینیک راب، وزیر خارجه انگلستان، منکر «اعمال زور» آمریکا برای گرفتن موضع شدیدتر در قبال چین می‌شود.

آقای راب روز سه شنبه در پاسخ به سؤالی که می‌پرسید آیا مواضع اخیر انگلستان در برابر چین، نظیر تصمیم به خارج کردن شرکت هوآوی از شبکه جی‌۵، تحت تأثیر دولت ترامپ بوده گفت «فکر نمی‌کنم بحث اعمال زور مطرح باشد. مایک و من همواره گفتگوهای سازنده‌ای داشته‌ایم و در واقع خیلی اوقات با یکدیگر هم‌نظر بوده‌ایم و خیلی خوب با هم کار می‌کنیم.»

پومپئو از کشورهای مختلف، از جمله انگلستان، خواسته است با تشکیل یک ائتلاف چین را وادار کنند رویه سیاسی خود را تغییر دهد.

وزیر خارجه آمریکا گفت «ما معتقدیم تمام جهان باید با یکدیگر همکاری کنند تا تضمین شود هر کشوری، از جمله چین، در نظام بین‌المللی طوری رفتار می‌کند که شایسته و سازگار با نظم بین‌المللی است.»

او همچنین از پاسخ انگلستان به چین در خصوص شرکت هوآوی و اجرای قانون امنیت ملی در هنگ‌کنگ استقبال کرد.

این مقام آمریکایی، که روز سه شنبه با بوریس جانسون و دومینیک راب گفتگو کرد، گفت شاهد «شکست آزادی‌های هنگ‌کنگ» بوده و «دیده است که حزب کمونیست چین به همسایگان خود زورگویی می‌کند.»

وی افزود «می‌خواهم با استفاده از این فرصت به خاطر پاسخ اصولی بریتانیا به این چالش‌ها به دولت تبریک بگویم.»

انگلستان در چند هفته اخیر هوآوی را از شبکه جی ۵ محروم کرد، به دارندگان پاسپورت خارجی ملیت بریتانیایی (بی‌ان‌او) در هنگ‌کنگ اجازه داد به انگلستان بیایند، معاهده استرداد مجرمین با هنگ‌کنگ را به حالت تعلیق درآورد، و ممنوعیت فروش سلاح به چین را تمدید کرد.

دونالد ترامپ هفته گذشته در جریان گفتگوی کوتاهی در کاخ سفید، با ذکر این که او «بسیاری از کشورها» را قانع کرده که از این شرکت فناوری چینی دوری کنند، سعی کرد اقدام انگلیس را به پای خود بنویسد.

او گفت «ریسک امنیتی بالایی دارد. من با خیلی از کشورها صحبت کردم که از آنها استفاده نکنند. اگر می‌خواهند با ما تجارت کنند، نمی‌توانند از آنها استفاده کنند.»

در خصوص موضوع هوآوی، پومپئو گفت فکر می‌کند انگلستان «تصمیم خوبی» گرفته اما حاضر نشد قبول کند که اظهار نظر منفی کاخ سفید در مورد این شرکت روی این تصمیم تأثیر داشته است.

گزارش بیشتر از پی‌ای

© The Independent