دانشجویان خارجی دوره‌های «کاملا آنلاین‌» باید آمریکا را ترک کنند

دستور مهاجرتی جدید دارندگان ویزاهای F-1 و M-1 را در خطر اخراج از کشور قرار می‌دهد

دارندگان ویزاهای دانشجویی که در ترم پاییز کلاس‌هایشان کاملا به صورت آنلاین برگزار می‌شود باید به دانشگاه دیگری منتقل شوند یا کشور را ترک کنند-DREW ANGERER / GETTY IMAGES VIA AFP

آژانس «مهاجرت و گمرگ ایالات متحده آمریکا» اعلام کرد در صورتی که کلاس‌های دانشگاه ترم پاییز به صورت کاملا آنلاین برگزار شود، دانشجویان خارجی باید کشور را ترک کنند یا به دانشگاه دیگری منتقل شوند که آموزش حضوری دارد.

رویترز ضمن اعلام این خبر نوشت که در بدو امر مشخص نیست چه تعداد از افرادی که ویزای دانشجویی دارند تحت تاثیر این قانون قرار می‌گیرند. اما دانشجویان خارجی یکی از منابع اصلی درآمد بسیاری از دانشگاه‌های ایالت متحده هستند و در بیشتر موارد شهریه کامل می‌پردازند.

اداره مهاجرت تصریح کرده که دارندگان ویزاهای دانشجویی که در ترم پاییز کلاس‌هایشان کاملا به صورت آنلاین برگزار می‌شود باید به دانشگاه دیگری منتقل شوند یا کشور را ترک کنند، در غیراین‌صورت در مراحل اخراج (دیپورت) قرار می‌گیرند.

درحالی‌که همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا ادامه دارد، کالج‌ها و دانشگاه‌ها اعلام برنامه‌های ترم پاییز را آغاز کرده‌اند. دانشگاه هاروارد روز دوشنبه اعلام کرد که در سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ آموزش را به صورت آنلاین برگزار می‌کند.

این دستور مهاجرتی در خصوص دارندگان ویزاهای F-1 و M-1 که برای تحصیل آکادمیک یا آموزش فنی‌وحرفه‌ای به ایالات متحده رفته‌اند صدق می‌کند. بر اساس اعلام  آژانس مهاجرت آمریکا، وزارت امورخارجه آمریکا ۳۸۸ هزار و ۸۳۹ ویزای نوع F و ۹ هزار و ۵۱۸ ویزای نوع M در سال مالی ۲۰۱۹ صادر کرده‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دستورالعمل دانشجویانی را که به صورت حضوری در کلاس شرکت می‌کنند شامل نمی‌شود. همچنین دارندگان ویزای دانشجویی F-1 که فقط بخشی از کلاس‌هایشان آنلاین است را شامل نمی‌شود. اما باید دانشگاه تایید کند که کلاس دانشجویان به صورت کامل آنلاین نیست. دانشجویان برنامه فنی‌حرفه‌ای M-1 و ویزای برنامه آموزش انگلیسی F-1 اجازه ندارند در هیچ کلاس آنلاینی شرکت کنند.

دولت دونالد ترامپ در ماه‌های اخیر به دلیل ویروس کرونا، محدودیت‌های جدیدی برای مهاجران قانونی و غیرقانونی اعمال کرده‌است.

در ماه ژوئن، دولت ترامپ ویزاهای کار تعداد زیادی از کارگران غیرمهاجر را تعلیق کرد. بحث درباره اینکه این افراد فرصت‌های شغلی را از شهروندان آمریکا می‌گیرند دلیل تعلیق ویزای این افراد بود. دولت همچنین پذیرش افرادی را که در مرز جنوبی با مکزیک تقاضای پناهندگی داده‌اند تعلیق کرده‌است. این اقدام با این دلیل که خطر انتقال ویروس کرونا وجود دارد توجیه شده‌آست.

بیشتر از جهان