هشدار چین در مورد ممنوعیت حضور هواوی در شبکه نسل پنچم بریتانیا

«بریتانیا اگر با چین مثل دشمن برخورد کند دچار عواقب این برخورد خواهد شد»

اختلاف بر سر هواوی در حالی رخ داده است که وضع قانون امنیتی جدید و جنجالی پکن در هنگ‌کنگ نیز بین بریتانیا و چین تنش ایجاد کرده است - Justin TALLIS / AFP

در حالی که بر سر هواوی جنجال فزاینده‌ای بین نمایندگان مجلس بریتانیا درگرفته، سفیر چین در لندن هشدار داده است که ممنوعیت حضور این غول فناوری در زیرساخت مخابراتی پنجمین نسل ارتباطات بریتانیا برای شرکت‌های چینی «پیام بسیار بدی» به همراه دارد.

لیو شیائومینگ سفیر چین گفت منصرف شدن از همکاری با هواوی در این شبکه ارتباطات سیار به وجهه بریتانیا به عنوان محیطی باز و مناسب کسب‌وکار لطمه می‌زند.

آقای لیو روز دوشنبه در نشستی مطبوعاتی گفت: «نگاه کل جامعه کسب‌وکار چین به شکل رفتار شما با هوواوی است. اگر جلوی هواوی را بگیرید برای سایر شرکت‌های چینی پیام خیلی بدی دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «اگر بریتانیا دوست داشته باشد هم پول زیاد بدهد هم کیفیت ضعیف‌تر یا پایین‌تر دریافت کند، به خودش مربوط است».

باید برای رسیدن به بهترین‌ها تلاش کنیم و برای به دست آوردن بهترین‌ها مهیا شویم. هواوی برقرار خواهد ماند و ترقی خواهد کرد.»

سفیر چین هم‌چنین هشدار داد بریتانیا اگر بخواهد با چین مثل دشمن برخورد کند دچار عواقب آن خواهد شد.

این اظهارات پس از سخنان اولیور داودن وزیر فرهنگ بریتانیاست که گفت طی چند هفته آینده هر گونه تغییر را در نقش هوواوی در شبکه ارتباطات نسل پنجم بریتانیا اعلام خواهند کرد.

طبق اخبار منتشره بوریس جانسون در حال برنامه‌ریزی برای حذف این شرکت چینی از طرح شبکه نسل پنج است و این کار تغییر عمده‌ای در خط ‌مشی دولت بریتانیا به حساب می‌آید.

نخست وزیر بریتانیا تحت فشار ایالات متحده و برخی از نمایندگان مجلس بریتانیا است تا از حضور این شرکت مخابراتی چین به دلیل ملاحظات امنیتی جلوگیری کند.

اختلاف بر سر هواوی در حالی رخ داده است که وضع قانون امنیتی جدید و جنجالی پکن در هنگ‌کنگ نیز بین بریتانیا و چین تنش ایجاد کرده است.

وزرای دولت بریتانیا می‌گویند این قانون امنیتی نقض واضح و جدی پیمان مشترک چین و بریتانیا است که هنگ‌کنگ را در سال ۱۹۹۷ به چین برگرداند.

اداره هنگ‌کنگ براساس اصل «یک کشور و دو نظام» بوده است که تضمین‌کننده خودمختاری‌های گسترده و آزادی‌هایی است که در سرزمین اصلی چین وجود ندارد و قوه قضاییه مستقل از جمله آن‌ها است.

دولت بریتانیا در واکنش به قانون جدید امنیت ملی هنگ‌کنگ به سه میلیون ساکن هنگ‌کنگ پیشنهاد داده است به بریتانیا بروند و برای شهروندی این کشور درخواست بدهند.

آقای لیو روز دوشنبه از این اقدام انتقاد کرد و آن را «دخالت فاحش در امور داخلی چین» خواند.

او به خبرنگاران گفت: «اظهارات دولت بریتانیا در مورد امور هنگ‌کنگ هم‌چنان غیرمسؤولانه است.»

گزارش‌های تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها آمده است.

© The Independent