درخواست تحقیق از دیوان کیفری بین‌المللی درباره «نسل‌کشی» در چین

اوریغوری‌های تبعیدی «جزییات و مدارکی شوکه‌کننده را از آن جرایم» ارائه می‌کند

این شکایت به نیابت از دو گروه «دولت در تبعید ترکستان شرقی» و «جنبش ملی بیداری ترکستان شرقی» تنظیم شده است - Olivier Douliery / AFP

اویغورهای تبعیدی از دیوان کیفری بین‌المللی خواسته‌اند درباره نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت توسط مقامات ارشد چین از جمله رییس‌جمهور شی جین پینگ  تحقیق کند.

وکلای دو گروه از اویغورها شکایتی را تنظیم و تسلیم این دیوان کرده‌اند تا به ادعاهای جاری درباره جرایم ارتکاب یافته علیه اویغورها و سایر اقلیت‌های قومی رسیدگی شود، جرایمی نظیر اردوگاه‌های بازداشت جمعی، کنترل زایمان اجباری و عقیم‌سازی، قتل‌عام، شکنجه و تمهیدات سرکوب‌گرانه علیه دین اسلام.

گرچه چین تحت صلاحیت قضایی دیوان کیفری بین‌المللی قرار ندارد، گروه‌های شاکی ادعا می‌کنند بخشی از این جرایم در دو کشور دیگر ارتکاب یافته است: تاجیکستان و کامبوج.

شکایت تسلیم شده به دیوان ادعا می‌کند اویغورها به گونه‌ای غیرقانونی از آن دو کشور اخراج شده و به شین‌جیانگ تبعید شده‌اند که استانی در چین است و در آن جا تحت تعقیب و آزار قرار گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شکایت به نیابت از دو گروه «دولت در تبعید ترکستان شرقی» و «جنبش ملی بیداری ترکستان شرقی» تنظیم شده است.

وکیل رادنی دیکسون که رهبر تیم حقوقی است، گفت: «اکنون مدتی طولانی است که تصور می‌شود دیوان کیفری بین‌المللی نمی‌تواند هیچ اقدامی در این باره بکند. اما اکنون این شکایت راه قانونی آشکاری به سمت بازخواهی عدالت برای میلیون‌ها اویغور است که به طور عمده تحت آزار و تعقیب مقامات چینی‌اند.»

او افزود: «این دستاوردی بزرگ و فرصتی تاریخی است و ما از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی می‌خواهیم آن را بدون تاخیر تعقیب کند. این فرصت نباید از دست برود.»

دولت در تبعید ترکستان شرقی گفت: «اکنون مدت‌هاست که ما توسط چین و حزب کمونیست این کشور سرکوب شده‌ایم و آن قدر زجر کشیده‌ایم که دیگر نمی‌توان نسل‌کشی مردم ما را نادیده گرفت. ما امیدواریم دادستان تشخیص دهد ادعاهای ما صحت و لیاقت رسیدگی دارد و کار درست را انجام داده‌ایم و تحقیقاتی را درباره این جرایم آغاز کند.»

این گروه ادعا می‌کند شکایت مذکور «جزییات و مدارکی شوکه‌کننده را از آن جرایم» ارائه می‌کند.

دولت در تبعید ترکستان شرقی گفت: «اویغورها و سایر مردم ترک‌نسب ترکستان شرقی سزاوار عدالت برای جنایاتی‌اند که هر روز توسط دولت چین علیه آن‌ها انجام می‌شود. ما امیدواریم بالاخره عدالت برقرار شود.»

چین بیش از یک میلیون اویغور و سایر اقلیت‌های قومی مسلمان کشور را در شین‌جیانگ در شبکه گسترده‌ای از اردوگاه‌های شست‌وشوی مغزی بازداشت کرده است، بازداشتگاه‌هایی که مقامات چینی آن‌ها را «اردوگاه‌های بازآموزی» می‌نامند.

مدارک فاش شده نشان داد روش‌هایی سرکوب‌گر علیه این جماعت به کار بسته می‌شود از جمله شست‌وشوی مغزی نظام‌مند در این اردوگاه‌ها و و بازداشت افراد به دلایلی نظیر بلند کردن ریش و روزه گرفتن.

گزارش‌های تکمیلی از اسوشیتد پرس

© The Independent