طرح ناسا برای جلوگیری از آلودگی کره زمین

آلودگی‌هایی که منشاء خارج از زمین دارند آلودگی‌هایی جدی هستند

ابرهایی که دور ماه را پوشانده است- NASA/Newsmakers

مؤسسه ستی یا تحقیق در مورد هوش فرازمینی، عمدتاً بر کشف حیات در سایر جاهای کیهان تمرکز دارد اما طبق قرارداد جدید باید از گسترش کیهانی آلودگی‌های زیستی جلوگیری کند و نگذارد کره‌زمین یا سایر سیارت در مأموریت‌های فضایی دچار آلودگی شوند.

مؤسسه ستی علاوه بر آن که در زمینه آموزش، تدوین راهنما و کمک به اطلاع‌رسانی عمومی درباره فعالیت‌های ناسا با این سازمان همکاری می‌کند «پاکیزگی زیستی در طرح‌های پرواز را درستی‌سنجی می‌کند» تا مبادا آلودگی‌های زیستی ناشی از سفر به سایر کرات بر زمین تاثیر منفی بگذارد.

این قرارداد سفرهای متعدد اکتشافی به فضا و ازجمله مأموریت‌های مریخ ۲۰۲۰ و اروپا کلیپر و عملیات آماده شدن برای مأموریت نمونه‌برگردانی از مریخ در ناسا را دربرمی‌گیرد.

مأموریت‌های اکتشافی به مریخ شامل پرواز بالگرد بر فراز این سیاره سرخ است تا ثابت شود پرواز موتوری در خارج از زمین هم میسر است.

در مأموریت اروپاکلیپر نیز می‌خواهند  فضاکاوهایی به یک قمر مشتری اعزام کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتظار می‌رود این طرح در همین دهه به اجرا درآید و هدف آن بررسی امکان پشتیبانی از حیات زیستی است.

این قمر دارای اقیانوسی زیرسطحی است و می‌تواند از هسته‌اش گرما تولید کند که این دو ویژگی قادر به پشتیبانی از شکوفایی حیات هستند.

سفرهای فضایی آینده انسان در چارچوب برنامه آرتمیس سازمان ناسا که هدف آن اعزام نخستین زن به ماه تا سال ۲۰۲۴ است و برنامه‌های ایجاد پایگاه در ماه هم مشمول این قرارداد می‌شوند.

بیل دایاموند رییس و مدیرعامل مؤسسه ستی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به آن که می‌خواهیم دوباره به ماه برگردیم، شواهد حیات گذشته یا کنونی در مریخ را جست‌وجو کنیم و به مأموریت‌های اکتشافی و کاوشی در منظومه شمسی ادامه دهیم، مولفه حفاظت سیاره‌ای در برنامه‌ریزی و اجرای مأموریت‌ها اهمیت فزاینده‌ای یافته است.

افتخار می‌کنیم در این کار بسیار حیاتی در مأموریت‌ها، حفاظت از کره‌زمین در برابر آلودگی‌های برگشتی و خلط نشدن حیاتی که در سایر کرات پیدا می‌کنیم با حیاتی که از کره خودمان به آن‌ جاها رفته است با ناسا همکاری می‌کنیم.»

آلودگی‌هایی که منشاء خارج از زمین دارند آلودگی‌هایی جدی هستند. پارسال در خبرها آمده بود که اشتباه در فرود آپولو ۱۱ بر ماه می‌توانست منجر به آن شود که میکروب‌های ماه در برگشت به زمین انتقال یابند.

انسان هم سایر کرات را آلوده کرده است و وقتی فضاپیمای اسراییل با ماه برخورد کرد جانورک‌هایی را در سطح این قمر پخش کرد.

جانورک‌ها موجوداتی میکروسکوپی‌اند که می‌توانند در شرایط زیستی بد مثل دماهای زیاد و کم، فشارهای زیاد و کم، محیط‌های بدون هوا، پرتشعشع، بدون آب و بدون غذا دوام بیاورند.

ناسا می‌گوید: «با توجه به آن که به طور فزاینده‌ای برای سفر به فضا تن به خطر می‌دهیم و نه تنها سازمان‌های فضایی بلکه بخش تجاری هم گوشه‌ای از کار یا حتی تمامی آن را به دست گرفته است، اجرای استانداردهای سیاره‌ای مؤثر و منسجم بیش از هر زمانی اهمیت یافته است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی