ژاپن راهنمایی‌هایی جدید برای شب‌گردی: «فقط شریک عاطفی خود را ببوسید»

این پیشنهاد برای جلوگیری هر چه بیشتر از شیوع ویروس کرونا ارائه شده است

موارد جدید ابتلا در توکیو، هفته گذشته به ۳۰۰ نفر در روز رسید که باعث شد دولت از مردم بخواهد از پایتخت و به پایتخت سفر نکنند - REUTERS/Kim Kyung-Hoon/File Photo

بعد از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در توکیو که دولت ژاپن شب‌گردی شهروندان را عامل آن دانست، می‌خانه‌ها و کاباره‌های پایتخت قوانینی جدید را اجرا می‌کنند تا از شیوع کووید-۱۹ جلوگیری شود.

مقامات توجه خود را معطوف هزاران می‌خانه پذیرا در توکیو کرده‌اند که کارمندان طبقه متوسط به آن‌جا می‌روند تا توسط پیش‌خدمت مختص خود برای شب سرگرم شده، نوشیدنی گرفته و با آن‌ها آواز بخوانند.

موارد جدید ابتلا در توکیو، هفته گذشته به ۳۰۰ نفر در روز رسید که باعث شد دولت از مردم بخواهد از پایتخت و به پایتخت سفر نکنند. سفر به این شهر از برنامه چندین میلیارد دلاری دولت برای احیای صنعت گردش‌گری کشور نیز مستثنی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شینیا ایوامورو، کنش‌گر بهداشت عمومی معتقد است برای کسانی که در می‌خانه‌های توکیو کار می‌کنند نیاز به راهنمایی‌های بیشتر است تا یاد بگیرند در دوران این بیماری عالم‌گیری چگونه از خود محافظت کنند و سلامت بمانند.

آقای ایوامورو همنیک نیز در بسیاری از نقاط شلوغ برای شب‌گردی‌های توکیو کلاس‌های آموزش تمهیدات پیش‌گیری و کنترل بیماری‌های مسری برگزار می‌کند و در یک کنفرانس مطبوعاتی توضیح داد پیش‌خدمت‌های شاغل باید چه تمهیداتی اتخاذ کنند.

آقای ایوامورو گفت: «تا جای ممکن فقط شریک عاطفی خود را سطحی ببوسید و از بوسه عمیق خودداری کنید.» او افزود به هیچ عنوان نباید ظروف غذا را با هم شریک شوید و مهمانان باید در زاویه‌ای مناسب از شما بنشینند تا طی مکالمه از سرایت به وسیله ذرات تنفسی جلوگیری شود.

اتحادیه می‌خانه‌ها و کاباره‌ها نیز راهنماهای جدید خود را برای اعضا ارائه کرده‌اند که شامل ضدعفونی کردن میکروفن بعد از هر بار آوازخوانی مهمانان است.

کائوری کوهگا، دبیر و نماینده این اتحادیه به خبرنگاران گفت توصیه رسمی دولت هنوز حفظ فاصله دو متری از دیگران و پوشیدن ماسک است اما رعایت چنین تمهیداتی در بسیاری از می‌خانه‌ها و کاباره‌ها غیرممکن است.

یوشیهیدی سوگا، استراتژیست ارشد هیات دولت از قرار معلوم بنا دارد طرحی برای بررسی و بازرسی بیشتر از تجارت‌هایی که مقصد شب‌گردان‌اند برنامه‌ریزی کند، چرا که بعد از آزمایش‌گیری هدف‌مند مشخص شد می‌خانه‌های پذیرا در توکیو عامل افزایش موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا به ویژه در میان جوانان‌اند.

دولت هم‌چنین مشغول تصمیم‌گیری درباره این است که آیا نیاز به وضع قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای وضعیت ویژه این بیماری عالم‌گیر وجود دارد که در صورت تصویب به دولت اجازه می‌دهد وضعیت اضطراری اعلام کند.

اما خانم کوهگا می‌گوید دولت فقط شب‌گردی سرخوشانه شهروندان توکیو را به عنوان عامل افزایش آمار موارد ابتلا به کووید-۱۹ در این شهر می‌داند.

او گفت: «اگر فقط ما را به عنوان افراد شرور مورد انتقاد قرار دهید هیچ چیز تغییر نخواهد کرد.» او افزود دولت اصلا به نقش خود در این زمینه اشاره نمی‌کند و حتی کمک‌های مالی کافی برای حمایت از این مشاغل و کارمندان آن‌ها ارائه نکرده است.

او اضافه کرد بسیاری از زنان ژاپنی، به ویژه مادران مجرد و زنان دیگری که نمی‌توانند به راحتی کار پیدا کنند، به می‌خانه‌های پذیرا به عنوان جایی امن برای اشتغال راحت نگاه می‌کنند.

این پیام مورد تایید ماسایوکی سایجو، دبیر ویروس‌شناسی در موسسه ملی بیماری‌های مسری قرار گرفت که تاکید کرد مقامات نباید علیه بعضی از افراد صرفا به خاطر محل اشتغال آنان تبعیض روا داشته یا آن‌ها را هدف قرار دهند.

آقای سایجو گفت: «کار در شب با کار در روز هیچ فرقی ندارد. استراتژی کاهش سرایت از فردی به فرد دیگر در هر دو مورد یکسان است.»

ژاپن در ماه مه به وضعیت اضطراری ویروس کرونا خاتمه داد ولی از اوایل ماه جاری میلادی شاهد صعود موارد ابتلا بوده است. موارد روزانه جدید ابتلا اکنون بیش از اوج آن در دوران برقراری وضعیت اضطراری است اما مقامات تاکید دارند نیازی نیست به وضعیت اضطراری برگردند و بخشی از دلیل افزایش موارد مبتلا را به خاطر افزایش ظرفیت آزمایش‌گیری معرفی می‌کنند.

به هر صورت، کشور ژاپن بحران این بیماری عالم‌گیر را بهتر از اکثر کشورهای دیگر مدیریت کرده است و تاکنون کمتر از هزار نفر در این کشور در اثر ابتلا به ویروس جان باخته‌اند، در مقایسه با بریتانیا که ۴۵ هزار قربانی و ایالات متحده که ۱۴۳ هزار متوفی دارند.

© The Independent

بیشتر از زندگی