۱۰ دلیل برای دیدار از اوگاندا

از میمون‌های طلایی تا گوریل‌ها 

اوگاندا که به آسانی تحت الشعاع زیبایی‌های آرام همسایه‌اش رواندا یا ‌جاذبه شکار حیوانات بزرگ و ماهی‌گیری در کنیا قرار می‌گیرد، به یقین ناشناخته‌ترین مقصد در آفریقای شرقی است.

اوگاندا، محل عرضه غذاهای عالی خیابانی و خانه قبایل باستانی پرشکوه، افزون بر مجموعه‌ای از زندگی وحش که برکشورهای پرجمعیت‌تر آفریقا سایه می‌اندازد، مکانی آیده‌آل برای کشف و سیاحت برای کسانی است که می‌خواهند از جمعیت دور باشند و به دنبال ماجرا می‌گردند.

یک رولکس انتخاب کنید

اشتباه نکنید، مقصود ساعت‌های لوکس نیست. بهترین نوع صبحانه در کافه‌های کنار خیابان است. املت با پیاز قرمز، کلم، فلفل و گوجه فرنگی که در نان چاپاتی تازه پیچیده می‌شود، این اسنک وغذای سرپایی زمانی به «rolled eggs» معروف بود، اما گردشگران به تدریج آن را «rolex» نامیدند. راهی عالی برای پرکردن شکم است، پیش از آن‌که عازم صحرای گسترده یا جنگل‌های استوایی بکر اوگاندا بشوید و برخلاف اسم‌ پرهزینه و گران خود، برای گردشگر فقط ۲ هزار شیلینگ اوگاندایی تمام خواهد شد؛ ۴۰ پوند.

نزدیک شدن به گوریل‌های کوهی

همراه با رواندا و جمهوری دمکراتیک کنگو، اوگاندا خانه آخرین باقی‌مانده جمعیت گوریل‌های کوهی در روی زمین است. خانواده‌های آنها  در پارک ملی مگاهینا و جنگل غیرقابل نفوذ بویندی در ناحیه دوردست جنوب غربی کشور پیدا می‌شوند. بویندی وطن ۱۴ گروه شناخته شده گوریل‌ها، با جمعیت ۴۰۰ رأس بر اساس آخرین آمار منطقه‌ای در سال ۲۰۱۲ است. گروه‌های هشت نفری، با هدایت رنجرهای مسلح و ردیاب‌های کارآزموده و شایسته، معمولا پس از گشت و گذاری دشوار و خسته کننده در جنگل استوایی، می‌توانند یک ساعت با این پستانداران فریبنده و جذاب بگذرانند. جواز در برابر دریافت ۶۰۰ دلار (۴۸۰ پوند) داده می‌شود که گران است، اما بسیار ارزان‌تر از ۱۵۰۰ دلاری است که برای دیدن گوریل‌ها در پارک ملی آتشفشان‌های رواندا مطالبه می‌شود.

گشت زنی در کازینگا

این کانال ۴۰ کیلومتری، که دریاچه ادوارد و دریاچه جرج در غرب اوگاندا را به یکدیگر وصل می‌کند، مرکز بزرگترین جمعیت اسب آبی در آفریقاست. فقط ۸ متر عمق دارد، اما استراحتگاهی عالی برای این پستانداران عظیم الجثه، که بیشتر روز را در آب تنی در فرورفتگی‌های کم عمق در امتداد کرانه‌های آن می‌گذرانند، فراهم می‌آورد. امکان تماشای گروه‌های بزرگ فیل، و عقاب‌های دریایی و مرغ‌های ماهیخوار سیاه و سفید آفریقایی نیز وجود دارد. مطمئن شوید که دوربین چشمی را برداشته‌اید و قایق کوچکتری نیز اجاره کنید تا اطلاعات دست اولی از راهنمایان که طبیعت شناس نیز هستند کسب کنید.

وقتی را با باتوا بگذرانید

باتوا، که زمانی به پیگمه یا کوتاه قدان شناخته می‌شدند، آوارگان حفاظت شده هستند. آنها، که غذای خود را با شکار حیوانات و ماهیگیری تامین می کنند، در ۱۹۹۱ از مگاهینگار و بویندی، وقتی هر دو به پارک‌های ملی تبدیل شدند، بیرون رانده شدند. از آن زمان، آنها به حاشیه کشیده شده‌اند و ناچار بوده‌اند برای گذران زندگی در زمین‌های دیگران کار کنند و مهارت‌های سنتی خود را از دست بدهند. شرکت تورگذار Volcanoes Safaris، در سال ۲۰۱۸ از طریق صندوق مشارکت خود ۱۰ هکتار زمین در نزدیکی اقامتگاه مونت گاهینگا در حاشیه پارک ملی خرید و به مردم محلی باتوا هدیه داد. همچنین به آنها کمک کرد ۱۸ خانه و یک مرکز اجتماعات با دسترسی به مراقبت‌های پزشکی بسازند. سافاری ماندی، بزرگ قبیله، جلسات ویژه‌ای برای مهمانان در اقامتگاه ترتیب می‌دهد و راه و رسم شکار سنتی و پزشکی و درمان گیاهی را به آنها می‌آموزد؛ مهمانان همچنین فرصت دارند از روستا دیدن کنند و بیشتر با وضعیت دشوار ساکنان آن آشنا شوند.

نگاهی به شیرهایی که از درخت بالا می‌روند

این گربه‌های بزرگ نادر، که فقط در پارک ملی دریاچه مانیارا در تانزانیا و جلگه‌های ایشاشا در پارک ملی ملکه الیزابت اوگاندا پیدا شدند، به جای آنکه همانند خویشاوندهای عادی خود روی زمین بخوابند، بیشتر روز را روی درخت‌های اقاقیا می‌گذرانند. جمعیت کوچکی حدود ۵۰ قلاده از چنین شیرهایی در این بخش از اوگاندا وجود دارد، معنایش این است که ارزش دارد با راهنمای با صلاحیتی که می‌تواند اطلاعاتی از رنجرهای پارک در باره محل آنها بگیرد همراه شوید.

از یک نهاد غیرانتفاعی تغییر شیوه زندگی زنان حمایت کنید

سازمان غیر انتفاعی Ride 4 A Woman نهادی است که توسط اولین هاباسا تاسیس شد. این سازمان که به عنوان راهی برای کمک به قربانیان محلی خشونت داخلی و مبتلایان به اچ آی وی به وجود آمد و مهارت‌های جدید می‌آموزد، از مرکز اجتماعی بویندی، در فاصله یک کیلومتری مدخل اصلی جنگل نفوذ ناپذیر بویندی در روستای بوهوما، اداره می‌شود. در این محل کارهای مربوط به تامین بودجه صورت می‌گیرد، در حالی که صنایع دستی شامل جواهر و اشیای زینتی، لباس و کیف‌های دستی نیز فروخته می‌شود. درآمد حاصل برای پرداخت دستمزد، تهیه غذا و تامین سرپناه برای ۳۰۰ عضو زن مصرف می‌شود.

گذشته اوگاندا را در کامپالا بشناسید

پایتخت اوگاندا دریچه ایده‌آلی بسوی گذشته کشور می‌گشاید. تکان دهنده‌ترین توقفگاه قصر منگواست که اساسی است. خانه سابق کاباکا موتسای دوم است که در ۱۹۶۶ توسط میلتون اوبوته، نخست وزیر و ایدی امین، فرمانده وقت ارتش سرنگون شد. شاید بیشتر به دلیل زندان زیرزمینی‌اش شهرت دارد. ایدی امین وقتی کنترل کشور را به دست گرفت از زندان استفاده کرد و یادآور تلخ بی‌رحمی و قساوتی است که مردم آن ناچار بودند در سراسر اواخر قرن بیستم تحمل کنند. با خرید بلیط به قیمت ۳۵ هزار شلینگ اوگاندا ( ۷ پوند) می‌توانید از زندان دیدن کنید.

میمون‌های طلایی را که در معرض خطر قرار دارند دنبال کنید

از میمون‌های طلایی که فقط در جنگل‌های آتشفشانی ویرونگا،‌ در امتداد مرزهای رواندا، اوگاندا و جمهوری دمکراتیک کنگو، پیدا شد فقط ۴ هزار رأس باقیمانده است. با این‌حال، برخلاف گوریل‌های کوهی، دوست دارند یک جا بمانند. معنایش این است که مسیرهای یافتن آنها در داخل مزارع خیزران پارک ملی مگاهینگا نسبتا مستقیم است، اگر چه پیمودن آن فشار زیادی به پا وارد می‌آورد. قیمت بلیط ورودی ۹۰ دلار است، و بازدید کنندگان اجازه دارند یک ساعت با گروه‌هایی که زیاد آنجا می‌روند همراه شوند.

در باره قهوه، در حالی‌که در اقامتگاه کیامبورا از شما پذیرایی می‌شود، بیاموزید

اقامتگاه کیامبورا گورج، که در ۲۰۱۸ نوسازی شد، یکی از مشهورترین هتل‌های لوکس در اوگاندا است. با فقط هشت «بانداس»، یا خانه مجزا، با چشم‌انداز دشت گسترده در بالای پارک ملی ملکه الیزابت و تنگراه حفاظت شده جدید. در حالی‌که اسپا و استخر آن یک استراحتگاه عالی پس از یک روز تماشای زندگی وحش فراهم می‌آورد، قهوه‌خانه نزدیک، Omwani Coffee Cooperative، دیدنی است. یازده زن محلی و خانواده‌هایشان آن را اداره می‌کنند. روند درست کردن قهوه را به مهمانان در کیامبورا می‌آموزند، و مسافران می‌توانند پیش از نوشیدن نمونه‌های قهوه‌ای که خوش طعم‌ترین قهوه استارباکس در مقایسه با آن ناچیز می‌نماید، در مزرعه ۱۰۰ هکتاری گشت بزنند.

پارک ملی آبشارهای مورچیسون

پارک ملی آبشارهای مورچیسون که از دریاچه البرت به طرف شمال شرقی گسترش پیدا می‌کند، جواهر دیگری برای عاشقان زندگی وحش است. در آنجا افزون بر بزرگترین جمعیت سوسمارهای نیل در اوگاندا، فیل و زرافه‌های روثشیلد نیز وجود دارند. همچنین امکان دارد ماهی خاردار را در آبهای سفید خروشان طولانی‌ترین رودخانه جهان، در حالی که به آبشاری تبدیل می‌شود، با بیش از ۴۵۰ نوع پرنده، از جمله لک‌لک نیل صید کرد.

دانستنی های لازم برای سفر به اوگاندا

یک قرارداد هشت شبه با شرکت «آفریقا اودیسه» براساس یک اتاق برای دو نفر، از هزار و سی پوند آغاز می شود. این مبلغ شامل پروازهای بین‌المللی، پروازهای داخلی، حمل و نقل زمینی، دو شب اقامت کامل در هر یک از چهار هتل Volcanoes Safaris، بعلاوه یک بلیط تماشای گوریلا و یک بلیط تماشای میمون طلایی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سفر به اوگاندا، از این سایت دیدن کنید.

 Visituganda.com

© The Independent

بیشتر از زندگی