برگزاری المپیک توکیو با وجود شیوع ویروس کرونا خطرناک است

برگزاری بازی‌های المپیک خطرات شدیدی برای بهداشت مردم به همراه خواهد داشت

مسابقات المپیک توکیو به ژوئیه ۲۰۲۱ موکول شده است-CHARLY TRIBALLEAU / AFP

در حالی که کمتر از یک سال به بازی‌های المپیک توکیو باقی مانده است، کارشناسان پزشکی می‌گویند برگزاری این مراسم می‌تواند خطرات شدید برای بهداشت مردم ژاپن داشته باشد و پیش‌بینی می‌کنند که تا آن زمان افراد کمی پادتن این بیماری را در بدن خود دارند و هنوز احتمالا واکسنی برای استفاده گسترده در سطح عمومی کشف و تولید نشده است.

دست‌اندرکاران المپیک و دولت‌ ژاپن و شهرداری کلان‌شهر توکیو گرفتار سرگیجه اقداماتی هستند تا جلو آسیب‌رسانی این بیماری عالم‌گیر به بازی‌های المپیک را بگیرند. اما آنها نیز می‌گویند که احتمال شکل‌گیری برنامه‌هایی قوی و مستحکم تا قبل از پایان سال، اندک است.

آمار جهانی مرگ بر اثر از کووید-۱۹ که بیماری تنفسی ناشی از ویروس کرونای جدید است، در ماه گذشته به نیم میلیون نفر رسید و آمار مبتلایان از مرز ۱۰ میلیون نفر گذشت.

گرچه توکیو در روز پنجشنبه ۲۲۴ مورد جدید ابتلا را گزارش کرد که بالاترین آمار روزانه این کشور بود، اما ژاپن تاکنون در مجموع توانسته است از تاثیرات مخرب و فاجعه‌بار این بیماری که در کشورهای دیگر مشاهده‌ شده است، اجتناب کند.

این امر باعث شده است که دانشمندان و متخصصان پزشکی درباره وضعیت شیوع این ویروس در تابستان آینده نگران باشند که یک سال بعد از تعویق بازی‌های المپیک توکیو خواهد بود.

در مصاحبه‌هایی با ده‌ها کارشناس بیماری‌های مسری، باور به یک نکته در بین همه مشترک بود: بازی‌های المپیک خطر سرایت این بیماری عالم‌گیر را افزایش می‌دهد.

دایچی موری، پزشکی از تیم کنترل بیماری‌های مسری بیمارستان دانشگاه اوساکا، گفت: «اگر ما به برگزاری بازی‌های المپیک اصرار داشته باشیم و آنها را برگزار کنیم، آمار شیوع و ابتلا افزایش خواهد یافت. هیچ شکی در این باره نیست.»

دکتر موری افزود: «اکنون که جلو ورود افراد از خارج از کشور را گرفته‌ایم، این ویروس به سختی تحت کنترل درآمده است. اما با برگزاری مراسمی نظیر المپیک، این ویروس بدون شک به کشور وارد خواهد شد و به گونه‌ای اجتناب ناپذیر آمار موارد ابتلا سر به فلک خواهد گذاشت.»

موفقیت ژاپن در کنترل شیوع این ویروس نیز خود دلیلی برای این نگرانی است. مطالعه جدید دولت نشان داد که تنها یک دهم درصد ساکنان توکیو پادتن ویروس کرونا را دارند. این آمار بسیار پایین‌تر از میزان ۱۴ درصد در ایالت نیویورک در ماه آوریل و ۷ درصد در استکهلم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاتسونوری یاناگیهارا، استاد دانشگاه در دانشکده دارو‌های گرمسیری و بهداشت جهانی دانشگاه ناگاساکی، گفت: «افراد خیلی کمی در ژاپن به این بیماری مبتلا شده‌اند و به همین خاطر تقریبا همه در برابر آن هنوز آسیب‌پذیر هستند.»

پادتن‌ها جلو ابتلای فرد به بیماری‌های مسری را می‌گیرند و دانشمندان می‌گویند حضور پادتن ویروس کرونا در بدن، ممکن است جلو ابتلای مجدد به این بیماری را بگیرد.

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ واکسن در مرحله ارزیابی و طراحی است، اما کارشناسان می‌گویند که احتمالا هیچ یک از آنها تا زمان بازی‌های المپیک، که مستلزم حضور نزدیک به ۲۰۰ کشور است، در مقادیر عمده آماده نخواهند بود.

آتسو هامادا، پزشک استاد بیمارستان دانشگاه پزشکی توکیو، گفت: «حتی اگر واکسنی تا آن موقع پیدا شود، تقریبا غیرممکن است که به سراسر جهان برسد.»

یک نظرسنجی در توکیو که توسط نشریه آساهی شیمبون انجام شد، نشان داد که ۵۹ درصد افراد شرکت کننده در نظرسنجی معتقدند که برگزاری المپیک باید لغو شود یا دوباره به تعویق افتد، که حاکی از نگرانی عموم مردم درباره این بیماری عالم‌گیر است.

یوشیرو موری، دبیر کمیته برگزاری المپیک توکیو، در تلاش برای پاسخ دادن به این نگرانی‌ها، روز دوشنبه در نشستی به یوریکو کویکه، فرماندار پایتخت، گفت درنظر دارد که تا ماه سپتامبر و طی همکاری با دولت‌ مرکزی و دولت کلانشهر توکیو کارگروهی را به راه اندازد.

شبکه خبری ان‌اچ‌کی گزارش کرد که در آن جلسه، آنان نحوه ارزیابی سلامت مسافران خارجی و محدود کردن ظرفیت ورزشگاه‌ها را به بحث نشستند.

ژاپن تاکنون تنها ۲۰ هزار مورد ابتلا و ۹۸۰ مورد مرگ مبتلایان را ثبت کرده است. محققان عوامل مختلفی را برای این آمار پایین ذکر کرده‌اند؛ از نظام تامین اجتماعی و خدمات پزشکی بهداشتی قوی در این کشور گرفته تا فرهنگ ژاپنیان که چندان با یکدیگر دست نمی‌دهند یا همدیگر را در آغوش نمی‌کشند. اما آنها نیز اذعان داشته‌اند که هیچ دلیل انحصاری مشخصی برای موفقیت این کشور وجود ندارد.

نوریو سوگایا، از اعضای کمیته آنفولانزای سازمان جهانی بهداشت، گفت که مردم ژاپن نباید به خاطر آمار پایین فعلی ابتلا و مرگ احساس امنیت کنند.

او گفت: «صحبت‌های فعلی در این باره که ژاپن چگونه با موفقیت از موج اول شیوع این ویروس عبور کرد و حرف از «معجزه ژاپن»، واقعا مرا نگران می‌کند. واقعا وحشتناک است که افرادی وجود دارند که فکر می‌کنند ژاپن در این زمینه شکست‌ناپذیر است.»

© Reuters

بیشتر از ورزش