چین سناتورهای آمریکایی منتقد سرکوب اویغورها را تحریم کرد

کروز و روبیو طرح منع خرید کالاهای تولید اردوگاه‌های اویغورها را رهبری کردند

تد کروز (چپ) و مارکو روبیو-Drew Angerer / Getty Images via AFP

دو سناتور جمهوری‌خواه همراه با یک عضو کنگره و یک سفیر آمریکا از سوی دولت چین تحریم شدند. این اقدام در پاسخ به تحریم‌های مشابهی است که دولت آمریکا برای مقامات چینی وضع کرد.

مارکو روبیو و تد کروز، نمایندگان مجلس سنا، به علاوه کریس اسمیت، نماینده کنگره، و سام بروان‌بک، سفیر کبیر «آزادی مذهب» جزو جدی‌ترین مخالفان آمریکایی حزب کومونیست چین بوده‌اند، که به ویژه برخورد این کشور با اقلیت اویغور را مورد انتقاد قرار دادند.

ماهیت دقیق این تحریم‌ها هنوز مشخص نیست اما یک سخنگوی دولت چین گفته است که تحریم‌ها «معادل» همان تحریم‌هایی هستند که آمریکا هفته گذشته برای چهار نفر از مقامات چینی وضع کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از جمله مقاماتی که مورد تحریم آمریکا واقع شدند، که به گفته سخنگوی چین «خسارتی جدی» به روابط بین دو کشور وارد کرده است، آقای چن کوآنگو، عضو ارشد حزب در ایالت شین‌جینگ می‌باشد. شین‌جینگ موطن اکثریت قوم اویغور در چین است که عمدتا مسلمانانی هستند که در سال‌های اخیر مورد آزار و اذیت شدید دولت قرار گرفتند.

بر اساس مدارکی که ناظران بین‌المللی جمع‌آوری کرده‌اند، که تعدادی از آنها جزو اسناد درز کرده دولت چین بوده، بیش از یک میلیون اویغور به دلیل آن چه دولت «مدارس شبانه‌روزی» و «مراکز میانه‌روسازی» خوانده به زندان افتاده‌اند.

آنها در زندان مغزشویی شده و مجبور به ترک دین و زبان خود می‌شوند و گفته شده هر کس تبعیت نکند شکنجه می‌شود. و در شین‌جیانگ، کسانی که هنوز به اردوگاه فرستاده نشده‌اند یا کسانی که از اردوگاه آزاد شده‌اند، زیر نظر یک سیستم پیشرفته کنترلی به زندگی می‌پردازند که حتی با استانداردهای امروزی چین نیز پذیرفته نیست.

دولت چین گفته است که گزارش‌های سوءاستفاده در اردوگاه‌ها حقیقت نداشته و اقدامی در جهت دخالت در امور داخلی چین محسوب می‌شوند. آنها می‌گویند برنامه توقیف مسلمانان در اصل یک پروژه ضد تروریستی است که با هدف خشکاندن ریشه‌های افراطی‌گری اسلامی طراحی شده و مدعی هستند اکثر کسانی که در «مراکز تربیت حرفه‌ای» نگه‌داری شدند به «جامعه بازگشته» و شغل با درآمد خوب به دست آورده‌اند.

کروز و روبیو دو سناتوری بودند که تصویب لایجه‌ای را رهبری کردند که شرکت‌های آمریکایی را موظف می‌کرد از خرید یا ورود کالاهایی که توسط نیروی کار اجباری تولید شده‌اند سر باز بزنند. در این لایحه همچنین، دولت آمریکا موظف شد هر کسی که «ارتباطی آگاهانه» با کار اجباری در شین‌جیانگ دارد مورد تحریم قرار دهد.

در عین حال، آقای اسمیت قوانینی را جهت محکومیت رفتار چین با اویغوری‌ها تنظیم کرده است. وی در سخنانی در مجلس نمایندگان در سال ۲۰۱۹ شهادت جانگداز یکی از نجات‌یافتگان این اردوگاه‌ها را مورد بازگویی قرار داد و گفت «شی جین‌پینگ دارد تمام خلق را سرکوب و نابود می‌کند. او مرتکب نسل‌کشی شده است.»

و آقای بروان‌بک، فرماندار و سناتور سابق کانزاس که در حال حاضر به عنوان سفیر کبیر آمریکا در مرکز بین‌المللی آزادی مذهب خدمت می‌کند، پیش‌تر خواستار «اتحاد جامعه بین‌الملل» برای مقابله با بدرفتاری‌های چین در شین‌جیانگ شده بود و گفته بود از واکنش جهانیان دلسرد شده است.

© The Independent