سایه کرونا در ایران سنگین‌تر می‌شود 

سیزده استان کشور در «وضعیت قرمز یا هشدار» کرونا 

گزارش کمیته اپیدمولوژی ایران می‌گوید ۹ استان کشور در شرایط «پیک کرونا» هستند - STRINGER / AFP

آخرین آمار قربانیان کرونا در ایران حکایت از وخیم‌تر شدن اوضاع دارد. هنوز آمار روزانه مرگ‌ومیر در اثر کووید۱۹ «سه رقمی» ا‌ست. در بیست‌وچهار ساعت گذشته، کرونا جان  ۱۹۴ نفر دیگر را در شهرهای مختلف ایران گرفته است و شمار جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۲هزار ۸۲۹ تن رسیده است. 

وزارت بهداشت دولت اقای روحانی می‌گوید که از دیروز تا امروز، ۲۱۸۶ نفر دیگر به بیماری کرونا دچار شده‌اند که ۱۴۹۹ تن‌ از آنان بستری شده‌اند. با اعلام این آمار، اکنون در ایران ۲۵۷هزار و ۳۰۳ نفر به کرونا دچار شده‌اند که حال ۳۳۵۹ تن از آنان بسیار وخیم است. 

خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی و مازندران، استان‌هایی هستند که وضع «قرمز» دارند و وضع استان‌های تهران، فارس، کرمان، البرز، کهگیلویه ‌و بویراحمد، گلستان، بوشهر، هرمزگان، و آذربایجان شرقی هم هشدارآمیز توصیف شده است.

این در حالی‌ست که معاون کل وزارت بهداشت می‌گوید: «پاییز و زمستانی سخت‌تر از تابستان با کرونا در پیش داریم.»

ایرج حریرچی گفت: «کرونا مانند قیامت است، هر کاری که می‌کنیم، در آینده نزدیک با حساب و کتاب خوب و بد آن را خواهیم دید.»

معاون وزیر بهداشت که در یک برنامه تلویزیونی حضور یافته بود، با اشاره به این که در برخی شهرها، مردم نکات اساسی در زمینه فاصله‌گیری در اجتماع را رعایت نمی‌کنند، گفت: «در بازدید از بعضی استان‌ها دیدم که مثلا در عرض ۳ روز ۱۹ مادر باردار مبتلا به ویروس کرونا توسط نیروهای بهداشتی شناسایی شده‌اند که ۱۵ مورد از آنها سابقه شرکت در یک تا چند عروسی را داشته‌اند. یا این که جایی شخصی فوت کند و ۴ هزار نفر در مراسمش شرکت کنند که از این تعداد ۸۰۰ نفر علامت‌دار شوند، خوب نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایرج حریرچی به برگزاری کنکور هم اشاره کرد و گفت: «۲ ساعت برگزاری کنکور به اندازه حضور چند صد نفره در پاساژهای کامپیوتری یا چند عروسی ۲۰۰ نفره نیست. در کنکور و امتحانات جامع، داوطلبین با فاصله هستند و تنها جایی که ما می‌ترسیم، این است که هنگام ورود مشکلی پیش آید.» 

امروز همچنین کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا اعلام کرد که در هفته منتهی به ۲۰ تیرماه، سطح ابتلا و مرگ ناشی از کووید-۱۹ در ایران نسبتا بالا بوده است و روند صعودی یا شروع «پیک» بیماری در ۹ استان کشور مشاهده شده است.

براساس گزارش کمیته اپیدمیولوژی، روند ثبات با «تغییرات مختصر صعودی» در ۲ استان تهران و خراسان جنوبی و با «تغییرات مختصر و نامنظم» در سه استان بوشهر، همدان و سیستان و بلوچستان، مشاهده شد.

این گزارش همچنین حاکی از آن است که روند صعودی یا شروع نقطه اوج در ۹ استان کرمانشاه، اردبیل، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، یزد، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، و مازندران مشاهده شده است.

بنا به این گزارش، پنج استان آذربایجان غربی، هرمزگان، زنجان، و آذربایجان‌های شرقی و مرکزی اخیرا یک «پیک اپیدمی» را تجربه کرده‌اند.