آغاز تحقیقات جدید برای یافتن «فرازمینی‌ها»

اینکه ما تنها موجودات کیهان هستیم یا نه از بزرگترین پرسش‌های جهان علم است

در کل تاریخ بشر، ما داده‌های محدودی برای جستجوی زندگی فرازمینی در اختیار داشته‌ایم  - shutterstock

دانشمندان تحقیقات عمده جدیدی را برای کشف حیات فرازمینی آغاز کرده‌اند.

این پروژه جدید از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها برای کاوش آسمان‌ها استفاده می‌کند، به امید یافتن داده‌هایی که بتواند سرنخی از هوش فرازمینی به ما بدهد.

آنها همچنین نتایج کاوش‌های خود را در اختیار عموم قرار خواهند داد بکه شهروند-دانشمندان بتوانند در بین داد‌ه‌های جمع‌آوری شده شواهد بالقوه‌ای کشف کنند.

محققان در مؤسسه جستجوی هوش فرازمینی (ستی) که به‌ویژه در زمینه جستجو برای حیات در خارج از کره زمین فعالیت می‌کند، به دنبال شواهد فناوری یا سرنخ‌هایی هستند که نشان دهد احتمالا از سیارات دیگری می‌آیند که موجودات زنده‌ای در آنها زندگی می‌کنند. این شواهد می‌توانند از علائم مواد شیمیایی در جهان بیگانه گرفته تا نشانه‌هایی از ساختارها یا لیزر در سیارات دیگر را شامل شوند.

دکتر تونی بیزلی، مدیر تلسکوپ رصدخانه ملی رادیویی آمریکا، در ویرجینیا می‌گوید: «مشخص کردن این واقعیت که آیا ما به عنوان موجوداتی که قابلیت بهرمندی از فناوری را داریم، در جهان هستی تنها هستیم یا خیر، یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه علم است.»

دانشمندان مؤسسه ستی قصد دارند سیستمی را طراحی کنند که از تلسکوپ «آرایه بسیار بزرگ» (وی‌ال‌ای) واقع در مکزیک کمک می‌گیرد و داده‌های جمع‌آوری شده را در اختیار سیستم جست‌وجوی ردپای فناوری قرار می‌دهد.

دکتر بیزلی می‌افزاید: «در حالی که تلسکوپ وی‌ال‌ای مشاهدات علمی عادی خود را انجام می‌دهد، سیستم جدید کمک می‌کند که از داده‌های جمع‌آوری شده، برای اهداف مهم دیگری نیز استفاده کنیم.»

کارشناسان می‌گویند، اشکال حیات، اعم از هوشمند و غیرهوشمند، می‌توانند نشانه‌های قابل‌ردیابی از خود برجای بگذارند مانند حجم زیادی از اکسیژن، حجمی به نسبت کمتر از متان، و انواع مواد شیمیایی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر این، دانشمندان همچنین در حال ایجاد مدل‌های رایانه‌ای برای شبیه‌سازی محیط‌های فرازمینی هستند که می‌توانند به جستجوی‌های آینده جهت یافتن سیارات قابل سکونت و حیات در خارج از منظومه شمسی کمک کنند.

ویکتوریا مدوز، محقق اصلی در آزمایشگاه سیاره مجازی ناسا در دانشگاه واشینگتن، جایی که به دنبال سیارات قابل سکونت در خارج از منظومه شمسی می‌گردند، می‌گوید: «تلسکوپ‌های آینده در فضا و روی زمین می‌توانند جو سیارات هم‌اندازه زمین را که به دور ستاره‌های خنک نزدیک خود می‌گردند رصد کنند، بنابراین مهم است که دریابیم چگونه بهترین علائم سکونت و حیات را در این سیارات تشخیص دهیم. این مدل‌های رایانه‌ای به ما کمک می‌کنند که تشخیص دهیم یک سیاره رصدشده تا چه حد قابلیت حیات دارد.»

در عین حال، پروژه ابتکاری ستی به اسم «شنود پیشرفته» که در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد تا سیگنال‌های احتمالی حیات در دنیای بیگانه را شنود کند، حدود دو پتابایت دیتا را منتشر کرده است که در جامع‌ترین پویش امواج رادیویی در کهکشان راه شیری و منطقه اطراف سیاه‌چاله مرکزی آن جمع‌ آوری شده است.

این سازمان اکنون در فراخوانی عمومی جهانیان را فرا خوانده تا داده‌های جمع‌آوری شده از تلسکوپ‌های گوناگون در سراسر جهان را بررسی کنند و به دنبال سیگنال‌هایی از تمدن‌های هوشمند بگردند. دانشمندان امیدوارند كه شهروند-دانشمندان بتوانند چیزهای جالبی را در بین این داده‌ها پیدا كنند - خواه یک پدیده طبیعی ناشناخته باشد یا یک چیز غیره‌منتظره‌تر، مانند حیات بیگانه.

مت لبوفسکی، مدیر سیستم راهبری پروژه شنود پیشرفته، می‌گوید: «از زمان انتشار اولیه داده‌های شنود پیشرفته در سال گذشته تا کنون، ما آنچه را در دسترس عموم قرار دارد، دو برابر کرده‌ایم. امید ما این است که این مجموعه داده‌ها چیز جدید و جالبی را آشکار کنند، خواه زندگی هوشمند در جای دیگری از هستی باشد، یا یک پدیده نجومی طبیعی که هنوز کشف نشده است.»

یوری میلنر، کارآفرین و بنیانگذار طرح ابتکاری شنود پیشرفته، می‌گوید: «در کل تاریخ بشر، ما داده‌های محدودی برای جستجوی زندگی فرازمینی در اختیار داشته‌ایم. بنابرین فقط توانسته‌ایم بر پایه حدس و گمان کار کنیم. اکنون، چون داده‌های زیادی را به دست می‌آوریم، می‌توانیم براساس علم واقعی کار کنیم، و از آنجا که داده‌ها را در اختیار عموم قرار می‌دهیم، تمامی کسانی که به دنبال جواب این سئوال پیچیده هستند، می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.»

طرح‌های ابتکاری و استراتژی‌های توسعه جست‌وجو برای حیات فرازمینی در جلسه سالانه انجمن پیشبرد علم آمریکا در سیاتل معرفی شده‌اند.

© The Independent

بیشتر از زندگی