یک بیماری «اسرارآمیز» هزاران پرنده را در آلمان کشت 

این پرندگان به نوعی عفونت باکتریایی مبتلا شده‌ بودند

هزاران «چَرخ ریسَک سر آبی» در غرب آلمان در اثر این بیماری مرموز از بین رفته‌اند- JULIAN STRATENSCHULTE / DPA / AFP

در دو هفته گذشته و در حالی که آلمان به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا تقریباً تعطیل شده است، بیش از ۱۱ هزار پرنده موسوم به «چَرخ ریسَک سر آبی»، کشته و آلوده گزارش شده‌اند.

یافتن هزاران پرنده «سر آبی» بیمار یا مرده در غرب آلمان، دانشمندان و گروه‌های محافظتی را بر آن داشت تا دلیل این پدیده را بررسی کنند.

به گفته انجمن حفاظت از طبیعت و تنوع زیستی آلمانی «نابو»، علایمی که در پرندگان بیمار مشاهده شده است، شامل مشکلات تنفسی، غذا نخوردن و تلاش نکردن برای فرار هنگام نزدیک شدن افراد است.

به گزارش روزنامه گاردین در بریتانیا، این انجمن به مردم توصیه كرد كه از تغذیه این پرندگان یا تهیه حوضچه‌های آشامیدنی برای آنها جلوگیری كنند تا خطر انتقال بیماری مرموز بین آنها كاهش یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به نتایج اولیه آزمایش‌های آزمایشگاهی روی پرندگان مرده، مشخص شد که آنها به یک عفونت باکتریایی تازه کشف‌شده آلوده شده‌اند که به ویژه این گونه از پرنده، پرندگان «چَرخ ریسَک»، را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اگر چه عفونت محدود این خانواده از پرندگان در سال ۲۰۱۸ در آلمان گزارش شده است، به‌نظر می‌رسد که این باکتری‌ها اکنون تأثیر گسترده‌تری بر پرندگان می‌گذارند. 

عفونت تشخیص داده شده، باعث ذات‌الریه این پرندگان می‌شود که آنها را با مشکل تنفسی مواجه می‌کند. 

دکتر بکی لوسون، متخصص آسیب‌شناسی انجمن جانورشناسی در لندن، گفت که وی تاکنون هیچ افزایشی در میزان مرگ و میر پرندگان موسوم به تیتان‌آبی یا انواع دیگر پرندگان باغ در انگلیس مشاهده نکرده است.

لوسون اضافه کرد: «ما از گزارش‌های اخیر مبنی بر مرگ این پرندگان در آلمان آگاه هستیم و می‌فهمیم که تحقیقات برای تعیین علت در حال انجام است.»

شایان ذکر است که پرنده «سر آبی» در سرتاسر اروپا و برخی از مناطق خاورمیانه، مانند سوریه و اردن، زندگی می‌کند و از حشرات، لاروها و دانه‌ها تغذیه می‌کند.

بیشتر از زندگی