میلیاردر روس در پی خرید تندیس‌های مغصوب معترضان آمریکایی

معترضان در آمریکا خواستار حذف تندیس‌های «روزولت» و «بارانوف» بودند

مجسمه تئودور روزولت در شهر نیویورک - David Dee Delgado / Getty Images via AFP

بنابر گزارشات، بنیاد هنری یک میلیارد روسی می‌خواهد دو مجسمه جنجالی آمریکا را خریداری کند، تظاهرکنندگان «جان سیاهان مهم است»، به دلیل ارتباط این مجسمه‌ها با نژادپرستی و استعمار، در پویشی خواستار حذف آن‌ها شده‌اند.

به دنبال کشته شدن جورج فلوید به دست پلیس و در پی آن به‌وجود آمدن تظاهرات علیه بی‌عدالتی‌های نژادی، وجود مجسمه‌های «تئودور روزولت» و «الکساندر بارانوف» در شهر با انتقادات شدیدی در ماه‌های گذشته روبه‌رو شده است.

به گزارش خبرگزاری سی ان ان بنیاد هنری «روس» که به«آندری فیلاتوف» تاجر تعلق دارد می‌گوید که این بنیاد می‌خواهد مجسمه‌ها را به جهت «حفظ میراث فرهنگی و تاریخی» و هم‌چنین «تاثیر مثبتی» که این دو فرد بر روسیه داشته‌اند، خریداری کند.

سخن‌گوی بنیاد هنری روس به خبرگزاری‌ها گفت: «هم روزولت ۲۶مین رییس‌جمهور آمریکا و هم بارانوف فرماندار شهرک‌های روس‌نشین در شمال آمریکا، هردو دولت‌مردانی بودند که تأثیر مثبتی بر تاریخ روسیه گذاشتند. بنابراین حفظ  یادبود آن‌ها برای نسل بعد ضرورت دارد.»

مجسمه روزولت که در محل ورودی موزه تاریخ طبیعی در نیویورک‌سیتی واقع شده، مدت‌هاست با  بحث و جدل و انتقاد شدید مبنی بر حذف، روبه‌رو است.

این مجسمه از سال ۱۹۴۰ در محوطه بیرونی این موزه قرارگرفته و نشان می‌دهد یک مرد بومی آمریکایی و یک مرد سیاه‌پوست، در کنار رییس جمهور آمریکا (که سوار بر اسب است) ایستاده‌اند.

روزولت به تاریخ روسیه گره خورده است، او در سال ۱۹۰۴ پیمان‌نامه‌ای بین کشور روسیه و ژاپن منعقد کرد و به جنگ یک سال و نیمه میان دو کشور پایان داد.

مجسمه بارانوف هم که از سال ۱۹۸۹ در شهر سیتکا قرار گرفته است، مدتی طولانی آماج انتقادات بسیاری برای حذف شدن از جامعه بومیان آمریکا، بوده است.

یک دادخواست عمومی که حذف این مجسمه یادبود را خواستار است، بارانوف را این گونه شرح می‌دهد: «یک روس استعمارگر که بدون دعوت و برای ثروتمند کردن خودش، شرکتش و کشورش به سیتکا و آلاسکا وارد شد.» این دادخواست عمومی تاکنون ۲۸۰۰ امضاء از مجموعه ۵۰۰۰ امضای برنامه‌ریزی شده را کسب کرده است.

بارانوف زمانی بخش روسی آمریکا را اداره می‌کرد؛ بخشی از آمریکای شمالی که پیش از فروخته شدن به آمریکا به کشور روسیه تعلق داشت.

یک سخن‌گوی این بنیاد هنری به سی ان ان گفت: «ما برای افرادی که در توسعه روسیه شرکت کرده و در تاریخ این کشور نقش داشته‌اند، احترام و ستایش بسیاری قائل‌ایم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر شهردار نیویورک بیل دو بلاسیو در ماه ژوئن تأیید کرد که مجسمه روزولت برداشته خواهد شد و گفت که این مجسمه «به طور آشکار سیاه‌پوستان و بومیان را مطیع و از منظر نژادی پایی‌ تر نشان می‌دهد.»

این بنیاد به رسانه‌ها اظهار داشت که در تماس با شهرداری شهر سیتکا، موزه تاریخ طبیعی آمریکا و افرادی نامشخص در مقامات نیویورک، به داشتن این دو مجسمه تمایل نشان داده‌اند.

این سخن‌گو به سی ان ان نگفت که مبلغ پیشنهادی برای مجسمه‌ها چقدر است اما درعوض اظهار داشت که: «ارزش مالی این آثار هنری موضوعی قابل مذاکره است.»

© The Independent

بیشتر از جهان