بنیان‌گذار ردیت، «تیک‌تاک» را «یک انگل به تمام معنا» خواند

استیو هافمن به سرمایه‌گذاران سیلیکون‌ولی می‌گوید: «فناوری اثر انگشت حقیقتاً افتضاح است.»

دو جوان در حیدرآباد هند در تراس خانه خود در حال تهیه یک ویدئو برای ارسال در تیک‌تاک هستند- NOAH SEELAM / AFP

مدیرعامل ردیت، اپلیکیشن تیک‌تاک را به دلیل «انگلی» بودن به باد انتقاد گرفت و ادعا کرد که این اپلیکیشن اشتراک‌گذاری ویدیوهای پربازدید از حریم خصوصی و اطلاعات فردی کاربرانش سوء استفاده می‌کند.

استیو هافمن، که یکی از بنیانگذاران سایت اخبار اجتماعی ردیت است، این نظرات را در حضور سرمایه‌گذاران سیلیکون ولی، کارآفرینان و رسانه‌ها که در کنفرانس «سوشال ۲۰۳۰» گرد هم آمده بودند عنوان کرد.

سایر اعضای پنلی که او در آن بود، از جمله سام لسین، مدیر اجرایی سابق فیسبوک، از تیک‌تاک برای امکانات نوآورانه‌اش تمجید کردند. اما هافمن هشدار داد که مردم باید بسیار با احتیاط از این اپلیکیشن چینی استفاده کنند.

آقای هافمن گفت: «شاید بعداً از گفتن این حرف پشیمان شوم، اما من حتی نمی‌توانم این سطح فکر آنها را درک کنم. به این اپلیکیشن که نگاه می‌کنی، می‌بینی یک انگل به تمام معناست؛ همیشه گوش‌هایش تیز است، فناوری اثر انگشتی که به کار می‌برند حقیقتاً افتضاح است، و من نمی‌توانم خودم را راضی کنم چنین اپلیکیشن  را روی گوشی‌ام نصب کنم. مصرانه از مردم می‌خواهم که این جاسوس‌افزار را نصب نکنند.»

به گزارش سایت «تک‌کرانچ» که نظرات آقای هافمن را منتشر کرده، تیک‌تاک یکی از موضوعات اصلی مورد بحث در رویداد برگزار شده سان فرانسیسکو بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیک‌تاک از زمان رونمایی خود که از آن چهار سال می‌گذرد بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر از سرتاسر جهان جذب کرده است، که اکثر آنها جوانند.

محبوبیت گسترده این اپلیکیشن حساسیت زیادی نسبت به شیوه استفاده این برنامه از اطلاعات کاربران ایجاد کرده است. ارتش و نیروی دریایی آمریکا این اپلیکیشن را در دستگاه‌های دولتی فیلتر کرده‌اند، و اوایل همین هفته اداره امنیت حمل‌ونقل (تی‌.اس‌.ای) آمریکا استفاده از آن را به علت ملاحظات امنیت ملی برای کارکنان خود ممنوع اعلام کرد.

این ادعای آقای هافمن که تیک‌تاک حاوی جاسوس‌افزار است، به دنبال یک شکایت گروهی در آمریکا علیه تیک‌تاک مطرح شده است. در این شکایت ادعا شده که یک «برنامه شنود چینی» همراه با تیک‌تاک نصب می‌شود.

تیک‌تاک هنوز به درخواست ایندیپندنت برای ارائه توضیحات پاسخی نداده است، اما این شرکت چینی پیشتر ارسال اطلاعات کاربران آمریکایی به چین را تکذیب کرده است.

این شرکت سال گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما تمام اطلاعات کاربران آمریکایی را درآمریکا نگهداری می‌کنیم و یک نسخه پشتیبان در سنگاپور داریم.»

در این بیانیه همچنین آمده بود: «تمام مراکز داده ما بیرون از چین هستند و هیچ‌کدام از اطلاعات ما تابع قوانین چین نیست. از این گذشته، ما یک تیم فنی اختصاصی داریم که کار آن تمرکز بر حفظ سیاست‌های قاطع امنیت سایبری، حریم خصوصی اطلاعاتی و رویه‌های امنیتی است.»

در این بیانیه جزئیات بیشتری درباره این که چه رویه‌هایی برای حفظ حریم خصوصی استفاده می‌شود ارائه نشده است؛ البته در سیاست حریم خصوصی تیک‌تاک آمده است که طیف وسیعی از اطلاعات کاربری را جمع‌آوری می‌کند.

این اپلیکیشن به صورت خودکار اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی ، نشانی آی‌پی، تاریخچه صفحات بازدید شده در وب و جستجوها، ایمیل، شماره تلفن، نوع دستگاه، پیام‌های ارسال شده با برنامه و حتی الگوهای استفاده از صفحه کلید را از کاربر دریافت می‌کند.

سایر اطلاعاتی که ممکن است جمع‌آوری شود عبارتند از فهرست مخاطبان گوشی و برنامه‌های اجتماعی، سن و همچنین نام و رمز عبور کاربر.

در سیاست حریم شخصی تیک‌تاک آمده است که اطلاعات شخصی کاربران ممکن است به دلایل متعدد، از جمله تحقیق و تبلیغات، در اختیار اشخاص ثالث قرار گیرد.

© The Independent

بیشتر از جهان