انقلاب در ساخت باتری لیتیوم یون با کشف جدید یک محقق ژاپنی

باتری لیتیوم از تلفن هوشمند گرفته تا اتومبیل برقی استفاده می‌شود

یکی از مشکلات کلیدی باتری‌های لیتیوم یون پرانرژی، ایمنی آنهاست، که در سال‌های اخیر موجب آتش‌سوزی در تلفن‌های هوشمند سامسونگ و اتومبیل‌های تسلا شدند - PIXABAY

یک محقق باتری، نوع جدیدی از باتری را اختراع کرده است که تولید آن ۹۰ درصد ارزان‌تر از باتری‌های استاندارد لیتیوم یون تمام می‌شود و احتمالا ایمنی بالاتری دارد.

هیدئاکی هوریه، که از سال ۱۹۹۰ در حوزه فناوری باتری فعالیت می‌کند و در ساخت ماشین برقی شرکت نیسان موسوم به «برگ» رهبری گروه را به عهده داشته است، راهی را کشف کرده که فرآیند تولید را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند.

آقای هوریه در گفت‌وگو با تایمز ژاپن گفت: «امروزه مشکل تولید باتری لیتیوم این است که فرآیندی شبیه ساخت یک قطعه الکترونیک دارد، مثل نیمه‌هادی‌ها. هدف ما این است که این فرآیند را شبیه به چیزی کنیم مثل ساخت فولاد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر میله‌های فلزی الکترود و مایع الکترولیت را که در باتری‌های معمولی لیتیوم یون به کار می‌روند با یک ماده رزین جایگزین کنیم، فرآیند ساخت آن بسیار آسان می‌شود.

به گفته هوریه، شیوه جدید ساخت باتری که شرکت توکیویی APB Corp به کار گرفته است، به آسانی یک «ساندویچ درست کردن» است.

باتری لیتیوم یون در هر وسیله‌ای استفاده می‌شود؛ از تلفن هوشمند گرفته تا اتومبیل برقی، و تقریبا سه دهه پیش برای اولین بار توسط شرکت سونی جنبه تجاری بافت.

عملکرد و کاربرد این باتری‌ها از آن زمان تا کنون تغییر زیادی کرده است و در سال ۲۰۱۹ سه دانشمند فعال در این زمینه، موفق به کسب جایزه نوبل در شیمی شدند.

به گفته سارا اسنوگیراپ لینز، عضو کمیته نوبل، باتری‌های لیتیوم یون راه ایجاد «یک انقلاب فناوری» را باز کرده‌اند.

تازه‌ترین کاربرد تجاری که برای این نوع باتری‌ها می‌توان متصور شد، استفاده از آنها در هواپیمای برقی است؛ هرچند چگالی انرژی باتری لیتیوم یون در حال حاضر تقریبا دو درصد چیزی است که سوخت جت به دست می‌دهد.

بزرگ‌ترین هواپیمای برقی که تا امروز موفق به پرواز شده است، یک هواپیمای ۹ سرنشین دستکاری شده متعلق به شرکت سسنا است که اوایل امسال توانست نیم ساعت در آسمان پرواز کند.

اخیرا ایزی جت، عرضه کننده پروازهای ارزان قیمت، با مشارکت رایت الکتریک، شرکت نوپای هواپیمای برقی، توسعه و ساخت جت‌های مسافربری بزرگ‌تر را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

یکی از مشکلات کلیدی باتری‌های لیتیوم یون پرانرژی، ایمنی آنهاست، که در سال‌های اخیر موجب آتش‌سوزی در تلفن‌های هوشمند سامسونگ و اتومبیل‌های تسلا شدند.

به گفته میتالی گوپتا، تحلیل‌گر ارشد مخزن انرژی در شرکت وود مکنزی، «به علت حوادث بسیاری که پیش آمده، ایمنی اولین مسئله مورد توجه صنایع شده است.»

وی افزود: «باتری ABP می‌تواند برای اتومبیل‌های برقی و مخازن انرژی راه‌حلی پیشرفته باشد، اما این شرکت باید بتواند به سرعت خود را بالا بکشد.»

چندی پیش در سال جاری، شرکت APB با اختصاص بودجه هشت میلیارد ینی برای تجهیز کارخانه، تصمیم به تولید انبوه این نوع باتری گرفت که قرار است سال آینده آغاز شود.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی