ناپدید شدن یک گروه نژاد نادر از پرندگان در نیوزیلند به علتی نامعلوم

روشن نیست که که آیا به سرزمین اصلی بازگشته‌اند، یا طعمه شکار شده‌اند

گونه‌ای از پرندگان در نیوزیلند که در خطر انقراض جدی است - New Zealand Department of Conservation

ناپدید شدن تمامی دسته پرندگان از یک نژاد کمیاب در نیوزیلند، دانشمندان این کشور را متحیر کرده است. بیم آن می‌رود که بسیاری از آنها مرده باشند.

«مرغ باران»، نژادی از یک پرنده بومی نیوزیلند است که به شدت در خطر انقراض قرار دارد. در ماه فوریه، در اقدامی برای حفظ این نژاد، ۲۹ پرنده به جزیره مانا، دور از سواحل پوریروآ، منتقل شدند.

اما حالا تمام این پرندگان ناپدید شده‌اند و روشن نیست که که آیا به سرزمین اصلی بازگشته‌اند، یا طعمه شکار شده‌اند.

به گفته دیوید هاستون، که سرپرستی گروه نجات مرغ باران را به عهده دارد، دست‌کم رد سه پرنده از پرندگان گروه جزیره مانا گرفته شده است که به ساحل پلیمرتون در سرزمین اصلی رسیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تیم تحقیق امیدوار است که با صید دوباره این پرندگان زنده، یک فرستنده رادیویی به آنها متصل کند، اما سرنوشت ۲۶ پرنده دیگر آن گروه، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

هاستون، عضو اداره حفظ محیط زیست، به پایگاه خبری استاف در نیوزیلند گفته است که یکی از چالش‌های پیش روی گروه نجات، «جا انداختن» جزیره به عنوان خانه جدید این مرغان باران بوده است و برای این منظور، پرندگان را به مدت یک هفته در یک محدوده حفاظت شده در جزیره نگهداری کردند. اما به گفته او، «این کار همیشه جواب نمی‌دهد.»

قرار دادن پرندگان در جزیره‌ای که دور از سرزمین اصلی واقع شده است، می‌تواند مانع از پرواز آنها به نقاط دور دست شود و بنابراین به حفظ نژاد آنها کمک کند، اما به گفته هاستون، «هیچ نژادی نیست که طعمه شکار نشود و با این روش سازگار باشد.»

مرغ باران روی زمین لانه می‌سازد، و همین روش هم آنها را به طعمه شکارچیانی چون موش یا گربه بدل می‌کند. به گزارش اداره حفظ محیط زیست نیوزیلند، اقدام در جهت حفظ جمعیت پرندگان در جزایر پورتلند و مانا پس از آن دچار اختلال شد که بیش از ۸۰ درصد پرندگان مقیم از بین رفتند و در هر دو جزیره، مضنون اصلی یک موش تنها بود.

کمتر از ۲۵۰ پرنده از گونه مرغ باران در طبیعت باقی مانده‌ است که بیش از نیمی از آنها در جزایر چتهام زندگی می‌کنند.

© The Independent

بیشتر از زندگی