آمریکا در حال بررسی طرح ممنوعیت تیک‌تاک است

پومپئو می‌گوید کاربران تیک‌تاک داده‌هایشان را به «حزب کمونیست چین» ‌می‌دهند

برنامه تیک‌تاک در میان نوجوانان بسیار محبوب است- Lionel BONAVENTURE / AFP

ممکن است به زودی در ایالات متحده آمریکا تیک‌تاک و سایر برنامک‌های اجتماعی چینی به علت نگرانی برای امنیت ملی ممنوع شوند.

مایک پومپئو وزیر کشور روز دوشنبه گفت ایالات متحده با قاطعیت در حال بررسی این ممنوعیت است.

آقای پومپئو به فاکس نیوز گفت: « می‌توانم این اطمینان را به شما بدهم که ایالات متحده به موضوع برنامک‌های چینی موجود در گوشی‌های مردم رسیدگی و آن را حل و فصل خواهد کرد.»

او درادامه گفت: «نمی‌خواهم رو در روی رییس جمهور [دونالد ترامپ] بایستم، اما داریم این موضوع را بررسی می‌کنیم. خیلی هم موضوع را جدی گرفته‌ایم.»

آقای پمپئو روز دوشنبه هم‌چنین گفت برنامه تیک‌تاک که هر ماه حدود ۳۰ میلیون کاربر فعال در آمریکا دارد «اطلاعات شخصی شما را در اختیار حزب کمونیست چین می‌گذارد».

لاورا اینگهام مجری فاکس نیوز از آقای پمپئو پرسیده بود در گیرودار تنش‌های به وجود آمده در روابط تجاری واشینگتن و پکن، ماجراهای امنیت ملی و بحران کرونا، آیا ایالات متحده در فکر ممنوع کردن برنامک‌های اجتماعی چینی هست یا نه.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چاک شومر رهبر جناح اقلیت در مجلس سنای آمریکا در نوامبر ۲۰۱۹ خواستار بررسی برنامک تیک‌تاک از لحاظ امنیت ملی شده بود. او در نامه‌ای به رهبر جناح اقلیت مجلس نمایندگان کوین مک‌کارتی از وجود قانونی در چین ابزار نگرانی کرده بود که شرکت‌های چینی را ملزم به «حمایت از عملیات اطلاعاتی تحت نظر حزب کمونیست چین و همکاری با آنان می‌کند».

تیک‌تاک برنامکی است که در خود چین وجود ندارد و مالک آن شرکت بایت‌دنس سعی کرده است‌ آن را از پکن که محل استقرار این شرکت است دور کند.

این برنامک ویدیویی ادعا می‌کند داده‌های کاربرانش را تحت قوانین چین اداره نمی‌کند چون رایانه‌های خدمات‌دهنده آن جا مستقر نیستند.

دوشنبه شب و پس از آن که چین قانون جدید امنیت ملی را در هنگ‌کنگ برقرار کرد، تیک‌تاک گفت طی چند روز از این شهر نیمه‌خودمختار خواهد رفت.  

تیک تاک در بیانیه‌ای اعلام کرد «در پی اتفاقات اخیر» تصمیم گرفته فعالیتش را متوقف کند.

تیک‌تاک یکی از حدود ۶۰ برنامک چینی‌ای است که ماه گذشته پس از تقابل مرزی میان چین و هندوستان در هند ممنوع شد.

ایندیپندنت با عوامل تیک‌تاک تماس گرفته و جویای واکنش‌شان به احتمال ممنوعیت این برنامک در ایالات متحده شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان