کاوشگر "امید" در آستانه عزیمت به سوی مریخ

عمده‌ترین هدف از مأموریت کاوشگر "امید"، مطالعه جو مریخ است

امارات متحده عربی قصد دارد با ارسال کاوشگر "امید" به مریخ، وارد عرصه تحقیقات فضایی شود. عکس از: خبرگزاری امارات

تیم آژانس فضایی امارات متحده عربی بررسی‌های و آزمایش‌های نهایی را روی کاوشگر "امید" که قرار است چهارشنبه آینده ۱۵ ژوئیه از ایستگاه فضایی "تانه‌گاشیما" در استان "کاگوشیما" در ژاپن به سمت سیاره سرخ پرتاب شود را آغاز کردند. متخصصان اماراتی موفق شدند تمام آمادگی‌های‌لازم را برای قرار دادن کاوشگر "امید" روی سکوی پرتاب با موفقیت انجام دهند.

آزمایش‌های نهایی شامل بررسی سیستم برق، ارتباطات، کنترل ارتفاع، سیستم هدایت و کنترل، سیستم پیش‌ران، سامانه حراراتی و دستگاه‌های نرم افزاری می‌باشد که تمام آن‌ها توسط متخصصان اماراتی انجام شده است.

البته امارات متحده عربی سعی دارد به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز در منطقه، در عرصه اکتشاف سیاره سرخ، نقش چشمگیری را ایفا کند و با ارسال کاوشگر "امید"، فعالیت‌های خود را برای اکتشافات فضایی آغاز کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاوشگر "امید" امارات که دانشگاه‌های کلرادو، کالیفرنیا برکلی و آریزونا در ساخت آن سهم داشتند در صدد ارائه نخستین تصویر کامل از جو مریخ است، این کاوشگر که پس از یک سفر ۷ ماهه در آغاز سال ۲۰۲۱ به سیاره سرخ می‌رسد، مأموریت خود را برای یک سال مریخی ادامه خواهد داد. عمده‌ترین هدف این پروژه، ارائه پاسخ‌های علمی به پرسش‌های مرتبط با وضعیت جو مریخ و جست‌وجوی علل از بین رفتن گاز‌های هیدروژن و اکسیژن از جو سیاره سرخ است. این مأموریت، تصاویر کاملی را از جو این سیاره ارائه خواهد داد، پیشرفتی که می‌تواند میزان آگاهی بشر را در مورد تغییرات آب و هوا و ماهیت جو سیاره سرخ افزایش دهد.

تیم فنی که شامل ۸ تن از متخصصان اماراتی است و از مدتی بدین سو در ژاپن به سر می‌برند آخرین تلاش‌های خود را برای موفقیت پرتاب کاوشگر "امید" انجام می‌دهند.

در همین راستا،‌ محمد العامری، مهندس ارشد عملیات مکانیکی در آ‌ژانس فضایی امارات گفت: نخست کاوشگر را از پایگاه "ناگویا" در شرق ژاپن دریافت کردیم و آن را از طریق دریا به مرکز فضایی "تانه‌گاشیما" انتقال دادیم تا آخرین مراحل بازرسی که شامل نصب تجهیزات مکانیکی، اندازه‌گیری وزن و جرم کاوشگر قبل و بعد از سوخت‌گیری و اطمینان از فعالیت پنل‌های خورشیدی می‌شود روی آن انجام گیرد.

عیسی المهیری، مهندس انرژی خورشیدی، اظهار داشت که کاوشگر تا هنگام رسیدن به مریخ با مشکل کاهش انرژی روبه‌رو نمی‌شود، زیرا پنل‌های خورشیدی قدرت بالای برای جذب انرژی خورشید را دارند، اما زمانی که کاوشگر شروع به گردش به دور مریخ کند، در زمان‌های معینی دچار کاهش دریافت انرژی خورشید خواهد شد، سپس باتری‌های شارژ شده کار خود را آغاز خواهند کرد تا کاوشگر دچار کاهش سوخت نشود.

ناسا و مریخ‌نورد "استقامت"

در همین حال، اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا (ناسا) نیز در حال انجام آخرین آزمایش‌ها روی مریخ نورد "استقامت" است، این کاوشگر قرار است پس از اتمام مأموریت در سیاره سرخ دوباره به زمین بازگردد و مقداری از سنگ‌های مریخ را با خود به زمین آورد تا در آزمایشگاه‌های مختلف علمی مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.

نام مریخ نورد "استقامت" پس از انجام یک مسابقه‌ی بزرگ انتخاب شد که در آن بیش از ۲۸ هزار دانش آموز آمریکایی از مطقع پیش‌دبستانی تا دبیرستان شرکت کردند و هزاران داوطلب در انتخاب اسم کاوشگر جدید سهم گرفتند و از میان نام‌های متعددی که پیشنهاد شده بود، نام "استقامت" برای مریخ‌نورد جدید انتخاب شد.

هرچند رویای سفر به مریخ از اواسط قرن گذشته و هنگامی‌که رقابت برای پیشرفت در عرصه اکتشافات فضایی میان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوری سابق اوج گرفته بود آغاز شد، اما این رویای بزرگ علمی تنها در فیلم‌های سینمایی علمی تخیلی ظاهر می‌شد و تا به امروز، هیچ اقدام عملی در این راستا انجام نشده است. زیرا سفر به سیاره سرخ با چالش‌های بی‌شماری روبه‌رو است، به عنوان مثال: دانشمندان فضایی هشدار می‌دهند سفر به مریخ انسان را ۷۰۰ برابر نسبت به آن‌چه برای انسان در زمین اتفاق می‌افتد در معرض تابش‌های کیهانی قرار می‌دهد، بدنی معنی که انجام مأموریت‌های مریخی در حال حاضر برای بشر تقریبا امکان ناپذیر نیست.

در همین حال، محققان آژانس فضایی اروپا از مدتی بدین سو، تأثیرات تابش‌های کیهانی را بر روی انسان مورد مطالعه قرار می‌دهند و سعی می‌کنند روش مناسبی را برای محافظت بیشتر فضانوردانی که در معرض تابش‌های کیهانی قرار می‌گیرند، ایجاد کنند. دانشمندان می‌کوشند رهنمودهای علمی مشخصی را برای فضانوردانی که به کره ماه و اطراف آن سفر می‌کنند، ارائه دهند تا اشخاصی که به خارج از زمین سفر می‌کنند کمتر در معرض تابش‌های خطرناک کیهانی قرار گیرند.

آزمایش‌های انجام شده در آزمایشگاه‌ها نشان می‌دهد افرادی که در حال سفر به مریخ باشند، بیشتر از ۶۰ درصد از کل پرتو‌های کیهانی که  در طول عمر خود در معرض آن قرار می‌گیرند را دریافت می‌کنند و این مقدار بسیار بیشتر از میزان دریافتی تابش‌های کیهانی است که فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی در معرض آن قرار می‌گیرند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia

بیشتر از زندگی