ماه مارس آینده ضرب‌العجل برای تصمیم‌گیری برگزاری المپیک توکیو

در حال حاضر قرار است مسابقات المپیک جهانی در روز ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۱ آغاز شود

ژاپن اواخر ماه مارس گذشته اعلام کرد که المپیک به تاخیر می‌افتد اما لغو نمی‌شود-REUTERS/Kim Kyung-Hoon

توشیکایی اندو، وزیر سابق المپیک ژاپن، می‌گوید در بهار آینده تصمیم گرفته خواهد شد که آیا مسابقات المپیک که (به خاطر اپیدمی کرونا) به تعویق افتاده است، برگزار خواهد شد یا نه.

روز جمعه، شبکه خبری «ان اچ کِی» ژاپن به نقل از آقای اندو گفت: «ماه مارس سال آینده زمانی است که با این سوال عمده رو‌به‌رو خواهیم شد که آیا می‌توانیم ورزشکاران‌مان را انتخاب کنیم یا نه. ما باید به طرق مختلف و با توجه به اوضاع آن موقع تصمیم بگیریم.» 

آقا اندو این اظهارات را در جلسه‌ای با حزب نخست وزیر شینزو آبه، حزب لیبرال دموکراتیک، بیان داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر قرار است مسابقات المپیک جهانی در روز ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۱ آغاز شود و در ۲۴ اوت، با بازی‌های پارالیمپیک، ادامه یابد. مسابقات المپیک امسال به خاطر شیوع همه‌گیری کرونا به تعویق افتاده است.

روزنامه ژاپنی «سانکِی» نیز به نقل از آقای اندو نوشت: «اگر همه‌گیری جهانی کرونا تا بهار سال آینده تمام نشود، و به ویژه اگر شرایط اجازه ندهد ورزشکاران را انتخاب کنیم، برگزاری بازی‌ها بسیار دشوار خواهد شد.»

آندو آخرین سیاستمدار برجسته ژاپن است که در هفته جاری درمورد بازی‌های المپیک اظهارنظر کرده است و در مورد احتمال ایجاد تغییرات و نیز هزینه‌های مسابقات، به مردم هشدار داده است. یورکیو کویکه، فرماندار توکیو، نیز روز پنجشنبه گفت احتمال دارد بازی‌ها محدود شود و تغییراتی در آن داده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کویکه در روزی این اظهارات را بیان داشت که بسیاری از نشریات قدرتمند ژاپن با انتشار مقالات و نقل قول از منابع ناشناس، خاطرنشان کردند که احتمال دارد بازی‌های المیپک با میلیاردها دلار هزینه، در فضای قرنطینه و با حضور عده قلیلی تماشاچی برگزار شود.

توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، و جان کُتس، عضو ناظر بر تدارکات المپیک توکیو در این کمیته، هفته‌هاست که به مشکلات پیش رو اشاره می‌کنند.

قرار است اعضای کمیته بین‌المللی المپیک روز چهارشنبه آینده با سازمان دهندگان المپیک توکیو ملاقات کنند. بی‌تردید در این مذاکرات پیشنهادهای متعددی برای محدود کردن بازی‌های المپیک توکیو مطرح خواهد شد. کمیته بین‌المللی المپیک امیدوار است این مسابقات به نوعی – حتی شده از طریق تلویزیون ـ برگزار شود. حدود ۷۵ درصد عایدات کمیته بین‌المللی الپیک از فروش مجوز پخش مسابقات تامین می‌شود.  

روز پنجشنبه نیز کمیته بین‌المللی المپیک با شرکت‌های بیمه در مورد احتمال خسارت مالی در مقابل به تعویق بازی‌ها وارد مذاکره شد. پیِر دوکری، مدیر اجرایی بازی‌ها، می‌گوید که «مشکل شماره یک»، برپا کردن دهکده المپیک در خلیج توکیوست.

کمیته گفته است که مبلغ ۶۵۰ میلیون دلار برای هزینه‌های بالقوه کنار گذاشته است، اما روشن نکرده است که چه مقدار از آن به ژاپن تعلق خواهد گرفت. برآوردها در ژاپن حاکی از آن است که تعویق بازی‌ها هزینه‌ای برابر با ۲ تا ۶ میلیارد دلار به‌بار خواهد آورد.

سازمان دهندگان ژاپنی می‌گویند که هزینه برگزار کردن بازی‌ها بالغ بر ۱۲.۵ میلیارد دلار است، اما اداره ممیزی ملی ژاپن معتقد است که هزینه‌های مربوطه دو برابر برآوردهای مذکور (که تمامی آن، جز مبلغ ۵.۶ میلیارد دلار، از هزینه‌های عمومی تامین می‌شود) خواهد شد. 

توکیو در هنگام پیروزی برای دراختیار گرفتن محل برگزاری المیپک آینده، گفته بود که هزینه برگزاری بازی‌ها ۷.۳ میلیارد دلارخواهد بود.

 آسوشیتد پرس

بیشتر از ورزش