اختراع پنجره مجهز به صداخفه‌کن توسط دانشمندان

این پنجره‌ها صداهای محیط بیرون را به طور کامل می‌گیرد

 این محصول می‌تواند در پنجره‌های تجاری معمولی، به‌کار گرفته شود- PIXABAY

دانشمندان ابزاری تولید کرده‌اند که می‌تواند شدت آلودگی صوتی عبوری از پنجره باز را کاهش دهد. 

این سیستم شبیه تکنولوژی صداخفه‌کنی کار می‌کند که در «هدفن‌»های پیشرفته به کار می‌رود:‌ یک میکروفن صداهای جهان واقعی را می‌گیرد و در مقابله با آن‌ها، بلندگوها امواج صدا را به بیرون می‌فرستند. 

محققان دانشگاه فنی نانیانگ در سنگاپور و دانشگاه ساوت‌هامپتون که این ابزار را تولید کرده‌اند، می‌گویند که این محصول می‌تواند در پنجره‌های تجاری معمولی، به‌کار گرفته شود. 

آنان می‌گویند، با آن که قیمت پنجره ممکن است افزایش یابد، اما می‌تواند نیاز به سیستم تهویه هوا را کاهش دهد، چرا که افراد می‌توانند با باز نگه داشتن پنجره، هوای داخل خانه را خنک نگاه دارند. 

یک تحقیق اثبات مفهوم که در نشریه ساینتیفیک ریپورتز منتشر شده است، جزئیات نمونه اولیه‌ای را توضیح می‌دهد که در آن از ۱۸ میکروفن و ۲۴ بلندگو برای حذف نیمی از صدای عبوری از پنجره استفاده شده است. 

این بلندگوهای ۴ و نیم سانتیمتری در روی ردیف‌هایی تنظیم شده‌اند که به داخل پنجره متصل است، اما نمونه‌های آینده این اختراع می‌تواند دارای بلندگوهای کوچکتر کار گذاشته شده‌ای باشد که در داخل پنجره مخفی می‌شوند. 

این سیستم با ترافیک خیابانی، صدای قطار و هواپیما مورد آزمایش قرار گرفت و نتیجه نشان داد که برای اصوات بالای ۳۰۰ هرتز، صوت را تا ده دسیبل کاهش می‌دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرفسور گن وون سنگ، مدیر مرکز تکنولوژی اینفوکام در دانشگاه سنگاپور و نویسنده اصلی تحقیق، گفت:‌ «در مقایسه با هدفن‌های مجهز به صداخفه‌کن، آنچه اکنون دست یافته‌ایم، از نظر فنی چالش‌برانگیزتر است، زیرا می‌بایست صدا را در یک فضای بزرگ و باز کنترل می‌کردیم و نه فقط در فضای اطراف گوش.» 

«اختراع ما نه تنها میزان و نوع «ضدصدا» برای دفع کردن را محاسبه می‌کند، بلکه این کار را سریع‌تر از اصواتی انجام می‌دهد که آن‌ها را دریافت می‌کند، و (بدون آن) می‌توانند به داخل ساختمان راه یابند.» 

محققان دانشگاه نانیانگ سنگاپور در حال حاضر مشغول همکاری با نهادهای دولتی سنگاپور با هدف کوچک‌تر کردن اندازه این ابزار و کاهش هزینه آن را برای تولیدکننده هستند. 

يرفسون گن گفت:‌ «در حال حاضر به دنبال راه‌هایی هستنیم تا این تکنولوژی را برای آینده بهبود بخشیم تا بتواند نه تنها در پنجره‌های بزرگ مورد استفاده قرار گیرد، بلکه راه‌حل مقرون به صرفه‌ای برای نصب و جایگزینی آسان آن یافت شود.»

«در نهایت، هدف ما این است که این فناوری را با پنجره‌هایی ادغام کنیم که بتواند به شکل مناسبی به از بین بردن آلودگی صوتی فضاهای شهری کمک کند.» 

© The Independent

بیشتر از زندگی