باز هم «فرمان اجرایی» ترامپ

تعلیق ۶۰ روزه مهاجرت به آمریکا، درخواست «کارت سبز» را نیز شامل می‌شود

تعلیق مهاجرت به آمریکا پس از ۶۰ روز برای تمدید یا اصلاح دوباره مورد بررسی قرار می‌گیرد-MANDEL NGAN / AFP

تا کنون کلیه خوانندگان این ستون از طرز کار و شیوه مدیریت رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، آشنایی کامل بدست آورده اند. فردی در مقام مدیریت کشوری بدون تجربه در آئین کشورداری و مغرور و بدون علاقه به یادگیری آنها. فردی با سابقه فراوان در ساختمان‌سازی و جدال همیشگی با پیمانکاران متعدد در دادگاه‌های مختلف بابت نقض قراردادهای بین الطرفین. نتیجه کار هزینه‌تراشی حقوقی فراوان برای پیمانکاران و پرداخت مبلغ جزئی (یک چهارم) از کل قرارداد توسط وی و صلح دعاوی حقوقی به نفع خود.

چنین تجربه و روش تجاری در امور شخصی شاید مورد ایده آل بسیاری از افراد هم باشد. اما زمانی‌که مدیریت کشور ابر قدرت جهانی با بیش از ۳۸۰ میلیون جمعیت به چنین فردی سپرده شود، باید انتظار التهابات سیاسی و غافلگیری‌های فراوانی را هم داشت. مدیریت کشوری که بر مبنای قانون تاسیس شده و قوای مقننه و قضایی ناظر اعمال و کشورداری است. یا حداقل این بود قانون آمریکا تا زمانیکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شد.

از تابستان ۲۰۱۶ زمانی‌ که ترامپ خواست خود برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد، پایه ایدیو‌لوژی ضد‌مهاجر بنا نهاده شد. مکزیکی‌ها افراد خطرناک و مسلمانان، به طور تلویحی تروریست خوانده شدند. قشر عظیمی از جامعه نیز با حمایت از ترامپ، راه  ورود او به کاخ سفید را باز کردند. اهداف ضد مهاجری ترامپ از روزهای ریاست جمهوری او آشکار شد. از آنجائی‌ که ترامپ نمی‌توانست به طور قانونی از ورود مسلمانان به آمریکا جلوگیری کند و از طرف دیگر از روز اول می‌خواست قدرت خود را، ولو غیرقانونی، به مردم آمریکا ثابت کند، با توسل به اختیارات ویژه‌ای تحت عنوان "فرمان اجرایی" رئیس جمهور، سفر ملیت‌ها از اکثر کشورهای مسلمان به آمریکا را منع کرد. اما از آنجائی‌که عادت به ایستادگی در مقابل قانون داشت بالاخره با کمک یاران وفادار خود در دیوانعالی آمریکا با ۵ رای موافق در مقابل ۴ رای مخالف کنترل مهاجرت افراد به آمریکا را در اختیار خود گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ، چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا، از شروع دولت خود ۱۵۲ "فرمان اجرایی" صادر کرده است و رکورد آن ‌را بعد از جنگ جهانی دوم به خود اختصاص داده است. باراک اوباما در طی ۸ سال حکومت خود ۲۷۶ و جورج بوش نیز در ۸ سال حکومت خود ۲۹۱ دستور صادر کرده بودند. در میان ۷۱۹ "فرمان اجرایی" در نزدیک به ۲۸ سال گذشته تنها دستورهای ترامپ است که اول اعلام می‌شوند و بعد نوشته و به مردم و دولت ابلاغ می‌شود.

ترامپ دوشنبه شب۲۰ آوریل، ناگهان و بدون اطلاع مشاوران خود مهاجرت به آمریکا را تا مدت نا‌معینی معلق اعلام می‌کند. پس از این خبر از مشاوران خود می خواهد متنی را برای امضاء وی تنظیم کرده و تا پنجشنبه روی میز او قرار دهند. نا گفته نماند که با شیوع ویروس کرونا و با توجه به اختیارات خود در سایه دیوانعالی آمریکا ترامپ،  بدون اطلاع کنگره مرزهای آمریکا را برای مهاجرت و حتی ورود اروپائیان بسته و با هیچ واکنشی روبرو نشده بود. این بار نیز ترامپ از مشاوران خود خواسته است با اتکا به بهانه ویروس کرونا و بیکاری ناگهانی بیش از ۲۲ میلیون آمریکائی از ورود مهاجران جلوگیری کنند.

 مدت منع ورود مهاجران  برای کار و زندگی دائم و افراد متقاضی دریافت کارت سبز  فعلا ۶۰ روز در نظر گرفته شده و پس از دوماه برای اصلاح یا تمدید مورد بررسی قرار می‌گیرد. گفته می‌شود تبصره‌های فراوانی در این دستور خواهد بود. در ابتدا با‌ید گفت این دستور شامل افراد مقیم با کارت سبز و یا پناهندگان و پزشکان و افرادی که دارای ویزای موقت نظیر توریستی، درمان پزشکی، تجارت، دانشجوئی و کار در مزرعه باشند، نخواهد بود. از آنجائی‌که سفارتخانه های آمریکا از اواسط ماه مارس در سرتاسر دنیا بحالت تعطیلی در آمده‌اند و مصاحبه و یا تعیین تاریخ مصاحبه انجام نمی‌گیرد، چنین پرونده‌هائی تا اطلاع بعدی خاموش خواهند بود. گفته می‌شود پرونده‌های مهاجرتی فامیل درجه یک (همسر، فرزند) شهروندان آمریکا‌یی بعد از سه ماه پیگیری خواهند شد، اما والدین و خواهر و برادر شهروندان آمریکائی شامل این تبصره نخواهند بود.

دولت آمریکا در سال گذشته نزدیک به یک میلیون مهاجر را پذیرفته که نیمی از آنان در داخل آمریکا اقامت دائم (کارت سبز) خود را دریافت کردند. به نظر می‌رسد تا مدت زمان نا معلومی افرادی با ویزای کاری نخواهند توانست جهت کار و زندگی به آمریکا مهاجرت کنند. قرار است، امتیازات ویژه‌ای نیز برای پزشکان و کادر درمانی در نظر گرفته شود. حامیان مهاجرت قانونی با طرح دعاوی حقوقی مختلف در دادگاه‌ها، سیاست ترامپ در این زمینه را به چالش خواهند کشید. اما به علت ماهیت و شخصیت رئیس‌جمهور ترامپ، باید صبر کرد و دید تا روش "اول حرف بعد عمل" او به کجا خواهد انجامید.

آیا تصمیم اخیر او به علت انتخابات ماه نوامبر امسال است؟ آیا با کاهش محبوبیت خود تصمیم گرفته است  دوباره از برگ ضد‌مهاجری خود استفاده کند؟ آیا رکود اقتصادی و افزایش ناگهانی ۲۲ میلیون نفری بیکاری شانس پیروزی دوره دوم ریاست جمهوری وی را تهدید می‌کند؟ طبیعتا این مسائل تا نوامبر ۲۰۲۰ حل خواهند شد، اما چون با پدیده ترامپ روبرو هستیم، باید گفت: هر دم از این باغ بری می‌رسد؛ تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد.     

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه