ایلان ماسک می‌گوید تراشه جدید مغز-کامپیوتر می‌تواند افسردگی را درمان کند

ماسک امیدوار است به نوعی همزیستی با هوش مصنوعی دست یابد تا جایی که حتی زبان را منسوخ کند

ایلان ماسک، بنیان‌گذار شرکت تسلا- FREDERIC J. BROWN/AFP

ایلان ماسک با اعلام جزئیات بیشتری از پروژه مرموز تراشه مغز- کامپیوتر در شرکت «نورالینک» مدعی شد که این فناوری می‌تواند به درمان معتادان و نیز افراد مبتلا به افسردگی کمک کند. 

آقای ماسک شرکت نورالینک را در سال ۲۰۱۶ میلادی تاسیس کرد. اگرچه اطلاعات زیادی درباره چگونگی کارکرد این فناوری منتشر نشده، شرکت نورالینک پس از دریافت بودجه‌ای ۱۵۸ میلیون دلاری، طی مراسم رسمی در سال ۲۰۱۹ میلادی اعلام کرد که دستگاهی تولید کرده که همچون یک ماشین خیاطی، می‌تواند مستقیما مغز را به کامپیوتر متصل کند. 

به گفته آقای ماسک، اطلاعات بیشتر درباره نورالینک قرار است روز ۲۸ ماه اوت آینده منتشر شود. چیزی که موجب شد پرانای پاتول، یکی از کاربران توییتر از این کارآفرین ثروتمند بپرسد، باید انتظار چه قابلیت‌هایی را در آینده داشت؟

او پرسید: «آیا نورالینک می تواند آن بخش از مغز را که مسئول اعتیاد یا افسردگی در فرد است آموزش دهد؟ فوق‌العاده است اگر بتوانیم از نورالینک در مواردی مثل اعتیاد و افسردگی استفاده کنیم.»‌

آقای ماسک در پاسخ گفته: «حتما. این هم فوق‌العاده است و هم ترسناک. هر آنچه تاکنون فکر کرده یا احساس کرده‌ایم، سیگنال‌های الکتریکی بوده. جهان در ابتدا مانند سوپی از کوارک‌ها و لپتون‌ها بود. چطور یک قطعه بسیار کوچک از جهان شروع کرده به فکر کردن درباره خود، به عنوان موجودی با توانایی ادراک و احساس.» 

نورالینک در کوتاه‌مدت، برای درمان بیماری‌های مغزی مانند پارکینسون مورد استفاده قرار خواهد گرفت، در حالی که هدف بلندمدت این فناوری، امکان رقابت انسان با هوش مصنوعی است. 

نسخه اولیه این سیستم قبلا روی حیوانات آزمایش شده و مرحله آزمایش انسانی آن قرار است در سال جاری آغاز شود. 

در نهایت، آقای ماسک امیدوار است به نوعی همزیستی با هوش مصنوعی دست یابد تا جایی که زبان بشر را منسوخ کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او امسال در گفت‌وگو با برنامه پادکستی «جو روگن» گفت، این اتفاق ظرف ۵ تا ۱۰ سال آینده خواهد افتاد: «دیگر نیازی به حرف زدن نخواهید داشت. می‌توانید با سرعت بسیار بیشتر و دقت به مراتب بالاتر ارتباط برقرار کنید.»

به گفته دانشمندان برجسته حوزه رابط‌های مغز و کامیپوتر، چنین اتفاقی کاملا بعید به نظر نمی‌رسد. 

انجمن سلطنتی بریتانیا نیز در سال ۲۰۱۹ میلادی در گزارشی گفته بود که چطور رابط‌های عصبی به افراد اجازه می‌دهند،‌ در سکوت مطلق، تنها از طریق خواندن ذهن دیگران با آنها ارتباط برقرار کند. 

در این گزارش آمده بود: «افراد می توانند تا حدی تلپاتیک شوند (ارتباط ذهنی)، یعنی بدون نیاز به حرف زدن و حتی بدون یک کلمه، فقط از طریق دسترسی به افکار دیگران در سطحی مفهومی صحبت کنند. نه تنها افکار، بلکه تجربیات احساسی نیز می‌تواند از مغزی به مغزی دیگر منتقل شود. مثلا، فردی می‌تواند در تعطیلات، یک کارت پستال عصبی از آن چه می بیند، می شنود و یا حتی می چشد را به مغز دوست خود در خانه‌اش ارسال کند.» 

اما این فناوری با تردیدهایی نیز روبه‌روست. نوام چامسکی، فیلسوف و زبان‌شناس پرآوازه جهان، این سوال را مطرح کرده که آیا برقراری ارتباط تنها با استفاده از فکر میسر است؟

آقای چامسکی در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از افتتاح رسمی این پروژه به تارنمای «اینورس» گفته بود: «صحبت از توسعه شیوه‌هایی است که با استفاده از آن، مثلا اگر من فکر می کنم دستم را تکان دهم، شما احتمالا می توانید سیگنال‌هایی الکترونیکی دریافت کنید که به شما می گوید او می‌خواهد دستش را تکان دهد. بگذارید بگوییم، تلاش برای خواندن افکار من. هیچ راهی برای تولید چنین فناوری وجود ندارد، زیرا ما نمی دانیم چگونه باید اقدام کنیم. تکنولوژی کنونی به هیچ وجه به این اندازه پیشرفته نیست.» 

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی