رامنی اعمال نفوذ ترامپ در تخفیف مجازات راجر استون را محکوم کرد

او اقدام رئیس جمهور را «فساد تاریخی و بی‌سابقه» توصیف کرد

ALEX WONG / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

میت رامنی، سناتور جمهوری‌خواه، روز شنبه تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر تبدیل حکم زندان دوست دیرینش، راجر استون، را به شدت محکوم کرد.

این سناتور جمهوری‌خواه از ایالت یوتا اقدام رئیس جمهور را «فساد تاریخی و بی‌سابقه» توصیف کرد و گفت: «یک رئیس جمهور آمریکا حکم فردی را که از سوی قاضی به دروغ‌گویی برای حفاظت از همان رئیس‌ جمهور محکوم شده بود مشمول تخفیف قرار داده است.»

آقای رامنی مهم‌ترین چهره در میان جمهوری‌خواهان است که ترامپ را برای تبدیل حکم زندان ۴۰ ماهه آقای استون مورد انتقاد قرارداده‌ است. در هنگام رای‌گیری برای استیضاح ترامپ هم او تنها جمهوری‌خواهی بود که به استیضاح رای مثبت داد.

دیگر نمایندگان حزب جمهوری‌خواه به سرعت از تصمیم ترامپ حمایت کردند. جیم جردن، نماینده اوهایو در مجلس نمایندگان، گفت: «ترامپ از حقی که قانون اساسی به او داده تا در جهت منافع و عدالت، جرایم را تبدیل کند استفاده کرده‌ است.»

لیندزی گراهام، سناتور کارولینای جنوبی، هم قبل از اعلام رسمی این موضوع در توییتی نوشت که با توجه به شرایط سنی، غیرخشونت‌آمیز بودن و این که اولین جرم آقای استون بوده، تبدیل رای او از سوی رئیس‌ جمهور توجیه‌پذیر است.

آقای استون ۶۷ ساله باید هفته آینده به زندان می‌رفت.

در این میان دموکرات‌ها بیش از همه به خشم آمده و نانسی پلوسی، رهبر اکثریت در مجلس نمایندگان، تخفیف مجازات توسط ترامپ را «فساد سرگیجه‌آور» توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به زندان نفرستادن آقای استون پیروزی خودساخته‌ای برای ترامپ است که پس از دوره‌ای ناموفق اتفاق افتاده‌ است. در حال حاضر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در انتخابات نوامبر، جو بایدن می‌تواند ترامپ را شکست دهد.

روزنامه واشنگتن‌ پست روز جمعه در گزارشی به نقل از مشاوران و افراد خاص حلقه رئیس‌ جمهور آمریکا نوشت که دیدارهای هفته‌های اخیر با آقای ترامپ همگی با ابراز ناراحتی و مظلوم‌نمایی از طرف او شروع شده‌ است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که رئیس‌ جمهور مدام از این حرف می‌زند که ویروس کرونا به تخریب «بزرگ‌ترین اقتصاد» دنیا انجامیده، رسانه‌ها با «اخبار دروغ» خود هیچ‌ اعتباری برای او قائل نیستند؛ و پلیس‌های «بیمار و ناهنجار» مینیا‌پولیس بودند که باعث مرگ جورج فلوید شدند و اعتراض‌های سراسری را برانگیختند.

بر اساس این نقل‌ قول‌ها، آقای ترامپ «نقش یک قربانی بی‌گناه» را بازی می‌کند. او در توییتی هم درباره رای دادگاه مبنی بر اجازه دادن به دادستان‌های نیویورک برای دسترسی به اسناد مالی‌اش همین احساس را ابراز کرد.

ترامپ روز پنج‌شنبه هفته گذشته در توییتی نوشت: «دادگاه عالی این پرونده را به دادگاه پایین‌دست ارجاع داده که همه این‌ها یک روند قضایی سیاسی است. من بر توطئه مالر و دیگران پیروز شدم و حالا باید با یک نیویورک فاسد مبارزه کنم. این عدالت در حق رئیس‌ جمهور یا دولت نیست.»

برخی مقام‌های رسمی از این ادعا که رئیس‌ جمهور خود را قربانی می‌بیند عقب‌نشینی کرده و می‌گویند که آقای ترامپ فقط کشور را قربانی یک بیماری همه‌گیر می‌بیند.

رئیس‌جمهور روز شنبه را به بازی گلف گذراند و پس ز آن، اوایل غروب، از مرکز پزشکی نظامی ملی والتر رید بازدید و با کارکنان بخش سلامت دیدار کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان